رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی خبر داد ؛

آغاز ساخت مدرسه جدید ویژه طیف «اوتیسم» در بجنورد

علی متقیان از پوشش ۷۶۶ درصدی دانش آموزان طیف اوتیسم و آغاز ساخت مدرسه جدید ویژه طیف «اوتیسم» در بجنورد خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،    علی متقیان  رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی  گفت : آمار دانش آموزان طیف «اوتیسم» در خراسان شمالی نسبت به سال‌های گذشته با تشخیص‌های دقیق متخصصان در حوزه تشخیص و ارزیابی آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی افزایش یافته است.

«علی متقیان» از جمله دلایل افزایش آمار این طیف از دانش آموزان را دقیق‌تر شدن تشخیص‌ها توسط متخصصان این حوزه، عوامل ژنتیکی و محیطی، سبک زندگی، مسائل روحی و روانی و مسائل اپی ژنتیک ذکر کرد.


بیشتر بخوانید 


او  افزود: با شناسایی و پیگیری‌های انجام شده توسط این حوزه، آمار دانش آموزان اوتیسم از سال ۹۶ تاکنون از ۶ نفر به ۵۲ نفر رسیده است.

پوشش ۷۶۶ درصدی دانش آموزان طیف اوتیسم

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی گفت : در همین مدت پوشش دانش آموزان طیف اوتیسم به ۷۶۶ درصد نسبت به ۳ سال گذشته رسیده است که به طور حتم با روند شناسایی که کارشناسان این حوزه در پیش گرفته اند، آمار دانش آموزان اوتیسم در استان بیشتر هم می‌شود.

«متقیان» افزود: یکی ازفعالیت‌های خوب ما برای دانش آموزان اوتیسم، مناسب سازی و تفکیک مدرسه تخصصی اوتیسم در استان است که با راه اندازی آن از سال ۹۸، با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد دانش آموزان طیف اوتیسم، جدا سازی آن‌ها از دیگر دانش آموزان انجام شده و آموزش‌های لازم متناسب با شرایطی که دارند ارائه می‌شود.

مدرسه‌ای برای ۵۰ سال آینده

این مسئول با بیان این که مدرسه جدید ویژه طیف اوتیسم در خراسان شمالی در شهر بجنورد در حال ساخت است، افزود: طراحی و ساخت این مدرسه به گونه‌ای است که تا ۵۰ سال آینده جوابگوی دانش آموزان طیف اوتیسم خواهد بود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی با اشاره به این که بعضی از کودکان در دوران رشد پیشرفت عادی ندارند، گفت: این کودکان منزوی به نظر می‌رسند، روش‌های عادی برقراری ارتباط با دیگران را یاد نمی‌گیرند، به محیط اطراف شان بی اعتنا هستند و نمی‌توانند مهارت‌های جدید را یاد بگیرند و در واقع مبتلا به اوتیسم هستند.

«متقیان» گریزی به فعالیت‌های دیگر این حوزه زد و ادامه داد: خوابگاه دخترانه برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه به همت خیران و اداره کل نوسازی مدارس خراسان شمالی در حال ساخت است.

طرح سودای بندگی

او طرح سودای بندگی را یکی از طرح‌های این اداره برای آموزش عملی قرآن و نماز به دانش آموزان استثنایی استان یاد کرد و ادامه داد: در این طرح برای دانش آموزان شهری و روستایی فعالیت‌های لازم به منظور آموزش عملی قرآن و نماز با افزایش پوشش ۱۷.۷۲ درصدی انجام شده است که ۴۰۵ دانش آموز در این طرح شرکت کردند.

پوشش صد درصدی نوآموزان در طرح سنجش طی ۳ سال اخیر

این مسئول با اشاره به اجرای طرح سنجش گفت : در ۳ سال اخیر صد درصد نوآموزان در این طرح تحت پوشش قرار گرفته اند و می‌توان گفت طرح سنجش یکی از طرح‌های بسیار تاثیرگذار در آموزش و پرورش و دیگر نهاد‌های مرتبط بوده است.

«علی متقیان» افزود: برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان در آینده این طرح می‌تواند مفید باشد، زیرا برخی دانش آموزان با توجه به شرایطی که دارند نمی‌توانند در مدارس عادی تحصیل کنند یا باید تحت آموزش‌های خاص در مدارس باشند که با اجرای این طرح، جای دهی صحیح و بر اساس عدالت آموزشی صورت می‌گیرد.

او تصریح کرد: ۱۸ هزار و ۳۱۴ دانش آموز شهری و روستایی خراسان شمالی در پایگاه‌های سنجش این اداره در طرح سنجش تحت پوشش و غربالگری قرار گرفتند.

تدابیری برای دوران کرونایی

رئیس اداره آموزش و پرورش خراسان شمالی با توجه به فعالیت‌های انجام شده در دوران کرونا گفت: علاوه بر این که ملزومات بهداشتی را در تمام مدارس به موقع تامین کردیم، برای تهیه دستگاه‌های ضدعفونی کننده و ماسک نیز تدابیری اندیشیده شده به گونه‌ای که در زمان برگزاری امتحانات حضوری دانش آموزان ۱۵ هزار ماسک تهیه و در بین مدارس مورد نظر توزیع کردیم.

«متقیان» افزود: آموزش مجازی دانش آموزان در خوابگاه‌ها را با اختصاص ۵۰ تبلت شروع کردیم که با توجه به نیاز بیشتر دانش آموزان به تبلت در حال رایزنی برای تهیه تبلت مورد نیز این گروه از دانش آموزان هستیم.

تفاهم نامه خرید ۴۰۰ تبلت

او با اشاره به این که تاکنون تفاهم نامه خرید ۴۰۰ تبلت منعقد و ۲۰۰ تبلت توسط استانداری و ۲۰۰ تبلت دیگر توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشورتهیه شده است و به زودی در بین مدارس توزیع می‌شود، تصریح کرد: معلم‌های این حوزه بیش از ۶ هزار محتوا تولید کرده اند که حتی تولید محتوای آنان در کانال کشوری شبکه شاد دانش آموزان با نیاز‌های ویژه و سامانه‌های استانی قرار داده شده است.

درخواست استفاده رایگان از ناوگان حمل و نقل عمومی

او با اشاره به این که برای دانش آموزانی که به مدرسه می‌روند، سرویس رفت و آمد رایگان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: از شورای شهر خواسته ایم برای دانش آموزان استثنایی تا آخر خرداد هزینه رفت و آمد با ناوگان حمل و نقل عمومی در روز یک بار را رایگان محاسبه کنند و منتظر تصمیم شورای شهر هستیم.

رتبه عالی در شاخص‌های اختصاصی

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی گفت: در ۳ سال اخیر در شاخص‌های اختصاص که در کشور ارزیابی می‌شود استان ما رتبه عالی را کسب کرده است که یکی از شاخص‌های ما پوشش دانش آموزان استثنایی به روش تلفیقی است که باید در مدارس عادی درس بخوانند به گونه‌ای که این شاخص در ۳ سال اخیر حدود ۵۳.۳۳ درصد رشد داشته و تعداد دانش آموزان تلفیقی فراگیر بیشتر شده و به هزار و ۷۴۶ نفر رسیده است.

متقیان افزود: یکی دیگر از شاخص‌های ما پوشش دانش آموزان در دوره پیش دبستانی به عنوان یکی از دوره‌های اصلی است که افزایش سطح پوشش ما در مدارس استثنایی ۲۹.۴۸ درصد و در شاخص پوشش تحصیلی نوآموزان دوره پیش از دبستان ۸۱.۲۵ درصد افزایش داشته است و حدود ۳۳۰ دانش آموز در پیش دبستانی به شکل رسمی تحصیل می‌کنند.

منبع: روزنامه خراسان شمالی 

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.