پویایی معادن شاه کلید مهاجرت معکوس در طُرود شاهرود

فعالیت معادن در منطقه طُرود شهرستان شاهرود موجب شده است جوانان مهاجر به شهر‌های بزرگ به فکر بازگشت به منطقه بومی خود بیفتند تا برای گذران زندگی خود در این معادن مشغول به کار شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، دهستان طرود در بخش مرکزی شهرستان شاهرود با وسعت ۲۰۰ کیلومتری دارای معادن غنی از مس، سرب و پتاس است که وجود این معادن موجب رونق اشتغال شده است به طوری که مشکل بیکاری در این منطقه وجود ندارد.

ایجاد درآمد پایدار برای مردم در مناطق محروم مانع مهاجرت جوانان به شهر‌های بزرگ شده و این امر با برطرف کردن مشکلات پیش پای معادن موجود در منطقه محقق می‌شود.

ایجاد امکانات، زیرساخت‌ها و ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای ادامه فعالیت معادن، اشتغال بیشتر در منطقه را به همراه خواهد داشت.

سرپرست فرمانداری شاهرود در این باره گفت: در کشور فرصت‌هایی برای توسعه همه جانبه به ویژه در حوزه اقتصادی وجود دارد که یکی از این فرصت‌ها را می‌توان در بخش کشاورزی شکوفا کرد.

ابوطالب جلالی با بیان اینکه اقتصاد کشور تا بخش زیادی بر پایه کشاورزی است، افزود: بخش زیادی از وسعت کشور در کویر و فلات مرکزی است و برای کشاورزی مستعد نیست.

او با اشاره به اینکه استان سمنان هم در منطقه کویری واقع شده، تصریح کرد: مسوولان استان و شهرستان با توجه به این امر باید به ظرفیت‌های معدنی بیشتر توجه داشته باشند.

۴۵ فرصت معدنی در استان سمنان وجود دارد

جلالی با بیان اینکه از مجموع ۴۵ فرصت معدنی استان، ۲۵ فرصت در شهرستان شاهرود موجود است، اظهار داشت: مسوولان با توجه به ظرفیت‌های موجود باید با تصمیم جدی‌تر در صدد برطرف کردن مشکلات زیرساختی این معادن برآمده تا با ادامه فعالیت آنان در ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان بیشتر سهیم باشند.

سرپرست فرمانداری شاهرود ادامه داد: مجوز فعالیت برای بیشتر معادن طرود صادر شده است و استخراج مواد معدنی انجام می‌شود، اما کار فرآوری که بیشترین سهم اشتغال را دارد در شهر‌ها و استان‌های دیگر صورت می‌پذیرد.

او با بیان اینکه باید با برطرف کردن مشکلات در خصوص فرآوری مواد معدنی از سرمایه گذاران حمایت کرد، ابراز داشت: به هنگام صدور مجوز برای سرمایه گذار باید تکالیفی از جمله فرآوری مواد معدنی با ورود تکنولوژی‌های به روز در محل استخراج تعیین شود.

جلالی فرآوری مواد استخراج شده را موجب ایجاد اشتغال بیشتر در منطقه خواند و افزود: با فرآوری مواد استخراج شده می‌توان از افراد متخصص بومی بیشتری استفاده کرد و این امر موجب ایجاد تنوع شغلی و استمرار کار آن معدن می‌شود.

سرپرست فرمانداری شاهرود با بیان اینکه سرمایه گذاران نباید نگران مشکلات زیرساختی باشد، افزود: باید موانع و مشکلات در کمیسیون زیر بنایی برطرف شده تا تضمینی برای سرمایه گذار ایجاد شود.

پویایی معادن شاه کلید مهاجرت معکوس در طُرود شاهرود

۲۵ نوع ماده معدنی در شاهرود بهره برداری می‌شود

بخشدار مرکزی شاهرود نیز با اشاره به اینکه در شهرستان شاهرود ۲۵ نوع ماده معدنی بهره برداری می‌شود گفت: ۲۰ نوع از این مواد معدنی در بخش مرکزی که نیمی از وسعت شهرستان شاهرود را شامل می‌شود برداشت می‌شود.

حامد غیاث الدین یکی از مهمترین مشکلات معادن این بخش را نبود تخصیص آب برشمرد و افزود: بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی انجام می‌شود چنانچه یک صدم آن در بخش صنعت آورده شود، اشتغال بالا و ارزش افزوده بسیاری در منطقه ایجاد می‌کند.

او با بیان اینکه بسیاری از معادن مس منطقه برای فرآوری تنها نیم لیتر بر ثانیه آب نیاز دارند، تصریح کرد: چرخه بازگشت و هدر رفت آب صنعت بسیار پایین است و چنانچه سازو کاری برای صدور مجوز تعریف شود با تامین آب ماندگاری معادن تضمین می‌شود.

کارشناس بهره برداری معادن صنعت، معدن و تجارت شهرستان شاهرود نیز گفت: یکی از مشکلاتی که معدن کاران مس منطقه طرود با آن مواجه هستند انتقال مواد معدنی فرآوری نشده به شهر‌های دیگر است که برای آنان هزینه‌های زیادی از جمله حمل و نقل دارد.

فرآوری مواد معدنی در مناطق دیگر مقرون به صرفه نیست

عین الله عامری با بیان اینکه فرآوری مواد معدنی در شهر‌های دیگر برای معدنکاران مقرون به صرفه نیست، افزود: برای به دست آوردن یک کیلو مس باید ۱۰۰ کیلو باطله را حمل کرد و از طرفی باطله‌های به دست آمده هم معضلاتی برای معدنکاران به وجود می‌آورد.

او با اشاره به اینکه تخصیص نیم لیتر آب بر ثانیه به معدنکاران موجب می‌شود تا فرآوری هم در همین منطقه انجام شود، اظهار داشت: اکنون آب مورد نیاز توسط برخی از معدنکاران خریداری می‌شود، اما قیمت تمام شده برای آنان بسیار بالا است.

عامری با بیان اینکه صدور مجوز در خصوص برداشت از آب‌های سطحی هم مشکل را برطرف می‌کند، ابراز داشت: معدنکاران مجوز قانونی می‌خواهند تا آب خود را از کلات‌ها و قنات‌ها تامین کنند.

این کارشناس صنعت، معدن و تجارت افزود: در تغییر کاربری مصارف کشاورزی به هر مصرف دیگری محدودیت وجود ندارد، اما قیمت‌های پیشنهادی برای تغییر کاربری تا ۵۰ میلیارد ریال اعلام می‌شود که برای معدنکاران مقرون به صرفه نیست.

تخصیص آب برای مصارف صنعتی وجود ندارد

مدیر امور منابع آب شهرستان شاهرود هم در این خصوص گفت: بر اساس برنامه‌های پنجم و ششم توسعه هیچ تخصیص آبی برای مصارف صنعتی در نظر گرفته نشده است.

سید حسن حسینی با بیان اینکه در چند سال گذشته سفره زیر زمینی مناسبی در این منطقه تشکیل نشده است، افزود: سه سال پیش مجوزی برای حفر چاهی در هفت کیلومتری پایین دست قنات طرود صادر شده، اما اهالی روستا‌های منطقه اجازه حفر چاه را نمی‌دهند.

او با بیان اینکه بر اساس قانون هرگونه بهره برداری از آب‌های زیرزمینی در این منطقه ممنوع است، تصریح کرد: اداره امور آب اجازه بهره برداری از آب در سازنده سخت و در مصارف غیر شرب را نمی‌دهد.

حسینی با اشاره به اینکه برخی از معادن در بالا دست قنات طرود ایجاد شده است، گفت: این واحد‌ها در حریم ضرری قنات قرار گرفته حتی اگر تخصیصی هم داده شود مجوز حفر چاه جهت تامین آب مورد نیاز داده نمی‌شود.

یکی از معدنداران مس این منطقه هم در این باره گفت: خام فروشی و عدم فرآوری برای سرمایه گذار ارزش افزوده خوبی به همراه ندارد.

تخصیص نیم لیتر آب مشکل فرآوری را حل می‌کند

علی اسدی با بیان اینکه تخصیص آب تنها نیم لیتر بر ثانیه فرآوری مس را میسر می‌کند، افزود: برای تجهیز بخش فرآوری این واحد تاکنون بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده، اما به خاطر نبودن مجوز‌های لازم اقدامی برای احداث صورت نگرفته است.

او با اشاره به اینکه در صورت گرفتن مجوز‌ها تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده واحد فرآوری راه اندازی می‌شود، اظهار داشت: صدور مجوز‌ها منوط به تامین آب است که این مشکل باید مرتفع گردد.

مدیر شرکت "سی وان" خاطر نشان کرد: این واحد با ظرفیت تولید ۲۰۰ تن محصول مس کاتدی برای ۴۰ تن ایجاد اشتغال در منطقه می‌کند.

اشتغال‌زایی در مناطق روستایی نقشی مهمی در نگهداشت جمعیت و مهاجرت معکوس دارد که تحقق این راهبرد بستگی به همت مسوولان استان و شهرستان با بر طرف کردن مشکلات صنایع و معادن همجوار روستا‌ها دارد.

در شهرستان شاهرود حدود ۳۳۰ واحد صنعتی و تولیدی فعالیت می‌کنند که بیش از ۱۰۰ واحد در شهرک صنعتی این شهر مستقر است.

۹۰ درصد از صنایع استان سمنان از نوع صنایع کوچک، ۶ درصد صنایع متوسط و بقیه صنایع بزرگ است، ۱۸ مجموعه شهرک و ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی در استان سمنان تحت پوشش شرکت شهرک‌های صنعتی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار