مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حمایتی اصولی از ناشران حوزه ادبیات نشد

کامران شرفشاهی گفت:متاسفانه در سال‌های اخیر هیچگونه حمایت اصولی از ناشران به خصوص ناشران حوزه ادبیات انجام نشده است.

کامران شرفشاهی، مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حمایت از ناشران تخصصی شعر و ادبیات گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر هیچگونه حمایت اصولی از ناشران به خصوص ناشران حوزه ادبیات انجام نشده است.از سویی شاهد افزایش مداوم قیمت کاغذ و سایر ملزومات نشر هستیم و از سوی دیگر حمایت و پشتیبانی از کتاب‌های چاپ شده و ایجاد فرصت برای این ناشران و ناشران دیگر را نداشتیم.فشار مشکلات صنعت چاپ و نشر کشور بیش از همه روی ناشرانی بود که در حوزه تخصصی شعر و ادبیات فعالیت می‌کردند.


بیشتربخوانید


وی افزود: افزایش بی رویه قیمت کتاب در سال‌های گذشته موجب شده تا درکنار تورم روزافزون با ریزش خریداران کتاب مواجه باشیم.مخاطبانی که غالبا از نسل جوان و نوجوان کشورمان هستند.میزان این مخاطبان به نحو چشمگیر و تاسف آوری کاسته شده است.نکته بسیار تاسف آوری که این روز‌ها عمومیت پیداکرده است.

مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر بیان کرد: تیراژ‌های درج شده در شناسه کتاب‌ها تیراژ واقعی نیست.اکثر ناشران کتاب را با تیراژ‌های بسیار اندک در حدود کمتر از ۳۰ نسخه به صورت دیجیتال منتشر‌ و رقم تیراژ را در صفحه شناسه بالاتر از میزان منتشر شده درج می‌کنند.با این روش توجه مخاطب به آن ها جلب می شود؛پس از آن کتاب‌ها را با تعداد بیشترمنتشر می‌کنند.این اقدام ناشران به نوعی برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر است.

شرفشاهی اظهار کرد: کتاب‌های زیادی در انبار‌های ناشران انباشته شده است البته سازمان ها، ارگان‌ها و نهاد‌های متولی کتاب، تیراژ‌های مندرج شده در شناسنامه کتاب را به حساب تیراژ واقعی آن می‌گذارند.درحال حاضر کتاب‌هایی در انبار‌های بسیاری از ناشران دیده می‌شود که هنوز به فروش نرفته است و قیمت آن روز به روز ارزش خود را از دست می‌دهد.در چنین شرایطی اصولا بسیاری از ناشران انگیزه و رغبتشان را برای حضور در فعالیت‌های فرهنگی از دست داده اند؛از این رو حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تهران را بی فایده و بی نتیجه می‌دانند.

وی  ادامه داد: برخی ناشران از امکانات و روش‌های گوناگون سودجویانه تلاش کردند،از این رهگذر منافع نامشروعی به دست بیاورند.شگرد‌ها و ترفند‌های اینگونه ناشران به نوعی خیانت به ادبیات است.برای طیف وسیعی از مخاطبان ادبی دست این جماعت روشده است.برخی به مرحله‌ای رسیدند که گمان می‌کنند،می‌توانند به شکل‌های گوناگون باتوجه به جریان‌های بازار چاپ و نشر به خصوص چاپ و نشر کتاب‌های ادبی تاثیرگذار باشند.گاهی تحریم یا عقب نشینی آن‌ها بیشتر جنبه باج خواهی دارد و این را نمی‌توان به پای دلسوزی برای ادبیات و کتاب‌های ادبی گذاشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.