صادرات کالا‌های آذربایجان‌شرقی به ۱۰۵ کشور جهان

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی گفت: کالا‌های تولیدی در استان آذربایجان شرقی در ۱۰ ماهه نخست امسال به ۱۰۵ کشور دنیا صادر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، اورنگی ناظر گمرکات آذربایجان شرقی ارزش کالا‌های صادراتی را ۸۹۳ میلیون دلار دانست و گفت: در ۱۰ ماهه نخست امسال عمده صادرات استان آذربایجان شرقی  به کشور‌های عراق، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان بوده است.

او گفت: گمرکات آذربایجان شرقی با صادرات بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار جزو گمرکات مهم صادراتی کشور محسوب می‌شود که در این میان گمرک تبریز با بیش از ۷۵۰ هزار تن کالا به ارزش حدود ۴۹۰ میلیون دلار، ۵۳ درصد از کل صادرات گمرکات استان را به خود اختصاص داده است.

اورنگی گفت: گمرکات استان در ۱۰ ماهه نخست امسال بیش از چهار هزار و ۸۷۲ میلیارد ریال درآمد وصول کرده است که نسبت به مدت مشابه پارسال هفت درصد کاهش داشته است.

او افزود: آمار صادرات دی ماه گمرکات استان امسال بیانگر افزایش صادرات نسبت به ماه‌های گذشته بود که نشانه‌های خوبی از افزایش صادرات است، اما از لحاظ ارزش دلاری صادرات گمرکات استان در مقایسه با ۱۰ ماهه سال ۹۸، پنج درصد و از حیث وزن، ۱۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

او مهمترین اقلام صادراتی را از آذربایجان شرقی سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از آن، چدن آهن و فولاد، میوه‌های خوراکی و فرآورده‌های غلات اعلام کرد.

اورنگی مدیرکل کمرگ تبریز گفت:واردات گمرکات آذربایجان شرقی در ۱۰ ماهه نخست امسال با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا و شیوع کرونا، در کالا‌های واسطه‌ای و سرمایه‌ای حدود ۶۵ درصد ارزش واردات را به خود اختصاص داده اند و به نظر می‌رسد که میزان واردات سال ۱۳۹۹ تاثیر مثبتی در تولید کالا‌های با کیفیت داخلی داشته است.

اورنگی گفت: میزان واردات در ۱۰ ماهه نخست امسال نسبت به مدت  مشابه پارسال از لحاظ وزنی ۲۰ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۱۳درصد کاهش نشان می‌دهد و آمار عمده اقلام وارداتی از گمرکات استان حاکی از واردات مواد اولیه و تجهیزات ماشین آلات مرتبط با واحد‌های تولیدی استان بوده است.

او افزود: کالا‌های وارداتی از ۶۶ کشور دنیا از طریق گمرکات استان وارد کشور می‌شود که عمده مبادی کالا‌های وارداتی استان از کشور‌های ترکیه، آلمان و چین است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.