مقایسه خودرو؛

مقایسه سمند سورن با رانا+ مشخصات فنی

مشخصات فنی سمند سورن و رانا در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگارنبض بازارگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سمند سورن و رانا، هر دو از محصولات شرکت ایران خودرو هستند که با فیس‌لیفت مدل‌های پایه یعنی سمند ال ایکس و پژو ۲۰۶ صندوقدار به وجود آمده‌اند. در مطلب پیش رو قصد داریم این دو سدان نسبتا اقتصادی بازار کشور را رویاروی یکدیگر قرار دهیم تا بفهمیم کدام‌یک از لحاظ ظاهری، فنی، امکانات و… بر دیگری برتری دارد.

معرفی سمند سورن

سمند سورن درواقع اولین فیس‌لیفت رسمی سمند است که در سال ۸۶ به‌عنوان دستاوردی جدید از سویی ایران خودرو به محضر مشتریان ارائه شد. سال‌های بعد ایکو (IKCO) ضمن اعمال برخی تغییرات در چراغ‌ها و سپر سمند سورن نسبت به نسخه معمولی، داشبورد را نیز با یک نمونه جدید تعویض کرد و فضای داخلی متفاوت از گذشته را در اختیار کاربران قرار داد. همچنین ترمزهای پرقدرت‌تر و برخی تغییرات فنی جزئی نیز برای سمند سورن در نظر گرفته شد.

سمند سورن در ابتدا با پیشرانه 1761 سی‌سی ‏ xu7به دست کاربران داخلی رسید، اما در سال ۱۳۹۰ سورن ای ال ایکس مجهز به پیشرانه EF7 پا به میدان گذاشت. نسخه توربوشارژ این مدل نیز طی سال ۹۵ در معرض فروش قرار گرفت.

معرفی رانا

گرچه پژو ۲۰۶ صندوقدار یکی از پروژه‌های موفق ایران خودرو به شمار می‌رفت، اما به دلیل قیمت نسبتا بالای آن برخی از مشتریان توانایی خریدش را نداشتند. بنابراین طی یک حرکت تحول‌گرایانه، مسئولان ایران خودرو دست‌به‌کار شدند، قلم طراحان را روی چهره ۲۰۶ به گردش درآوردند و محصولی جدید به نام رانا را به دایره واژگان خودرویی ما ایرانی‌ها اضافه کردند.

 

رانا از سال ۹۱ وارد عرصه شد و در قالب نسخه ارزان‌سازی‌شده پژو ۲۰۶ صندوقدار به خدمت مشتریان درآمد. رانا ابتدا با تیپ پایه‏ EL در معرض فروش قرار گرفت اما از سال ۹۲ رانا LX با برخی ویژگی‌های جدید نظیر تغییر رنگ تریم کابین، حسگر پارک، شیشه‌بالابر برقی عقب و نمایشگر کامپیوتر سفری، وارد میدان شد و پرچم رقابت را به دست گرفت. در حال حاضر نیز تنها نسخه ال ایکس رانا در لیست تولیدات ایران خودرو موجود است که در این مقاله مورد بررسی و مقایسه با سمند سورن ELX قرار خواهد گرفت.

مقایسه سمند سورن با رانا از نظر طراحی ظاهری

هر دو سدان حاضر در این رقابت نسبت به نسخه‌های مرجع خود طراحی ظاهری تقریبا به‌روز و قابل‌قبول‌تری را ارائه می‌دهند اما با این وجود، هنوز هم فاصله زیادی با شمایل سدان‌های روز دنیا داشته و نمی‌توانند در برابر محصولات جدید خودرویی جهان، به‌ویژه تولیدات هم‌رده چینی حرفی برای گفتن داشته باشند. سمند سورن همان بدنه قدیمی و نسبتا ساده سمند را به نمایش می‌گذارد، با این تفاوت که یکی دو انحنا به چراغ‌های آن اضافه شده و برخی جزئیات نه‌چندان شاخص بدنه آن تغییر کرده است.

از طرف دیگر رانا در نمای پشت هیچ‌گونه شباهتی به ۲۰۶ صندوقدار ندارد و شمایل تقریبا خوشایندتری نسبت به سمند سورن را در معرض دید قرار می‌دهد. به هر حال از آنجا که طراحی هر دو خودرو نسبتا ساده و قدیمی جلوه می‌کند، نمی‌توان به طور دقیق و قاطع زیباتر بودن یکی نسبت به دیگری را تایید کرد. البته خودروی رانا به دلیل بهره‌مندی از انحناهای جذاب‌تر در طرح بدنه و همچنین سود بردن از شِمای چهره مدرن‌تر، احتمالا طرفداران بیشتری نسبت به سمند سورن خواهد داشت.

مقایسه سمند سورن با رانا از لحاظ طراحی داخلی

با وجود چهره زیباتر رانا اما طراحی داخلی آن بسیار سطح پایین و بی‌کیفیت‌ به نظر می‌رسد. به‌ویژه استفاده از پلاستیک‌های کاملا خشک و نامرغوب در ادوات داخلی نظیر داشبورد و رودری ها سبب شده تا کاربران از حضور در فضای کابین رانا احساس چندان خوشایند و دل‌پسندی نداشته باشند.

 از طرف دیگر گرچه طراحی داشبورد سورن چندان جدید به نظر نمی‌رسد، اما چه از لحاظ کیفیت و چه از نظر نوع طراحی نسبت به رانا برتری دارد و سلیقه‌های بیشتری را با خود همراه می‌سازد.

علاوه‌بر این فاصله محوری و عرض بیشتر سمند سورن به جادارتر بودن فضای داخلی این خودرو نسبت به رانا منجر شده و سرنشینان سمند از فضای بسیار بیشتری نسبت به دیگر سدان ایران خودرو برخوردار خواهند بود. صندوق عقب سمند سورن هم با ارائه فضایی۵۰۰ لیتری نسبت به ظرفیت ۴۰۰ لیتری صندوق رانا کاملا برتر به نظر می‌رسد.

مقایسه فنی سمند سورن با رانا

سمند سورن ELX نیروی مورد نیاز خود را از پیشرانه ۱.۷ لیتری تنفس طبیعی EF7 به قدرت ۱۱۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۵۹ نیوتن‌متر دریافت می‌کند.‌ شتاب صفر تا صد رسمی این خودرو ۱۲۵۷ کیلوگرمی معادل ۱۲ ثانیه برآورد شده و حداکثر سرعت آن نیز به سمت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت میل خواهد کرد.

از طرف دیگر خودروی رانا نیز به موتور ۱۶ سوپاپ TU5 یورو۴ با قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر مجهز شده است؛ شتاب صفر تا صد آن برابر با ۱۲ ثانیه است و همچون سمند سورن از یک گیربکس دستی ۵ سرعته به منظور انتقال نیرو به چرخ‌های جلو استفاده می‌کند.

شتابگیری رانا اندکی نسبت به ۲۰۶ صندوقدار بهتر شده و با وجود آنکه از توان پیشرانه کمتری در قیاس با سورن برخوردار است، اما به دلیل وزن کمتر می‌تواند شتابی تقریبا مشابه و قابل‌قبولی را ارائه دهد. مطالعه جدول زیر تمامی اطلاعات بخش فنی سمند سورن و رانا را در اختیار شما می‌گذارد:

مدل خودرو

رانا 

سمند سورن ELX

پیشرانه 

۴ سیلندر TU5

۴ سیلندر EF7

حجم موتور

1587 سی‌سی

1646 سی‌سی

حداکثر قدرت

105 اسب بخار

115 اسب بخار

حداکثر گشتاور

142 نیوتن متر

159 نیوتن متر

گیربکس

۵ سرعته دستی 

5 سرعته دستی

مصرف سوخت(ترکیبی)

6.6 لیتر

7.49 لیتر

شتاب صفر تا ۱۰۰

12ثانیه 

12 ثانیه

حداکثر سرعت

189 کیلومتر برساعت 

190 کیلومتر برساعت

مقایسه سمند سورن با رانا از نظر امکانات رفاهی

به طور کلی خودروهای اقتصادی ایران خودرو از لحاظ تجهیزات رفاهی بسیار ضعیف عمل کرده و امکانات قابل‌توجهی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند. با این حال وجود سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به‌علاوه تنظیم برقی صندلی‌ها و آینه‌های جانبی تاشونده برقی سبب شده تا سمند سورن نسبت به رانا رفاه بیشتری را به سرنشینان خود هدیه دهد.

جدول زیر تمامی اطلاعات و امکانات رفاهی هر دو خودرو را به اطلاع شما خواهد رساند:

مدل خودرو 

رانا 

سمند سورن

چراغ

چراغ مه شكن جلو و عقب – چراغ خطر سوم – تنظيم زاويه نور چراغ‌هاي جلو از داخل

چراغ مه شكن جلو و عقب – چراغ نقشه خوان – چراغ خطر سوم – داراي چراغ‌هاي عقب ال اي دي – تنظيم زاويه نور چراغ‌هاي جلو از داخل اتاق

سیستم‌های مالتی مدیا 

رادیوپخش

رادیوپخش

صفحه نمایش 

– 

رینگ

رینگ فولادی 14 اینچ

کد كلاس57511: رينگ آلومينيومي 185/65R15، كد كلاس57521-57520 – 57518 -57515 رينگ فولادي 185/65R15

آینه

آينه‌هاي جانبي برقي

تنظيم آينه‏هاي جانبي برقي و مجهز به گرمكن – آينه‏هاي جانبي راهنمادار و تاشونده اتوماتيك – آينه چراغ‌دار روي آفتابگير سمت شاگرد

تهویه مطبوع

دستی

تنظيم اتوماتيك – كانال تهويه براي سرنشينان عقب

صندلی 

صندلي راننده با قابليت تنظيم ارتفاع – پشت سري صندلي‌هاي جلو با تنظيم ارتفاع – پشت سري صندلي عقب يكپارچه با صندلي

تنظيم برقي پشتي صندلي‏هاي جلو – تنظيم اهرمي ارتفاع صندلي راننده – پشت سري صندلي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع و زاويه – پشت سري صندلي عقب يكپارچه با صندلي – دسترسي به صندوق از داخل اتاق

شیشه 

شیشه‌بالابرهای برقی جلو و عقب

شيشه بالابر برقي درب‌هاي جلو و عقب – شيشه‏هاي بالابر برقي هوشمند (مجهز به آنتي‌ترپ و پاور ويندو)

سیستم هشدار دهنده

سیستم هشدار موانع در عقب

سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز – هشداردهنده موانع عقب 

سایر امکانات

ستون فرمان جمع شونده(تلسكوپي) – بازکن قفل در صندوق عقب از داخل – صفحه نمايشگر روي داشبورد – نمايشگر دماي محيط – سيستم روشنايي موقت در محيط‌هاي تاريك – سيستم كنترل بخار بنزين

فرمان هیدرولیک، مجهز به كليدهاي كنترلي ستون فرمان تلسكوپي(جمع شونده) – بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق و روي سوييچ – جمع كردن برقي آينه‏ هاي جانبي از داخل اتاق و روي سوييچ – سيستم روشنايي موقت در محيط‌‌هاي تاريك

مقایسه ایمنی

هر دو خودرو سمند سورن و رانا  از لحاظ ایمنی جایگاه بالایی ندارند و از آنجا که توسط هیچ موسسه بین المللی تحت تست ایمنی‌سنجی قرار نگرفته‌اند، بنابراین اطلاعات مستندی از میزان ایمنی آنها در دسترس نیست.

از همین‌رو نمی‌توان هیچ‌یک از این دو رقیب را از لحاظ ایمنی برتر از دیگری دانست. در ادامه می‌توانید با جزئیات ایمنی رانا و سمند سورن آشنا شوید:

مدل خودرو 

رانا

سمند سورن

تجهیزات ایمنی و حفاظت

سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) – سيستم هشدار دهنده مركزي ورود غير مجاز -سيستم عيب يابي هوشمند ( مالتي پلكس ) – قفل مركزي با ريموت كنترل – كمربندهاي ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع

سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) – سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز – قفل مركزي با ريموت كنترل – كمربندهاي ايمني با قابليت تنظيم ارتفاع

کیسه هوا 

دو عدد (راننده و سرنشين جلو)

دو کیسه هوا (راننده و سرنشين جلو)

سیستم ترمز 

ترمز EBD، ABS، ترمز جلو و عقب دیسکی خنک شونده، ترمز عقب دیسکی یا کاسه‌ای

ترمز EBD، ABS، ترمز جلو و عقب دیسکی خنک شونده، ترمز عقب دیسکی یا کاسه‌ای

مقایسه تجربه رانندگی

معایب رانا

پشت فرمان رانا حسی نسبتا دلگیرتر راننده را فرامی‌گیرد و نقاط کور بیشتر فضای داخلی این خودرو، میزان دید به بیرون را در مقایسه با سمند سورن محدودتر می‌سازد. نفوذ سروصدای پیشرانه به درون کابین نیز اندکی بیشتر از سمند سورن بوده و حسی ناخوشایندتر به کاربران القا می‌کند.

همچنین همان‌طور که در بخش فنی اشاره شد، میزان چالاکی و شتاب این دو خودرو تفاوت محسوسی نسبت به یکدیگر نداشته و هر دو می‌توانند نیازهای عادی مشتریان را به نحوی نسبتا مناسب پاسخگو باشند. از سوی دیگر هندلینگ و پایداری دو سدان داخلی، نسبتا مناسب ارزیابی می‌شود اما در این بین سمند سورن به دلیل عملکرد نسبتا اسپرت‌تر سیستم تعلیق و همچنین عرض بیشتر بدنه، پایداری و تعادل مناسب‌تری را در سر پیچ‌ها از خود بروز می‌دهد. کیفیت و نرمی سواری هر دو رقیب نیز چندان خوشایند برآورد نمی‌شود و گاه‌وبیگاه ورود برخی ضربات به درون کابین می‌تواند موجبات نارضایتی سرنشینان را فراهم آورد.

 همچنین قدرت ترمزهای هر دو خودرو به‌ویژه سمند سورن، اطمینان خاطر کافی را جهت انجام مانورهای معمول و روزمره در راننده پدید خواهد آورد. با این وجود نسخه‌های فاقد ترمز دیسکی عقب از این حیث ضعیف‌تر عمل کرده و رانندگان را به رعایت جانب احتیاط بیشتر فرامی‌خوانند

مقایسه شرایط بازار

اپشن دنا پلاس و سمند سورن

سمند سورن elx خودرویی گران‌تر از رانا ال ایکس بوده و از لحاظ رونق بازار به حد رقبایی همچون پژو پارس نمی‌رسد. همچنین رانا نیز رونق بازار ۲۰۶ را ندارد، اما در کنار سمند سورن elx به‌عنوان دو سدان‌ اقتصادی داخلی، فروش مناسبی را در ایران تجربه کرده و مالکان این دو خودرو مشکل چندانی جهت فروش اتومبیل خود در بازار ندارند.

با این حال خودرو رانا به دلیل قیمت ارزان‌تر به تعداد بیشتری در مورد معامله قرار می‌گیرد و از این جهت اندکی نسبت به سمند سورن برتری دارد؛ هرچند که این برتری چندان فاحش و قابل‌توجه نیست.

جمع‌بندی مقایسه سمند سورن و رانا

در پایان مقاله مقایسه سمند سورن و رانا باید عرض کنیم که انتخاب یکی از این دو خودرو به‌عنوان برنده کار چندان ساده‌ای نیست. از یک طرف سمند سورن کابین بسیار جادارتر، آپشن‌های بیشتر، صندوق عقب بزرگ و کابین باکیفیت‌تری را در اختیار مشتریان می‌گذارد، اما از طرف دیگر قیمت این خودروها نسبت به رانا بیشتر بوده و طراحی ظاهری آن نیز اندکی قدیمی‌تر از رقیب به نظر می‌رسد.

 در اینجا بهتر است مشتریان به نیازهای خود توجه کنند؛ اگر به کابین جادارتر و آپشن‌های بیشتر نیاز دارند اما با پرداخت مبلغ بالاتر مشکلی ندارند، سمند سورن خودرو مناسب آنها خواهد بود. اما درصورتی‌که خانواده کوچک‌تری داشته و استهلاک کمتر به‌علاوه قیمت پایین‌تر را مدنظر گرفته‌اند، رانا می‌تواند به‌راحتی پاسخگوی نیازهای ایشان باشد.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار