سنجش آلودگی هوا با نصب ۴ ایستگاه در نقاط مختلف اهواز

۴ ایستگاه سنجش آلاینده‌های هوا در اهواز با اعتباری حدود ۱۰۰ میلیارد ریال در نقاط مختلف این کلانشهر افتتاح و راه اندازی شدند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در حاشیه افتتاح ایستگاه پایش هوا در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در منطقه فاز ۲ پادادشهر اهواز گفت: در سال ۹۹، ۴ ایستگاه پایش آلاینده‌های هوا در استانداری، دانشکده نفت، نیوساید و کانون پرورش فکری نصب شد.

او اعتبار راه‌اندازی این ۴ ایستگاه پایش هوا را در حدود ۱۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: شهر اهواز متناسب با جمعیت به ۱۲ ایستگاه سنجش آلاینده‌های هوا نیاز دارد و برای هر ۱۰۰ هزار نفر باید یک ایستگاه پایش هوا نصب شود که این برنامه برای نواحی مختلف این کلانشهر در دستورکار قرار دارد.

اشرفی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰، ۱۰ ایستگاه پایش در اهواز وارد مدار می‌شود و ایستگاه‌های فاقد آنالیزور‌های (تحلیل‌گر) گازی نیز به این امکانات تجهیز می‌شود، اظهار داشت: ایستگاه‌های نصب شده در محل اداره کل حفاظت محیط زیست، خیابان نادری، استانداری، نیوساید، دانشکده نفت و کانون پرورشی، زیر نظر این اداره کل است، اما ایستگاه‌هایی نیز در اداره کل هواشناسی، منازل سازمانی شرکت فولاد، ضلع جنوبی شرکت فولاد و شرکت کربن نیز راه‌اندازی شده اند که ایستگاه اداره کل هواشناسی هم اکنون در حال تعمیر است و ایستگاه‌های شرکت‌های فولاد و کربن نیاز به ارتقا دارند.

به گفته مدیرکل اداره محیط زیست خوزستان، در حال حاضر دستگاه‌های پایش هوا در اهواز فقط امکان سنجش ذرات آلاینده با اندازه ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) و اندازه ۱۰ میکرون (PM ۱۰) را دارند که با توجه به ضرورت‌ها و نیاز‌های این شهر که با آلودگی‌های هیدروکربوری نیز درگیر است، نصب آنالیزور‌های گازی لازم است که امیدواریم با ارتقای امکانات، برداشت صحیح از شرایط کیفیت هوای شهرستان اهواز و برنامه ریزی بهتر صورت گیرد.

او ادامه داد: در گذشته ایستگاه‌های خیابان نادری و میدان دانشگاه اهواز به تابلو‌های دیجیتالی (مانیتور) مجهز بودند، اما اکنون در مدار نیستند، نصب این تابلو‌های دیجیتالی برای اطلاع رسانی به شهروندان، شرایط مطلوب ماست و پس از تکمیل نیاز اهواز به ایستگاه‌های پایش، نیز در برنامه قرار می‌گیرد.

افزایش ایستگاه‌های پایش در شهر‌های صنعتی

اشرفی همچنین درباره برنامه‌های آینده برای سایر شهر‌های استان، گفت: در حال حاضر در ۲۱ شهر استان ۲۵ ایستگاه سنجش آلاینده‌های هوا نصب شده است و این ایستگاه‌ها به دلیل ضرورت اندازه گیری گرد و غبار شدید که استان، در سال‌های گذشته با آن درگیر بود نصب شده، اما آمار‌ها نشان می‌دهد طی ۲ سال گذشته به ویژه با توجه به بارندگی‌ها و اقدامات صورت گرفته هوای بسیاری از شهرستان‌ها در اکثر روز‌های سال در شرایط پاک و قابل قبول و در اندک مواردی در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است، بنابراین با توجه به این موضوع و میزان جمعیت، نیاز به افزایش ایستگاه‌های پایش، برای شهر‌های استان به جز آبادان، ماهشهر و تا حدودی دزفول احساس نمی‌شود.

او تصریح کرد: همزمان با ارتقای ایستگاه‌های اهواز مقرر شده است که در هر کدام از شهر‌های ماهشهر، آبادان و دزفول نیز سه ایستگاه نصب شود، با توجه به اینکه آبادان تحت تاثیر پالایشگاه و پتروشیمی و ماهشهر نیز تحت تاثیر پتروشیمی‌ها است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.