خسارت طوفان به محصولات خارج از فصل دلگان

 مدیر جهاد کشاورزی دلگان گفت: طوفانِ هفته‌ی گذشته به محصولات کشاورزی خارج از فصل دلگان خسارت زد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، شهناز رفعت‌پور  مدیر جهاد کشاورزی دلگان گفت: شهرستان دلگان یکی از مهمترین قطب‌های تولید محصولات خارج از فصل سیستان و بلوچستان و کشور است که امسال بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به این گونه محصولات تعلق گرفته است.

او افزود: متاسفانه سرمای هوای امسال به این محصولات که شامل هندوانه، خربزه مِلون، سیب زمینی و گوجه‌فرنگی است خسارت زیادی به آن وارده کرده است.

او با اشاره به اینکه بیشترین میزان خسارت طوفان اخیر به محصولات صیفی و جالیزی بخش جلگه چاه هاشم وارد شده است، گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی دلگان در دو بخش مرکزی و جلگه چاه‌هاشم در حال بررسی و برآورد خسارت کشاورزان این منطقه هستند.

کشاورزان خسارت دیده از این طوفان عمده علت این موضوع را خشک بودن تالاب جازموریان بیان می‌کنند و می‌گویند: کمترین تندباد در این منطقه با توجه به خشک بودن تالاب سبب حرکت شن‌های روان می‌شود و محصولات صیفی و جالیزی را از بین می‌برد.

این کشاورزان می‌گویند: روزگاری کشاورزان این منطقه از رونق این تالاب بهره‌مند بودند، اما ایجاد سد‌های مختلف در استان کرمان سبب خشک شدن این تالاب شده که این مسئله، خطری بزرگ برای کشاورزان منطقه است.

طوقی مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان دلگان نیز با توجه به تداوم سرما و وزش احتمالی طوفان به کشاورزان این شهرستان توصیه کرد: برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات و کاهش خسارت از کود‌های حاوی پتاسیم و اسیدآمینه استفاده شود و از کود‌های ازت‌دار استفاده نشود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار