آیا روند سرمایه‌گذاری اقتصادی در منطقه اقتصادی چهارمحال و بختیاری رونق می‌گیرد؟

سرمایه گزاری در منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری فرصت طلایی توسعه اقتصادی این استان به شمار می‌رود که باید آن را مغتنم دانست و بستر‌های بهره‌گیری از آن را فراهم کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری به همراه مناطق کازرون، بانه، کاوه، دامغان، سرخس، دوغارون و فرودگاه پیام در روز‌های پایانی دی‌ماه امسال پس از یک دهه انتظار؛ در جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری با حضور معاون اول رییس‌جمهوری به تصویب رسید.

اکنون پس از گذشت یک دهه از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در چهارمحال و بختیاری انتظار می‌رود با مصوب شدن طرح جامع، روند سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی در این استان بیش از پیش فراهم شود.

مناطق ویژه اقتصادی شامل محدوده‌های جغرافیایی مشخص در مبادی ورودی یا در داخل کشور هستند که به منظور جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و ایجاد بستر و زیرساخت مناسب برای فعالیت‌های تولیدی و تجاری در راستای افزایش صادرات کالا، واردات ماشین‌آلات مورد نیاز بخش تولید و انتقال فناوری و ارائه خدمات بهینه برای حضور فعالان اقتصادی در بازار‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد می‌شوند.
 

بیشتر بخوانید


فراهم کردن زمینه راهبرد (استراتژی) نوین برای توسعه و گسترش منطقه به منظور افزایش تولید و صادرات، ارتقای سطح فناوری (تکنولوژی) و بهره‌گیری از فناوری‌های برتر و نوین اقتصادی، جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی، به وجود آوردن عرصه فعالیت‌های تولیدی و تجاری برای افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازار‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، به وجود آوردن فرصت‌های شغلی تازه و ارتقای سطح اشتغال و کم کردن هزینه‌های تولید از جمله اهداف شکل‌گیری مناطق ویژه اقتصادی است.

بی‌شک این اهداف و امتیازاتی که برای مناطق ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده بسته جذابی را برای سرمایه‌گذاران عرضه می‌دارد و از سوی انگیزه لازم را در مسئولان فراهم می‌آورد تا بتوانند از این ظرفیت در راستای رونق اقتصادی آن منطقه بهره‌گیری کنند؛ و از آنجا که چهارمحال و بختیاری همچنان در مسیر توسعه‌یافتگی خود با چالش‌هایی نظیر نرخ بالای بیکاری، نبود صنایع بزرگ و مادر و سرمایه‌گذاری ناکافی در بخش‌های صنعتی و تولیدی روبرو است، منطقه ویژه اقتصادی برای این استان از اهمیت دوچندانی برخوردار می‌شود که عزم جدی و همت والای مسئولان را در بهره‌گیری مناسب از این ظرفیت می‌طلبد.

آینده روشن منطقه ویژه اقتصادی مشروط به مدیریت مناسب

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های چهارمحال و بختیاری به عنوان متولی منطقه ویژه اقتصادی استان ابراز امیدواری کرد که با تصویب طرح جامع می‌توان آینده روشنی را برای توسعه اقتصادی استان تصور کرد، اما آن را به مدیریت مناسب در جذب سرمایه‌گذار مشروط دانست.

روح‌الله عظیمی افزود: طی یک دهه اخیر تبلیغات و اقدامات قابل قبولی برای معرفی منطقه ویژه اقتصادی استان انجام نشده است و در حال حاضر تنها یک واحد در این منطقه فعال شده است، اما با توجه به تصویب طرح جامع و چارچوب مشخص برای منطقه انتظار می‌رود در ادامه بتوان از این ظرفیت به نحو مطلوب‌تری بهره‌گیری کرد.

او عملکرد مناسب در منطقه ویژه اقتصادی را مستلزم توجه به مطالعات آمایش سرزمین و استقرار صنایع جانبی و همخوان با ظرفیت‌های استان دانست و گفت: بی‌شک اگر در جذب سرمایه‌گذار و استقرار صنایعی که از نظر اقتصادی دارای توجیه اقتصادی باشد بتوان موفق عمل کرد، منطقه ویژه اقتصادی در مسیر اهداف قابل تعریف قرار می‌گیرد و دستاورد‌های خوبی را برای استان به همراه خواهد داشت.

منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری در ۳۹۱ هکتار از سال ۱۳۸۹ ایجاد شده است و از آن زمان تاکنون تنها شرکت ایجاد شده در این منطقه، سامانه پرتودهی گاما است.

با این وجود به گفته متولیان امر، با تصویب طرح جامع روند جذب سرمایه‌گذار در این منطقه تسهیل شده و به زودی شاهد شکل‌گیری شرکت‌های بیشتری در این منطقه خواهیم بود.

سرپرست منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری در همین خصوص گفت: علاوه‌بر شرکت پرتودهی گاما، چهار واحد سلولزی و کشاورزی در حال احداث در منطقه است.

محمود شریف‌پور ادامه داد: زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی استان تکمیل نیست و در حال حاضر تنها برق و گاز در منطقه موجود است و آب مورد نیاز منطقه از محل طرح آبرسانی بن به بروجن دیده شده که این طرح تاکنون اجرایی نشده است.

او تصریح کرد: جاده دسترسی به منطقه نیز آسفالت شده است و قرارداد اتصال به شبکه فیبرنوری نیز بسته شده و امید است به زودی اجرا شود.

سرپرست منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری، موقعیت جغرافیایی مناسب و همجواری با استان اصفهان را از مهمترین امتیازات این منطقه برشمرد و گفت: از آنجاکه استان اصفهان منطقه ویژه اقتصادی ندارند فرصتی برای سرمایه‌گذاران این استان است که با توجه به مسافت کم، منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری را برای سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی، گمرکی و سایر امتیازات آن برگزینند.

منطقه ویژه اقتصادی از طرح‌های اولویت‌دار اقتصادی مقاومتی سال ۱۴۰۰

شریف‌پور با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری از طرح‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی این استان در بودجه ۱۴۰۰ است، خاطرنشان کرد: در همین راستا برای توسعه زیرساخت‌های این منطقه ۶۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.

او با بیان اینکه صدور مجوز سرمایه‌گذاری در مناطق ویژه اقتصادی مستقل از سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها است، افزود: این موضوع یکی از اصلی‌ترین چالش‌های سرمایه‌گذاری که بروکراسی اداری است را از میان برداشته و به سبب تجمیع شدن فرایند صدور مجوز، این فرایند در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌گیرد.

شریف‌پور، عبور خط راه‌آهن از منطقه ویژه اقتصادی را از دیگر امتیازات این منطقه برشمرد و گفت: عبور راه‌آهن و اتصال به شبکه ریلی کشور از مهمترین جاذبه‌هایی است که می‌تواند سرمایه‌گذاری در این منطقه را جذاب کند چرا که حمل و نقل یکی از زیرساخت‌های مهمی است که در رونق اقتصادی و جذب سرمایه‌گذار نقش مهمی ایفا می‌کند.

سرپرست منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت‌های این استان در حوزه کشاورزی و تولیدات باغی از جمله بادام، استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی را از توجیه‌پذیرترین طرح‌های صنعتی در این منطقه عنوان کرد و گفت: با ایجاد صنایع بسته‌بندی و فراوری محصولات، ارزش افزوده بسیاری در حوزه تولیدات کشاورزی استان ایجاد می‌شود.

جدا از مزایایی که در خصوص سرمایه‌گذاری در مناطق ویژه اقتصادی شرح داده شد، امتیازات قابل توجهی نیز در حوزه صادرات و واردات برای این مناطق درنظر گرفته شده است.

شکوفایی صادرات با رونق منطقه ویژه اقتصادی استان

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری رونق منطقه ویژه اقتصادی استان را فرصت طلایی برای واحد‌های صادراتی عنوان کرد و افزود: ۵۰ واحد صادراتی در استان فعال است که در کشور نمونه و برند هستند و می‌توانند با سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی از مزایای آن بهره‌مند شوند.

محمدکاظم منزوی ادامه داد: علاوه‌بر معافیت‌های گمرکی برای صادرات کالا، واردات تجهیزات و ماشین‌آلات نیز از طریق منطقه ویژه اقتصادی با تعرفه گمرکی پایین انجام می‌گیرد و تولیدکنندگان می‌توانند تجهیزات خود را با معافیت‌های گمرکی و مالیاتی وارد منطقه ویژه اقتصادی کنند.

او تصریح کرد: علاوه‌بر اینکه واحد‌های تولیدی مستقر در استان می‌توانند از مزایای گمرکی منطقه ویژه اقتصادی استفاده کنند، بلکه این منطقه می‌تواند به بارانداز صادراتی برای واحد‌های تولیدی دیگر استان‌ها نظیر اصفهان، خوزستان و یزد تبدیل شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تاکنون از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی استان به خوبی استفاده نشده است، خاطرنشان کرد: امید است در ادامه بتوان از این ظرفیت به خوبی بهره‌گیری کرد و فرصت مناسبی را برای رونق سرمایه‌گذاری در استان فراهم آورد.

ورود سرمایه‌گذار به منطقه ویژه اقتصادی مستلزم ایجاد زیرساخت است

یک فعال اقتصادی نیز با بیان اینکه مناطق ویژه اقتصادی جاذبه بسیاری برای ورود سرمایه‌گذار دارند، گفت: این در حالی است که پس از یک دهه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان، هنوز زیرساخت‌های این منطقه تکمیل نیست.

امین مالکی افزود: منطقه ویژه اقتصادی استان در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی واقع شده، اما از آنجا که هنوز زیرساخت مناسبی برای فعالیت سرمایه‌گذاران در این منطقه ایجاد نشده به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت با استقبال سرمایه‌گذاران روبرو شود.

او تصریح کرد: در حال حاضر برای یک فعال بخش خصوصی حضور در شهرک‌های صنعتی توجیه‌پذیرتر از ورود به منطقه ویژه اقتصادی است از همین رو پیشنهاد می‌شود برای رونق منطقه ویژه اقتصادی زیرساخت‌های لازم تکمیل شود.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر اینکه مدیریت منطقه ویژه اقتصادی باید دیدگاه تخصصی و صنعتی داشته باشد، افزود: چنانچه مدیریت مناسبی برای منطقه ویژه اقتصادی شکل گیرد و زیرساخت‌های لازم نظیر آب، برق، گاز و فیبرنوری ایجاد شود می‌توان آینده خوبی برای این منطقه پیش‌بینی کرد و سرمایه‌گذاران بیشتری به این منطقه وارد شوند.

۹۰۰ واحد صنعتی در چهارمحال و بختیاری فعال است که برخی محصولات تولیدی این واحد‌ها نظیر ورق خودرو، چادر مشکی، آجرنسوز، مالت، موکت، خوراک آبزیان و محصولات خانگی در کشور از جایگاه و اهمیت مهمی برخوردار است.
 
منبع:ایرنا
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.