تامین مواد اولیه برای کمک به هنرمندان صنایع دستی

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی اصفهان گفت: به وزیر میراث فرهنگی پیشنهاد داده‌ایم که با راه‌اندازی یک اتحادیه تولید و توزیع مواد اولیه، مشکلات هنرمندان صنایع دستی را حل کنند.

جعفر جعفرصالحی معاون صنایع دستی میراث فرهنگی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  در خصوص تامین مواد اولیه مورد نیاز هنرمندان صنایع‌دستی گفت: از اسفند ماه سال گذشته با شیوع ویروس کرونا در کشور فعالان حوزه صنایع دستی نیز برای تامین مواد اولیه، فروش و دریافت تسهیلات با مشکلات فراوانی مواجه شده اند.

بیشتر بخوانید:



او ادامه داد: صنایع دستی زمانی معنا پیدا می‌کند که بیش از ۹۰ درصد مواد اولیه آن در کشور وجود داشته باشد بر همین اساس هنرمندان صنایع دستی نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان می‌باشند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی اصفهان بیان کرد: مس یکی از مهمترین مواد اولیه در صنایع دستی است که نوسانات قیمت در این ماده اولیه باعث ضرر و زیان بسیاری از هنرمندان شده است.

جعفرصالحی افزود: در گذشته از مس شهید باهنر و مس کرمان، مس مورد نیاز هنرمندان صنایع‌دستی را تامین می‌کردیم، اما چند سالی است که مس در بازار بورس عرضه می‌شود و از طریق شرکت‌های واسط در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد که همین امر باعث نوسانات بسیار در قیمت مس شده است.

او عنوان کرد: در سال گذشته به اتفاق ریاست اتحادیه و مدیرکل حوزه تولید در شرکتی که واسط فروش مس است حضور یافتیم و مقرر شد مس بدون واسطه به جامعه هنرمندان عرضه شود، اما حتی این موضوع هم در تنظیم قیمت مس تاثیرگذار نبود.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به وارداتی بودن رنگ مصرفی در هنر مینا‌کاری، گفت: در تامین مواد اولیه هنرمندان میناکار نیز رنگ مورد نیاز خود را از کشور ترکیه و آلمان وارد می‌کنند، هرچند که در کشور ما رنگ مصرفی در هنر میناکاری تولید می‌شود، اما به عقیده هنرمندان این رنگ به کیفیت رنگ‌های خارجی نیست و همین موضوع باعث می‌شود تا هنرمندان هزینه بسیاری را جهت تأمین مواد اولیه انجام دهند.

جعفرصالحی اظهار داشت: برای تامین مواد اولیه مورد نیاز هنرمندان صنایع دستی از استان اصفهان به وزیر میراث فرهنگی پیشنهاد داده‌ایم که با راه‌اندازی یک اتحادیه سراسری برای تولید و توزیع مواد اولیه در کشور این مشکل را حل کنند و این موضوع در دستور کار معاونت صنایع دستی و هنر‌های سنتی کشور قرار گرفته است، اما تا زیرساخت‌های لازم فراهم نشود این امر ممکن نخواهد بود.

او در پایان اضافه کرد: این اتحادیه سراسری تا حد بسیاری می‌تواند دغدغه تامین مواد اولیه را برای هنرمندان صنایع دستی کاهش دهد و همچنین در کنترل نوسانات قیمت بعضی از مواد اولیه موثر باشد.
 
انتهای  پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.