تشریح آخرین وضعیت کرونا در بوشهر؛ نمودار فوت شیب نزولی دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با وجود اینکه روند کلی بیماری، بستری و فوت در کشور روند صعودی دارد، اما نمودار فوت در استان بوشهر شیب نزولی دارد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در استان بوشهر با همکاری سپاه، استانداری، هلال‌احمر و بسیاری از دستگاه‌ها با هدف شناسایی زودهنگام موارد بیماری و تشخیص کانون‌های بیماری به خوبی در حال اجرا است.

او ادامه داد: با وجود اینکه روند کلی بیماری، بستری و فوت در کشور روند صعودی دارد، اما نمودار فوت در استان بوشهر شیب نزولی دارد.

این مسئول  با اشاره به اینکه موارد سرپایی نیز روند کاهشی دارد، افزود: در شرایط همه گیری انتظار داریم که ابتدا موارد سرپایی و سپس بستری و فوت افزایش یابد که آمار نشان‌دهنده کاهش سرپایی و افزایش بستری است که این مورد بستگی به میزان بیماریابی و شدت بیماریابی در استان‌ها دارد. ممکن است یک استان بیماریابی ضعیف‌تری داشته باشد.

۳۵٫۱ درصد مبتلایان بستری؛ و ۴٫۷ درصد فوت شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: تاکنون ۱۸ هزار و ۱۴۳ مبتلا به ویروس کرونا در استان شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۱۱ هزار و ۷۷۴ نفر سرپایی درمان شده و ۶ هزار و ۳۶۹ نفر نیز بستری شده‌اند.


بیشتر بخوانید


خواجه‌ئیان گفت: درصد بیماران بستری به کل مبتلایان شناسایی‌شده ۳۵٫۱ درصد است یعنی از ۱۸ هزار بیمار شناسایی‌شده وضعیت ۳۵٫۱ درصد به بستری و گرفتن خدمات بیمارستانی ختم شده است.

او افزود: درصد کشندگی بیماری نسبت به موارد بستری‌شده ۱۳٫۳ درصد و به‌طورکلی میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری در استان (در بستری و سرپایی) ۴٫۷ درصد بوده است.

کم‌ترین آمار مبتلایان در آذر ثبت شد

این مقام بهداشتی با اشاره به روند هفتگی مبتلایان به کووید ۱۹ در استان بوشهر عنوان کرد: در پایان آبان  شروع روند نزولی را داشتیم که هم‌زمان با اعمال محدودیت‌ها بود و این روند تا پنج هفته ادامه داشت تا جایی که تعداد بیماران از ۴۳۳ نفر در هفته، (۲۳ آبان) به ۱۰۶ نفر در ۲۱ آذر کاهش پیدا کرد. این آمار، واقع پایین‌ترین میزان بروز بیماری در یک هفته بود و بعد از آن به تدریج شروع کرد به افزایش یافتن و حالا این آمار به ۱۹۶ نفر در هفته گذشته رسیده است.

بیشترین بروز بیماری در شهرستان بوشهر رخ داد

خواجه‌ئیان با تشریح وضعیت بروز بیماری به تفکیک شهرستان‌های استان بوشهر گفت: بیشترین میزان بروز بیماری کووید ۱۹ در شهرستان بوشهر و پس از آن، شهرستان‌های دیلم و دشتستان بوده است، همچنین کمترین میزان بروز را در شهرستان‌های دیّر و دشتی داشته‌ایم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: این موضوع به‌هیچ‌عنوان نشان‌دهنده عملکرد نیست و دلایل مختلفی ازجمله آزمایشگاه، جمعیت سیال و مواردی، چون بیماریابی دارد.

خواجه‌ئیان با اشاره به میزان مرگ ناشی از بیماری کووید ۱۹ به تفکیک شهرستان‌های استان بوشهر در ۱۰ هزار نفر جمعیت، عنوان کرد: بیشترین این میزان در دشتستان و کمترین آن‌ها در شهرستان دیر است.

بیش از ۵۶درصد قربانیان کرونا، مرد بودند

او، با اشاره به مرگ‌ومیر در گروه‌های مختلف سنی گفت: همان‌طور که پیش‌بینی‌ها و یافته‌های علمی نیز نشان داده بود در سالمندان احتمال میزان فوت بیشتر بوده و پس‌ازآن نیز گروه زیر ۵ سال است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: ۵۶٫۷ درصد قربانیان کرونا مرد و ۴۳٫۳ درصد زن بوده‌اند.

۱۸٫۹ درصد فوت شدگان بیماری زمینه‌ای نداشتند

خواجه‌ئیان عنوان کرد: در ابتدای بیماری تصور این بود که افراد بدون بیماری زمینه‌ای را خطری تهدید نمی‌کند، ولی ۱۸٫۹ درصد فوت شدگان افرادی بوده‌اند که بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند و ۶۰ درصد از موارد فوت نوجوانان و جوانان بدون بیماری زمینه‌ای بوده است. این آمارها نشان می‎‌دهد که نیاز است نگاه ما تغییر یابد و ابا توجه به شرایط دنیا  این بیماری جدی‌تر گرفته شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در میان بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای، چهار عامل دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی-عروقی و مصرف کورتون بیشتر باعث بستری و فوت شده‌اند. سایر موارد از جمله چاقی، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های مزمن دیگر درصد‌های کمتری را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: شایع‌ترین علائم در بیماران شناسایی‌شده تب، سردرد و سرفه خشک بوده است که در واقع این سه عامل جزو علائم کلیدی بیماری کووید ۱۹ به شمار می‌روند. علائم دیگر مانند از دست دادن حس چشایی و بویایی و علائم گوارشی نیز جزو نشانه‌های دیگر است.

چند کانون بیماری در روستاها کنترل شد

خواجه‌ئیان گفت: در اجرای طرح شهید سلیمانی در استان بوشهر تا دیروز چهار هزار و ۱۶۱ مورد تماس با بیماران مثبت داشته‌ایم و از خانواده و اطرافیان بیمار نمونه‌گیری شده است که بر این اساس پنج هزار و ۳۲ تست انجام گرفته است و ۴۹۸ مورد مثبت بیماری را در همان ابتدا شناسایی کرده و تحت مراقبت قرار داده‌ایم.

او تاکید کرد: در دو هفته گذشته چند کانون بیماری را در ابتدای شکل‌گیری آن‌ها در بعضی از مناطق روستایی استان شناسایی کرده‌ایم و توانستیم بدون ایجاد نگرانی برای مردم این کانون‌ها را که منشاء ایجاد موج بیماری هستند، کنترل کنیم.

صدور بیش از دو هزار اخطار به واحدهای صنفی متخلف

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره تیم‌های مراقبت در منزل هم گفت: ۱۴۷ مورد مراقبت در منزل انجام گرفته که با حضور تیم‌های پزشکی از بیماران مراقبت شده است. از این تعداد ۹ نفر نیاز به بستری در بیمارستان داشته‌اند که ارجاع شده‌اند. همچنین ۱۲ نفر برای انجام تست PCR ارجاع شده و ۳۴ تست سریع انجام گرفته است که از میان آن‌ها ۱۳ مورد مثبت شناسایی‌شده است.

خواجه‌ئیان عنوان کرد: همچنین گروه‌های نظارتی چهار هزار بازدید مشترک انجام داده‌اند که منجر به ۳۳۴ مورد پلمب و برخورد و صدور دو هزار و ۲۶۲ اخطار برای متخلفان شده است.

او با اشاره به اینکه ۸۳۲ خانوار زیر پوشش قرار گرفته‌اند، بیان کرد: از طریق تیم‌های حمایتی که از بسیج و سپاه هدایت می‌شوند مبلغ ۱۸ میلیون تومان جمع‌آوری‌شده و ارزش بسته‌های معیشتی توزیع‌شده افزون بر ۵۰۷ میلیون تومان بوده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.