راه‌های پیشگیری از دو سرطان شایع در زنان

متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه البرز گفت: با روش‌های تشخیص زودرس و روش‌های درمانی جدید بیماران می‌تواند به زندگی عادی و روزمره خود ادامه دهد.

راه‌های پیشگیری از دو سرطان شایع در زنانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، سمیرا عبدالهی، متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه البرز در خصوص سرطان های شایع در زنان گفت: بر اساس تحقیقات انجام گرفته اولین سرطان شایع در زنان ، سرطان رحم است که  با غربالگری و تشخیص به موقع  ،شانس درمان موفق  زنان مبتلا افزایش می یابد.

متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه البرز افزود: سرطان پایان زندگی نیست و در بسیاری از بیماری‌های سرطان به خصوص سرطان‌های شایع در زنان پیشرفت‌های علمی زیادی انجام گرفته و با  روش‌های تشخیص زودرس و روش‌های درمانی جدید بیمار می‌تواند به زندگی عادی و روزمره خود ادامه دهد و وجود ترس از بیماری سرطان فقط می‌تواند بیمار را برای غربالگری و تشخیص زود هنگام ترغیب کند.

عبدالهی با اشاره به این که یکی دیگر از سرطان های شایع در زنان سرطان سینه است گفت: راه‌های پیشگیری از سرطان سینه زیاد است و غربالگری و تشخیص زوهنگام  می‌تواند در پیشگیری و درمان این بیماری  کمک کننده باشد.

او افزود: برای پیشگیری از  مشکلات سینه و پیگیری سریع آن توصیه می‌شود معاینات دوره ای  زنان از سن ۳۰ سالگی و غربالگری ماموگرافی در سن ۴۰ سالگی به بعد انجام شود.

متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه البرز گفت: در فاکتورهای ژنتیکی و سابقه خانوادگی در افراد درجه یک مانند مادر، خواهر، خاله و حتی آقایان فامیل مبتلا به سرطان سینه امکان ابتلا در سنین پایین و بعد از بلوغ وجود دارد و توصیه می‌شود غربالگری و پیگیری در سنین پایین‌تر را با روش‌هایی که پزشک توصیه می‌کند انجام گیرد.

عبدالهی گفت: فاکتور ژنتیک  و دخیل بودن آن در سرطان سینه ژن‌های BRCA۱ و BRCA۲ گاهی با نام ژن‌های سرطان سینه نیز شناخته می‌شوند می‌تواند سرطان سینه را نیز در آقایان ایجاد کند با مشاهده هرگونه علائم غیر طبیعی در سینه حتما به پزشک جراح عمومی مراجعه و اقدامات لازم انجام شود.

او افزود: سرطان سینه به نسبت شیوع در رتبه دوم سرطان‌های شایع زنان قرار دارد.

انتهای پیام/ر .ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.