تعیین شکل موها توسط فولیکول

شکل فولیکول حالت مو‌ها را تعیین می‌کند، تعدادی از مشکلاتی که برای مو‌ها پیش می‌آید به دلیل همین فولیکول است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از او جی ال اف (oglf)، طبق مقاله منتشر شده توسط دانشگاه نورث وسترن، دو عنصر از ساختار مو، شکل آن را تعیین می‌کند. این عناصر شفت و فولیکول هستند. شفت بخشی از مو است که می‌توانیم ببینیم. از طرف دیگر، فولیکول بخشی از مو است که در داخل پوست سر ما قرار دارد. فولیکول، مو را در جای خود نگه می‌دارد.

این شکل فولیکول است که به تعیین صاف یا فر بودن مو‌های شما کمک می‌کند. اگر فولیکول گرد باشد، مو‌ها تمایل به رشد مستقیم دارند، در حالی که یک فولیکول بیضی شکل مو‌های مواج و یک فولیکول قلاب دار یا بادامی شکل، مو‌های مجعد را به شما می‌دهد.

تصور می‌شود که برخی از دارو‌ها مانند برخی از درمان‌های سرطان می‌توانند گیرنده‌های موجود در فولیکول‌ها را مهار کنند. به همین دلیل است که برخی از افرادی که شیمی درمانی کرده اند، پس از اتمام درمان، متوجه رشد مجدد مو‌های موی خود می‌شوند. تغییرات هورمونی نیز می‌تواند مو‌های شما را فر کند.

تعیین شکل مو

زاویه‌ای که مو از روی پوست شما رشد می‌کند نیز بر روی فر شدن مو‌های شما تأثیر می‌گذارد. مو‌های صاف به صورت عمودی به پایین پوست سر شما رشد می‌کنند، در حالی که مو‌های فر دارای زاویه هستند. این امر همچنین می‌تواند چربی مو‌های شما را تحت تأثیر قرار دهد، زیرا رشد مو به صورت زاویه دار باعث ایجاد مشکل در گسترش روغن‌های طبیعی در مو می‌شود.

به همین دلیل است که افراد دارای مو‌های فر متوجه می‌شوند که مجبور نیستند مو‌های خود را به اندازه افراد مو‌های صاف بشویند. اگرچه این مزیت بزرگ داشتن مو‌های فر است اما افراد دارای مو‌های فر نیز ممکن است بیشتر با تحریک پوست سر و شوره سر مواجه شوند.

شفت مو به دلیل نحوه ساخت مولکول‌های پروتئین بر میزان فر بودن آن تأثیر می‌گذارد. پروتئین‌هایی مانند کراتین تمایل دارند که به طور نابرابر در مو‌های فر جمع شوند، در منحنی مو‌های شما جمع می‌شوند و باعث می‌شوند حالت مجعد مو‌های شما بیشتر شود. با این حال، این مورد کمتر از شکل فولیکول بر روی مو‌های شما تأثیر می‌گذارد.

مراقبت از مو‌

مراقبت از مو‌های صاف یا موج دار

 مراقبت از مو‌های صاف اغلب راحت‌تر است؛ اگر مو‌های فردار و تحریک پذیر دارید باید محصولات خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید. اگر اغلب با موی خشک و شوره سر مواجه هستید که برای مو‌های فر معمول است، به دنبال یک شامپو و نرم کننده باشید که بتواند مو‌ها و پوست سر شما را تمیز کند و در عین حال شوره سر را نیز متوقف کند.

موی مجعد

مراقبت از مو‌های فردشوار است. اگر می‌خواهید وز مو را کاهش دهید، آن را برس نزنید، در عوض از یک شانه دندانه پهن درست قبل از شستن موهایتان شانه کنید. به یاد داشته باشید که نباید مو را با حوله خشک فشار دهید بلکه به جای آن با یک حوله میکروفایبر یا حتی یک لباس قدیمی مو‌ها را خشک کنید.

محصولات خود را با دقت انتخاب کنید. احتمالاً متوجه خواهید شد که محصولات مغذی مانند روغن آرگان، یا ماسک‌های مرطوب کننده باعث احساس خارق العاده‌ای در مو‌های شما می‌شوند اما اسپری‌های مو و موس‌هایی که اغلب حاوی نسبت بالایی از الکل هستند، می‌توانند ریشه‌های مو را خشک کنند. از شامپو‌های ملایم که فاقد الکل یا سولفات هستند، استفاده کنید.

موی صاف

موی صاف ضعیف است. برس زدن می‌تواند باعث کشش و شکستگی آن شود، خصوصاً اگر از انواع خاصی از برس مو استفاده می‌کنید. در عوض، بهتر است با انگشتان خود یا شانه دندانه پهن مو‌های خود را شانه کنید.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار