معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم:

در خوزستان باید اهتمام بسیار جدی برای ارتقای آموزش عالی و تحقیقاتی شود

رحیمی شعرباف گفت: استان خوزستان با وجود اینکه مراکز آموزش عالی دولتی متعددی دارد اما با توجه به نسبت جمعیت دانشجو و استاد در این استان، دانشگاه‌ها وضعیت خوبی ندارند.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در جریان بازدید از دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر بودجه آموزش عالی کشور در سال ۱۴۰۰ را حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار میلیارد ریال بیان کرد و گفت: از این میزان اعتبار به صورت خاص بیش از ۱۰ درصد به تحقیقات اختصاص داده شده است.

او با بیان اینکه تمام دستگاه‌هایی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند ۴۰ درصد اعتبارات تحقیقاتی خود را باید از طریق دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها هزینه کنند افزود: به منظور استفاده از این اعتبار باید پیوند بین دستگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را خوب برقرار کنیم و امسال قدم‌های خوبی برداشته شده که در جذب این بودجه یک جهشی را داشته باشیم و مجموع اعتبارات باقی مانده حدود ۲۱۰ میلیارد تومان خاص تحقیقات است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: پژوهش در کشور خوشبختانه به ویژه در دهه اخیر توسعه خوبی پیدا کرده و دانشگاه‌های ما به نحو گسترده‌ای وارد پژوهش‌هایی شدند که  نتایج پژوهشی خود را در بهترین مجله‌های بین الملل به چاپ رسیده است.

او در ادامه گفت: در چند سال اخیر رشد کیفی مقالات چاپ شده در مقالات بین المللی وضعیت بسیار خوبی داشتیم و الان رتبه‌های کیفی در سطح دنیا ۱۵ است و امسال نیز ۱۴ خواهد بود.

رحیمی شعرباف افزود: این دستاورد‌ها حاصل ۳۰ تا ۴۰ درصد محققان و موسسات آموزش عالی ما است و این چیزی که ما اصلا از آن راضی نیستیم و بقیه نقش زیادی ندارد و باید در جهتی پیش برویم که تمام موسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور که دوره‌های رسمی برگزار و مجوز رسمی گرفتند در این توسعه علمی و تحقیقاتی مشارکت داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: متاسفانه در استان خوزستان به نسبت جمعیت این استان و دانشجو و استاد وضعیت خوبی ندارد و وقتی اینجا را با استان‌های دیگر مقایسه می‌کنیم وضعیت خوبی را نشان نمی‌دهد لذا استان باید یک اهتمام بسیار جدی برای ارتقای آموزش عالی و تحقیقاتی داشته باشد.

رحیمی شعرباف به اهداف سفر خود به استان خوزستان اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف بنده در سفر به استان خوزستان به ویژه شهر‌های اهواز، بهبهان، خرمشهر، هویزه بازدید از پارک علم و فناوری و مراکز رشد است.

او افزود: متاسفانه به رغم وجود پتانسیل بالقوه فراوان در استان خوزستان موسسات و نهاد‌هایی که میزبان هسته‌ها و شرکت‌های فناور و دانش بنیان هستند توسعه پیدا نکردند و از یک پارک جامع علم و فناوری و مراکز رشد واحد‌های فناور در شان استان خوزستان و شهر‌های مختلف استان برخوردار نیستیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: قطعا یکی از برنامه‌های وزارت علوم با کمک مسئولین استان، فرمانداران و نماینده‌های مردم در مجلس شورای اسلامی شهر‌های استان خوزستان این است که بتوانیم مراکزی را که میزبان واحد‌های فناور هستند توسعه دهیم.

رحیمی شعرباف با بیان اینکه مراکز رشد از یک طرف به مراکز علمی و از طرف دیگر به بازار مرتبط هستندگفت: مراکز رشد و فناوری و پارک‌های علم و فناوری مهمترین واحد‌هایی هستند که زمینه اشتغال دانش بنیان دانش آموختگان دانشگاهی می‌شوند و یکی از محل‌های مناسب برای اشتغال فارغ التحصیلان به شمار می‌رود.

او گفت: متاسفانه استان خوزستان در میزان توسعه مراکز رشد و میزبانی واحد‌های فناور ضعیف عملکرد کرده است و حتما این موضوع در وزارت علوم و معاونت ریاست جمهوری و یا از طرف استان پیگیری پیگیری خواهد شد تا از نظر صدور مجوز و تامین زیرساخت‌های لازم برای این کار کمک شود.

رحیمی شعرباف گفت: وقتی در یک فضایی مثل مرکز پارک علم و فناوری عمدتا سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد یعنی این شرکت‌های دانش بنیان هستند که سرمایه‌گذاری می‌کنند و واحد‌های تولید محصولات دانش بنیان را بنا می‌کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم یکی از هدف‌های این سفر را ساماندهی ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی بیان کرد و گفت: مراکز آموزش عالی استان خوزستان و البته همه شهر‌های استان دانشگاه‌های مثل دانشگاه آزاد، پیام نور، فنی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی دارند و باید به فکر ساماندهی این‌ها باشیم.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.