غربالگری بینایی حدود ۹ هزار کودک استان همدانی

طرح غربالگری بینایی سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال از ۱۵ تیر سال جاری در استان همدان آغاز شده است و تاکنون حدود ۹ هزار کودک زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،شجاع احسانی, سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری بهزیستی استان همدان با بیان اینکه تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی کارشناسان سازمان بهزیستی در این غربالگری اجرا می‌شود تاکید کرد: تاکنون درصد کمی از جامعه هدف از این طرح استقبال کردند.

او افزود: در شرایط کنونی که استان همدان در شرایط آبی بیماری کووید ۱۹ قرار دارد خانواده‌ها به همراه کودکان به مراکز غربالگری بینایی بهزیستی استان همدان مراجعه کنند.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری بهزیستی استان همدان با بیان اینکه در مراکز سنجش بینایی تجمعی وجود ندارد و والدین می‌توانند بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نظارت کامل داشته اند، بیان کرد: غربالگری تنبلی چشم به منظور شناسایی و پیشگیری از معلولیت، جلوگیری از شدت، کنترل و درمان آن فعالیت دارد، با این هدف که معلولی به جامعه هدف اضافه نشود.

احسانی تاکید کرد: برای معالجه تنبلی چشم فرزندان فردا خیلی دیر است و این بیماری اگر به موقع تشخیص داده نشود فرد از یک یا هر دو چشم بسیار کم‌بینا یا نابینا خواهد شد.

او اظهار داشت: در حالیکه انتظار می‌رفت حدود ۴۷ هزار کودک در طرح غربالگری بینایی مشارکت داشته باشند، اما نگرانی والدین از ابتلای فرزندشان به ویروس کرونا موجب استقبال اندک از این طرح در همدان شده است.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری بهزیستی استان همدان با تاکید بر اینکه مراجعه کننده در صورت داشتن مشکل بینایی و نیاز به عینک و یا عمل جراحی، سازمان بهزیستی تمامی هزینه درمان را تقبل می‌کند، تشریح کرد: شناسایی و حمایت کودکان با مشکل بینایی، ارزشمندتر از این است تا معلولی به جامعه هدف اضافه شود.

احسانی عوامل مادرزادی، حین زایمان، حادثه، ضربه و عوامل بیرونی را در عیوب بینایی موثر دانست و یادآور شد: تیم‌های مستقر در مراکز درمانی برای تمامی نوزادان غربالگری بینایی انجام می‌دهند.

او یادآور شد: غربالگری بینایی برای کودکان ۳ تا۶ سال با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌ها، در پایگاه ثابت بهزیستی استان همدان و پایگاه سیار در روستا‌ها و فقط با دستگاه غربالگر بینایی انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار