پاکسازی مرد نمکی شماره ۵ به پایان رسید

مدیر پروژه مردان نمکی گفت: پروژه پاکسازی بقایای معدنی از روی بقایای انسانی مرد نمکی شماره ۵ در موزه ذوالفقاری زنجان به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، عالی مدیر پروژه مردان نمکی گفت: قبل از عملیات پاکسازی، رنگ سنجی بر روی بقایای مرد نمکی زنجان انجام شد و هر روز به طور منظم ثبت دما و رطوبت آن به علت خروج از ویترین انجام شد، زیرا میزان دما و رطوبت مرد نمکی همواره باید مدیریت شود و در شرایط استاندارد و مطلوبی قرار داشته باشد.

او افزود: پا‌کسازی، غبار روبی و حفاظت پیشگیرانه بر روی کلیه قطعات استخوانی مرد نمکی شماره ۵ انجام شد و تمامی مراحل مستندنگاری و عکاسی شد و در حال حاضر مطالعات جدید مانند رنگ سنجی مجدد و سایر عملیات بر روی آن انجام می‌شود.

مدیر پروژه مردان نمکی و کارشناس اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان ادامه داد: مرد نمکی شماره یک در آبان ماه امسال در موزه ملی مورد پاکسازی، رنگ سنجی و مستندنگاری قرار گرفت و این دومین مرد نمکی است که عملیات پاکسازی روی آن انجام شده است.

او ادامه داد این مومیایی طبیعی در کاوش فصل دوم در حالی یافت شد که به جز سر، بقیه قسمت­‌های بدنش زیر صخره و سنگ­‌های آواری بزرگ قرار گرفته بود و شکل جسد نشان می‌­داد که این شخص نیز همچون نمونه‌های قبلی بر اثر حادثه منجر به تخریب و ریزش تونل کشته و مدفون شده است.
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.