واقعیت‌هایی خطرناک درباره عفونت دندان

در صورتی که عفونت دندان بدون درمان به حال خود رها شود، می‌تواند منجر به عفونت‌های جدی و گاهی خطرناک شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل تورنتودیاموند دنتال، بوی بد دهان، طعم تلخ در دهان، تب، درد، حساسیت دندان‌ها به سرما یا گرما، تورم لثه، غدد متورم گردن، تورم در فک از علائم عفونت در دهان و دندان هستند.

طبق گزارش مجله اندودنتیکس، در مطالعه‌ای بر روی ۶۱، ۴۳۹ بستری در بیمارستان که به دلیل آبسه دندان اتفاق افتاد، ۶۶ بیمار در اثر عفونت دندانشان فوت کردند. رعایت بهداشت دهان و دندان و انجام معاینات منظم دندانپزشکی بسیار مهم است.

چگونه دندان آلوده منجر به سپسیس می‌شود؟

عفونت‌های دهان می‌توانند در لثه، لب‌ها، کام، گونه‌ها و زبان، یا در ریشه دندان ایجاد شوند. عفونت دندان نیز در داخل یا زیر دندان، ناشی از پوسیدگی دندان یا شکستگی آن اتفاق می افتد.  وقتی عفونت رخ می‌دهد، باکتری‌ها می‌توانند از دندان خارج شده و در استخوان یا بافت زیر گسترش یافته و آبسه دندان ایجاد کنند که این می‌تواند منجر به سپسیس شود. همانطور که ذکر شد، سپسیس (گَندخونی) برای زنده ماندن نیاز به تشخیص و درمان به موقع دارد.

تب بالا و ضربان قلب سریع، علائم رایج سپسیس هستند. دشواری در تنفس نیز ممکن است رخ دهد. همچنین لکه‌های پوستی از علائم پیشرفت سپسیس است.

عفونت دندان می‌تواند بر روی مغز تأثیر بگذارد؟

آبسه دندان همچنین می‌تواند منجر به مننژیت شود. وضعیتی که باعث التهاب غشا‌های نزدیک نخاع و مغز خواهد شد. اگر عفونت باکتریایی درمان نشود و به جریان خون منتقل شود، به نخاع و اطراف مغز گسترش می یابد. کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند.

بیماری دیگری که ممکن است با انتشار عفونت باکتریایی کنترل نشده به گلو ایجاد شود، آنژین لودویگ نام دارد. آنژین لودویگ یک عفونت پوستی نادر است که در کف دهان، زیر زبان رخ می‌دهد. این عفونت باکتریایی اغلب پس از آبسه دندان، رخ می‌دهد. همچنین می‌تواند به دنبال سایر عفونت‌ها یا جراحات دهانی باشد. این عفونت در بزرگسالان بیشتر از کودکان است. معمولاً افرادی که تحت درمان سریع قرار می‌گیرند به طور کامل بهبود می‌یابند، اما در صورت عدم درمان باعث تورم شدید مجاری تنفسی شده و منجر به خفگی خواهد شد. مشکل تنفس، مشکل در صحبت کردن، درد گردن و گوش، تب، ضعف، گیجی و خستگی از علائم رایج آنژین لودویگ هستند.

چگونه باید عفونت دندان را درمان کنم؟

اگر علائم عفونت دندان داشتید، سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید. همانند همه عفونت‌ها، عفونت در دهان شما باید در اسرع وقت درمان شود تا خطر عوارض آن، از جمله سپسیس کاهش یابد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۲:۱۴ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
حالاپولش جدا دندونپزشک ماهرپیداکردن خودش کلی کاره
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۰۱:۳۶ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
هرشب با آب نمک رقیق دندان های خود را قرقره کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
دلتون خوشه دندون پزشکی
Canada
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
وقتی دندان پزشکی بیمه مردم عادی رو قبول نمیکنه با این هزینه ها کسی نمیتونه بره دندون پزشکی
الان من یک ساله خورده ای هست دندونم مشکل خورده اما با این هزینه ها نتونستم برم بعد شما از خطرش صحبت میکنید بهتره از پول و بیمه نبودن خدمات دندان پزشکی مطلب بزارید اگه دلتون به حال مردم می سوزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
احسنت ،دقیقااا ما که داریم از درد دندان میمیریم ولی پولی رفتن به دکتر رونداریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
باهزینه های سر سام اور دندانپزشکی درد میکشیم ولی به خودمون نمیبینیم بریم دندانپزشکی ...شماها هم دلتون خوشه والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
من دو تا دندان پایین بغل دندان عقل رو پر کردم ولی الان با گرما و سرما و موقعی که آب سرد و گرم بهش میخوره درد میکنه حالا نمیدونم از عفونت هستش یا نه دندان عقل که شکسته بود و خراب شده رو ۶ ماه پیش کشیدم و فکر میکردم از اونه ولی تاثیری نداشت به نظر شما دلیل این درد چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
تو این کرونا جرات رفتن به دندانپزشکی نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
سرما و گرما بعد از پر کردن دندانها هم به وجود میاد فقط واسه عفونت نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
هزینه دندان پزشکی خیلی زیاده
آخرین اخبار