مدیر عامل شرکت سهامی زراعی فعالیت‌های کشاورزی گفت: ۸۶ درصد کشاورزان دارای زمین‌های کمتر از ۱۰ هکتار هستند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین طباطبایی مدیر عامل شرکت سهامی زراعی فعالیت‌های کشاورزی در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه مبانی مختلف کشاورزی در دنیا مطرح است، اظهار کرد: کشاورزی دنیا در چارچوب مبانی اصولی اداره می‌شود که مبانی مختلفی همچون کشاورزی قراردادی، کشاورزی صنعتی، کشاورزی پایه‌ای، کشاورزی فنی و اقتصادی، تولید سفارشی و زنجیره ارزش و تولید برای آن مطرح است و کشور ما به صورت تقلیدی هر چند وقت یکبار وارد آن‌ می‌شود و تا حدودی آن را به کار می‌بریم.

او با اشاره به اینکه ۸۶ تا ۸۷ درصد کشاورزی ایران توسط کشاورزانی انجام می‌شود که مساحت زمین آن‌ها کمتر از ۱۰ هکتار است، افزود: کشاورزی ما یک کشاورزی خرد است و فقط ۱۴ درصد فعالیت‌های این بخش دارای شرایط اقتصادی هستند که زمین‌های بالای ۱۰ هکتار دارند.

به گفته طباطبایی در اراضی خرده مالکی هم امکان اجرای مبانی مختلفی کشاورزی در قالب شرکت‌های سهامی و زارعی وجود دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه نبود زمین‌های زراعی واحد از دیگر مشکلات کشاورزان خرده پاست، گفت: ۸۶ درصد کشاورزان خرده پا زمین‌های زراعی واحدی ندارند و هر کدام ممکن است چند قطعه زمین داشته باشند که همین شرایط موجب شده تا نتوانیم الگو‌های کشاورزی پایدار، کشت قراردادی، الگوی کشت و غیره را در کشور پیاده سازی کنیم چرا که بستر آن فراهم نیست و مهم‌ترین اقدام در این زمینه فراهم کردن بستر کار است.

مدیر عامل شرکت سهامی زراعی فعالیت‌های کشاورزی ادامه داد: کشاورزان خرده پا با تشکیل یک شرکت زیرنظر شرکت‌های سهامی زراعی فعالیت‌هایشان اقتصادی می‌شود و می‌توانند از مزایایی همچون معافیت مالیاتی برای مدت ۱۰ سال استفاده کنند.

او با اشاره به اینکه کشاورزانی که تحت شرکت‌های سهامی و زراعی فعالیت می‌کنند ۲ تا ۲.۵ برابر کشاورزان خرده پا بهره‌وری دارند، بیان کرد: کشاورزانی که تحت پوشش شرکت‌های سهامی فعالیت کنند، مالکیت زمین خود را دارند و تنها براساس قرارداد منعقد شده حق استفاده از آب و خاک خود را به شرکت سهامی واگذار می‌کنند که خود عضو آن شرکت هستند.

این مقام مسئول افزود: هم اکنون تمام شرکت‌های سهامی، محصولات خود را با برندی مشخص در بازار عرضه می‌کنند که این امر اطمینان مصرف کننده را به دنبال دارد.

طباطبایی با بیان اینکه در دهه ۴۰ و ۵۰ فعالیت شرکت‌های سهامی و زراعی از رونق خاصی برخوردار بودند، گفت: طی آن سال‌ها ۹۳ شرکت سهامی و زراعی با بیش از ۴۰۰ هزار نفر سهامدار حدود ۵۰۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی داشتند که علی رغم‌ مزیت‌های فراوان، تعداد کثیری از شرکت‌ها منحل شدند به طوری که در شرایط کنونی ۳۰ تا ۳۳ شرکت در ۱۲ تا ۱۳ استان کشور ۸۰ هزار هکتار اراضی را در اختیار دارند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از مجموع ۸۰ هزار هکتار به اراضی زراعی و مابقی باغات اختصاص دارد، بیان کرد: با توجه به مزایای شرکت‌های سهامی و زراعی، توسعه کمی و کیفی شرکت‌ها را از دولت در سال آینده تقاضا داریم، همچنین دانش و مهارت شرکت‌های سهامی زراعی از دیگر مشکلات پیش روست، چرا که کمتر از تعداد انگشتان دست، مدیر با تجربه در این خصوص داریم و می‌توان این ادعا را کرد که وزارت جهاد در ۴۲ سال بعد از انقلاب برای تربیت شرکت‌های سهامی و زراعی کاری نکرده است.

۸۰ هزار هکتار اراضی کشور تحت فعالیت شرکت‌های سهامی و زراعی

او با بیان اینکه ۸۰ هزار هکتار اراضی شرکت‌های سهامی و زراعی در برابر ۱۲ میلیون هکتار اراضی کل کشور قابل گفتن نیست، افزود: براین اساس پیشنهاداتی به وزارتخانه دادیم مبنی بر اینکه یک شرکت الگوی سهامی زراعی در نقطه‌ای از کشور داشته باشیم که تنوع تولید بر مبنای سفارش، صادرات و الگوی کشت را پیاده کنیم. به عنوان مثال با وجود سرمایه گذاری میلیاردی در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان از وزارتخانه تقاضا داریم که بخشی آب و زمین را در اختیار ما بگذارند تا در آنجا فعالیت داشته باشیم و هیچ گونه کمک مالی و دانش هم نیاز نداریم.

طباطبایی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری خارجی در شرکت‌های سهامی و زراعی نداشتیم، بیان کرد: این در حالی است که این مدل در تمامی کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه در حال انجام است.

به گفته طباطبایی، کشاورزان با فعالیت در قالب این شرکت‌ها علاوه بر اینکه هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند و آن را مدیریت می‌کنند، میزان بهره‌وری آنان هم افزایش می‌یابد و هم قادر هستند درآمد بالاتری کسب کنند.

مدیر عامل شرکت فعالیت سهامی و زراعی در پایان درباره پذیرش این شرکت در بورس تصریح کرد: بورس قاعده‌ای برای پذیرش دارد که این امر در دستور کار کوتاه مدت  قرار ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار