واکنش‌های منطقه‌ای و بین المللی به انفجار‌های تروریستی عراق

وقوع دو انفجار تروریستی در پایتخت عراق موج محکومیت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین المللی را به همراه داشته است.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، پیش از ظهر امروز وقوع دو انفجار انتحاری در مرکز بغداد، پایتخت عراق دست کم ۲۸ کشته و ۷۴ مجروح برجای گذاشت.

شبکه فلوجه عراق به نقل از خبرنگار خود اعلام کرد این دو انفجار پی‌درپی، یکی انتحاری و دیگری به وسیله یک بمب در مرکز بغداد به وقوع پیوست. این انفجار‌های هولناک با واکنش‌های گسترده در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین المللی همراه شد.

برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق ضمن محکوم کردن انفجار‌های تروریستی بغداد اعلام کرد قاطعانه در برابر تلاش‌ها برای بی‌ثباتی عراق ایستاده‌ایم. گروه‌های تروریستی کورکورانه نیاز‌های بزرگ ملی ما را هدف قرار می‌دهند.

رئیس‌جمهور عراق در صفحه توئیتر خود آورد انفجارهای تروریستی بغداد آن هم در زمان کنونی نشان می‌دهد که تروریست‌ها حقوق ملی بزرگ ملت عراق و خواسته‌های آنان برای آینده‌ای مملو از امنیت را هدف گرفته‌اند.

وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد ما حمله تروریستی در بغداد را به شدت محکوم و بر حمایت خود از عراق تأکید می‌کنیم.

وزارت خارجه مصر ضمن ابراز همدردی با مردم عراق تاکید کرد ما در تلاش برای حفظ امنیت و مقابله با تروریسم و افراط گرایی در کنار عراق ایستاده ایم.

وزارت امور خارجه قطر نیز طی بیانیه‌ای بمب گذاری‌های امروز بغداد را محکوم کرد و یادآور شد مواضع دوحه در رد خشونت و تروریسم، با هر انگیزه و علتی، در تطابق است.

اتحادیه اروپا نیز ظهر روز پنج شنبه در واکنش به دو انفجار تروریستی بغداد اعلام کرد ما تکرار حملات نفرت انگیز علیه عراق و عراقی‌ها را به شدت محکوم می‌کنیم.

ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضدداعش نیز در بیانیه‌ای مدعی شد ما به خانواده‌های قربانیان حمله بغداد تسلیت می‌گوییم و حمایت مداوم خود از دولت عراق را تأیید می‌کنیم.

تشکیلات خودگردان فلسطین نیز بمب گذاری‌های امروز بغداد را محکوم کرد و بر همبستگی مردم فلسطین با عراق تاکید کرد.

فواد حسین، وزیر خارجه عراق در خصوص رخداد‌های امروز بغداد گفت داعش هنوز در بسیاری از مناطق عراق به شدت در حال فعالیت است و تهدیدات داخلی ناشی از اقدامات تروریستی آن پایان نیافته است. وزیر خارجه عراق ادامه تنش‌های منطقه‌ای را بر اوضاع امنیتی داخلی کشورش موثر دانست و تاکید کرد عراق به تنهایی نمی‌تواند از پس تنش‌ها برآید و ما به حمایت خارجی نیاز داریم.

فالح الفیاض، رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق اعلام کرد: تأیید می‌کنیم که تلاش‌های ناموفق تروریستی عزم مردم ما را خدشه دار نمی‌کند. صحنه‌های امروز برای ما یادآور سال‌ها آغشته بودن دست گروه‌های تروریستی به خون مردم است.

رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق تاکید کرد تلاش‌های تروریستی به توانایی‌های نیرو‌های امنیتی و نیرو‌های بسیج مردمی، که به افسانه داعش پایان داده اند، خللی وارد نمی‌کند. نیرو‌های ما به هر طریقی مراقب هستند و اجازه نخواهند داد که شهر‌های ما توسط تروریسم ویران شوند. همه ما به توانایی نیرو‌های امنیتی، بسیج مردمی و نهاد‌های اطلاعاتی خود در محافظت از غیرنظامیان اطمینان داریم.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب هم انفجارهای انتحاری امروز بغداد را به شدت محکوم کرد.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان که قرار است ماه مارس به عراق سفر کند، دو حمله‌ای که روز پنجشنبه به کشته شدن دست کم ۳۲ نفر در بغداد منجر شد را محکوم کرد و این حملات را «اقدامی وحشیانه و غیرقابل توجیه» دانست.

او که قصد دارد از پنجم تا هشتم مارس به عراق سفر کند، در پیامی به برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق نوشت: «اطمینان دارم با برادری، همبستگی و صلح همه به تلاش برای فائق آمدن بر خشونت ادامه می‌دهند».

همچنین نشست فوق العاده فرماندهان امنیتی و اطلاعاتی عراق به ریاست مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور برای بررسی انفجار‌های امروز بغداد تشکیل شد.

ائتلاف دولت قانون در عراق بر محکومیت انفجار تروریستی امروز در بغداد علیه غیرنظامیان بی‌گناه تاکید کرد. ائتلاف دولت قانون همچنین خواستار افزایش سطح آماده باش امنیتی به منظور تعقیب گروه‌های تروریستی و نابودی آن‌ها شد.

در بیانیه ائتلاف دولت قانون آمده است: آنچه امروز رخ داد مستلزم بازنگری در طرح‌های امنیتی و تعقیب بقایای گروه‌های تروریستی است. ما از گروه‌های سیاسی دعوت می‌کنیم همبستگی و وحدت بیشتری از خودشان برای مقابله با چالش‌ها نشان دهند.

جواد الطلیباوی، سخنگوی نظامی جنبش عصائب اهل الحق عراق در صفحه توئیتر خود نوشت: پس از اتمام نقش جنایتکارانه ترامپ در عراق، عربستان ابزارهایش را جلو انداخته است تا بار دیگر خون مردم عراق را بر زمین بریزند. از این رو به شاهزادگان آل سعود درباره عواقب کم ارزش دانستن خون مردم عراق هشدار می‌دهیم. آنان باید بدانند آزادگان عراق در برابر جنایت هایشان دست به سینه نخواهند نشست. خون در برابر خون و ویرانی در برابر ویرانی. خوب گوش بدهید و متوجه شوید: ما به شما خواهیم رسید.

شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق هم در صفحه توئیتر خود نوشت: داعش قدرتمند نیست. سستی نیرو‌های امنیتی و دغدغه‌های سیاسی دولت، علت عملیات تروریستی اخیر در دیالی، صلاح الدین، الانبار، جرف الصخر و سرانجام میدان الطیران بغداد شده است.

انتظار می‌رود دستگاه‌های امنیتی برای پی بردن به جزئیات این حوادث به ویژه حادثه اخیر بکوشند، همان طور که تلاش جدی آن‌ها را برای پی بردن به عامل هدف قرار دادن منافع آمریکا مشاهده کردیم.

برای شهدا رحمت و رضوان، برای مجروحان شفای عاجل و برای خانواده هایشان صبر مسئلت می‌کنم. لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.

 حاکم الزامی یکی از مسئولان جریان صدر عراق در مصاحبه با این شبکه گفت: همه سازمان‌های امنیتی در منطقه محل وقوع دو انفجار در بغداد حضور دارند. آنچه رخ داد یک نفوذ بزرگ امنیتی با وجود حضور سازمان‌های امنیتی در منطقه است. بعضی از مسئولان امنیتی درگیر منافع شخصی خودشان هستند و ما خواستار تغییر آن‌ها شده بودیم.

الزاملی افزود: باید تغییر گسترده در سطح فرماندهان امنیتی ایجاد شود. سازمان‌های امنیتی باید فعالیت خودشان را بر مبارزه با تروریسم متمرکز کنند. باید در طرح‌های امنیتی که در عراق اجرا می‌شود، بازنگری صورت گیرد. انتخاب فرماندهان امنیتی بر اساس معیار‌های مناسب صورت نمی‌گیرد، بلکه مبتنی بر مصلحت اندیشی و تعارفات است.

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی و ائتلاف عراقیون انفجار‌های تروریستی امروز بغداد را به شدت محکوم کرد. حکیم در پیامی از نهاد‌های امنیتی خواست تا فوراً دلایل وقوع این اقدام تروریستی را شناسایی کنند.

حزب‌الله لبنان انفجارهای تروریستی در پایتخت عراق را شدیدا محکوم و آن را مشکوک توصیف کرد.

آیت الله سیستانی، مرجع عالی‌قدر شیعیان در عراق نیز در واکنش به این حادثه از دستگاه‌های امنیتی خواست که تلاش‌های خود را در راستای حفظ امنیت و به شکست کشاندن پروژه‌های دشمنانی که اهداف شومی را علیه ملت مظلوم و ستم دیده عراق دنبال می‌کنند، افزایش دهند.

واکنش حزب‌الله عراق به انفجار تروریستی در بغداد

گردان‌های حزب الله عراق با انتشار بیانیه‌ای انفجار تروریستی در بغداد را محکوک کرد؛ این بیانیه به شرح زیر است:

- اشرار آمریکایی-صهیونیستی-سعودی اعمال شیوه‌های جنایتکارانه خود علیه ملت ما را با هدف قرار دادن بازاری متعلق به فقرا در بغداد از سرگرفته است.

- همزمانی این جنایت با آغاز فعالیت دولت جدید آمریکا نشان می دهد که محور شر همچنان برای به زانو درآوردن مردم ما که بر اخراج نیروهای آمریکایی اصرار دارد، در تلاش است.

- مردم ما در مقابل تمام تلاش‌های آمریکا و متحدان آن برای تحمیل هیمنه خود مقاومت کرده و با جان و مال خود همواره در میدان بوده اند.

- ما مسئولیت جنایت امروز بغداد را متوجه محور سه گانه شرارت آمریکایی-صهیونیستی-سعودی و دنباله روهای آنها می‌دانیم.

جنبش انصارالله یمن نیز انفجار‌های تروریستی در پایتخت عراق را محکوم کرد و آن‌ها را اهرم فشار آمریکایی دانست که توسط گروه‌های وابسته به آن و عربستان انجام می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکای لعنتی که هرجا قدم نحسش میذاره جز جنگ و تفرقه و آدم کشی، سودی برای بشریت نداره.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۱۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
همونایی که به داعش کمک کردن محکوم کردن سردار کجایی
Iran (Islamic Republic of)
جعفری
۱۷:۴۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
عربستان محکوم نکرده؟
آخرین اخبار