۱۳ درصد سد زاینده‌ رود آب دارد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: میزان کنونی ذخیره سد زاینده رود ۱۸۳ میلیون مترمکعب یعنی ۱۳ درصد این منبع اصلی تامین آب منطقه مرکزی کشور آب دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حسن ساسانی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: سد زاینده رود اصلی‌ترین منبع تامین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران و بویژه استان اصفهان است که با کاهش مقدار ذخیره فعلی آن وضعیت خوبی ندارد.

او ادامه داد: مقدار بارش‌های ایستگاه اندازه‌گیری سرشاخه‌های زاینده‌رود از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۹۹) تاکنون ۴۲۶ میلی متر بوده است در حالی که پارسال این مقدار بارش ۲ درصد بیشتر و ۴۳۵ میلی متر بود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اضافه کرد: مقدار بارندگی سرشاخه‌های زاینده‌رود در متوسط بلند مدت ۶۰۱ میلی متر بود که امسال ۲۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

ساسانی ورودی  به سد را ۱۵ و خروجی از آن را ۱۳ مترمکعب بر ثانیه اعلام و اضافه کرد: رعایت نکردن مصرف بهینه آب، تامین حتی آب آشامیدنی در ماه‌های پیش رو را با مشکل مواجه می‌کند لذا از همگان می‌خواهیم مصرف درست را همواره جدی بگیرند.

او خاطرنشان کرد: وضعیت ذخایر آبی در استان‌هایی مانند اصفهان بگونه‌ای است که استفاده عقلانی و بهینه آب در همه بخش‌ها و در همه ماه‌ها  باید جدی گرفته شود.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سد‌های مرکز کشور و تامین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد؛ این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه‌های اخیر به علت برداشت‌های غیرقانونی، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۵:۳۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
این ۱۳درصد دیگه راهم بدین استانهای دیگه خیالمونا راحت کنیین که بدونیم ابی برای خودمون نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
خدایی ناکرده مشکل کم ابی فرستادن آب به استانهای دیگه که نیست
مشکل مصرف زیاد آب خانه های اصفهانه
آخرین اخبار