صدور ۳۰۴ گواهینامه صادراتی و وارداتی در استان اردبیل

مدیرکل استاندارد استان اردبیل از صدور ۳۰۴ گواهینامه اظهارنامه صادراتی و وارداتی در ۹ ماهه اول امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، هاشم علایی، مدیرکل استاندارد استان اردبیل با اشاره به اینکه اداره کل استاندارد بر کلیه کالا‌های وارداتی و صادراتی مشمول مقررات استاندارد اجباری در مبادی رسمی نظارت دارد گفت: در ۹ ماهه او امسال ۳۰۴ گواهینامه اظهارنامه صادراتی و وارداتی در استان صادر شده است.

او افزود: ۲۲۳ فقره از این اظهارنامه‌ها از نوع انطباق با کالا‌های صادراتی و ۸۱ فقره نیز از نوع انطباق با کالا‌های وارداتی بوده است.

مدیرکل استاندارد استان اردبیل بیان کرد: بیشترین اقلام صادراتی امسال شامل خرما، کشمش، سنگ‌های ساختمانی، رویه درب، زغال آخال، ماسه سیلیسی بوده است که پس از ارزیابی و بررسی کارشناسان این اداره کل و آزمایشگاه‌های همکار تاییدصلاحیت شده به مقصد کشور‌های روسیه، گرجستان، عراق و جمهوری آذربایجان صادر شده است.

علایی در ادامه با اشاره به بسته حمایتی سازمان ملی استاندارد که در خصوص حمایت از تولید و تسهیل تجارت در حوزه صادرات و واردات می‌باشد، بیان کرد: این بسته حمایتی با تاکید بر قابلیت ردیابی و به منظور حصول اطمینان از اصالت، ایمنی و سلامت کالا در ۱۸ بند برای واردات و ۴ بند برای صادرات تهیه و تنظیم شده است و با بهره گیری از این بسته ضمن تسریع و تسهیل ورود مواد اولیه، فرآیند ثبت آن‌ها نیز با تفویض اختیار به ادارات کل استانی زودتر انجام می‌گیرد.

او افزود: در راستای تسریع و تسهیل در امر صادرات کالا نیز ادارات کل استاندارد استان می‌توانند با بهره گیری از این بسته حمایتی نسبت به نمونه برداری و مهار محموله‌های صادراتی فاقد پروانه استاندارد، قبل از اظهار گمرک اقدام کنند تا پس از اخذ نتیجه آزمون مجوز صادراتی را صادر نمایند.

دبیر شورای استاندارد استان اردبیل با بیان اینکه کنترل کیفی کالا‌های صادراتی مشمول استاندارد اجباری و جلوگیری از صدور کالا‌های نا مرغوب به منظور فراهم کردن امکان رقابت با کالا‌های مشابه خارجی و حفظ بازار‌های بین المللی از وظایف مهم سازمان ملی استاندارد ایران است، اظهار کرد: کنترل کیفیت کالا‌های وارداتی مشمول استاندارد اجباری به منظور حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان داخلی و جلوگیری از ورود کالا‌های نا مرغوب خارجی نیز درحوزه وظایف استاندارد تعریف شده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار