۷ نشانه که خبر از اعتیاد به قند می‌دهد

علاقه مندی به قند و شکر می‌تواند حالت اعتیاد پیدا کند که نتیجه‌ای جز ابتلا به بیماری دیابت ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فکر می‌کنید ممکن است به قند اعتیاد داشته باشید؟ البته قند‌های طبیعی لازم است اما قند‌های افزوده یک نوع سم محسوب می شوند و باید از آنها دوری کرد. اگر از کلمه اعتیادآور استفاده می‌کنیم به این دلیل است که قند واقعا اعتیادآور است. ما در این مقاله به نشانه‌های اعتیاد به قند می‌پردازیم:

۱. ولع خوردن

ولع مصرف بلافاصله و پس از قطع مصرف قند ایجاد می‌شود، در مورد قند (و بسیاری دیگر از غذا‌های خوشمزه)، این ولع دلیل نوسان در سطح هورمون‌های مغز، از جمله انتقال‌دهنده‌های عصبی، ظاهر می‌شود. هورمون‌های لپتین و سروتونین و دوپامین در افزایش ولع مصرف قند تأثیر بسزایی دارند.

۲. خستگی

احساس بی‌حالی اولیه حدود ۲۴ ساعت پس از قطع مصرف قند شروع می‌شود، از نظر ذهنی، ممکن است بی حس و حال شوید و در برقراری ارتباط و تفکر واضح مشکل داشته باشید.

۳. اضطراب

مطالعه محققان دانشگاه پرینستون نشان می دهد، موش‌هایی که از قند محروم شدند، رفتار‌هایی همانند ترک مواد مخدر از خود نشان می دهند،  لرزش بازو، لرزش سر از علائمی بوده که موش ها را در بر گرفته است.

۴. سردرد

سردرد شاید شایع‌ترین عارضه جانبی ناخوشایند مصرف قند است، مصرف کربوهیدرات‌های ساده مثل: (قند‌های سفید، ماکارونی) می‌توانند باعث میگرن شوند. همچنین سردرد و دردهای میگرن به دلیل جهش ناگهانی افت قند خون و یا هیپرگلیسمی  بوجود می آید.

َشیرینی خوردن

۵. احساس گناه

احساس گناه در مورد خوردن هر ماده غذایی ممکن است نشانه‌ای از نوعی اختلال خوردن باشد. اگر از خوردن شیرینی‌جات شرمگین هستید، بهتر است این موضوع را با پزشک و یا یک درمانگر در میان بگذارید.

۶. مشکلات خواب

اگر صبح‌ها برای بیدار شدن از خواب مشکل دارید و بعد از ظهر‌ها بی حال می‌شوید، به احتمال زیاد اخیرا مصرف قند زیادی داشته‌اید.

۷. خوردن شیرینی‌جات برای کسب آرامش

اگر بعد از یک اتفاق بد، تماشای یک فیلم غم‌انگیز یا یک روز بد، میل به خوردن یک چیز شیرین دارید، مراقب باشید، علامت روانی اعتیاد به قند، زمانی بروز پیدا می‌کند که افراد به طور مداوم به قند متوسل می‌شوند، این ابزار برای کنار آمدن با عوامل استرس‌زا در زندگی، بی حوصلگی یا سایر مسائل روانی مانند افسردگی یا اضطراب‌شان می توانند تاثیر منفی نیز از خود نشان دهند.

دیابت

علائم دیگر اعتیاد به قند که با نخوردن مواد قندی تجربه می‌کنید:

– گاز و نفخ

– بیخوابی

– درد عضلانی

– حالت تهوع

این علائم معمولاً ۲۴ ساعت پس از مصرف قند به اوج خود می‌رسند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: قند ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار