امیرگان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هندوستان نیازمند روابط جدی‌تر با ایران است

کارشناس مسائل شبه قاره گفت: روابط ایران و هند در سال‌های اخیر گسترده‌تر شده است، اما در هر دو کشور اراده جدی وجود دارد که سطح روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را توسعه دهند.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «جی پی سینگ» مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه هند که جهت گفت‌وگو‌های سیاسی ایران و هند به تهران سفر کرده بود، شنبه ١١ بهمن با «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان ملاقات کرد.

در این ملاقات مدیرکل خاورمیانه هند ضمن ارائه گزارشی از روند گفت‌وگو‌های سیاسی انجام شده از عراقچی دعوت کرد تا برای سطح دوم گفت‌وگو‌های سیاسی پیش از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و هند به دهلی نو سفر کند. در این ملاقات تحولات منطقه‌ای، بین المللی و موضوع برجام مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

امیر امیرگان کارشناس مسائل هند در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت روابط دیپلماتیک بین تهران و دهلی نو، گفت: روابط ایران و شبه قاره هند یک رابطه تاریخی، عمیق و گسترده بین دو ملت دولت‌های دو کشور در ادوار مختلف بوده است.

او افزود: در سال‌های اخیر روابط گسترده تری را بین ایران و هند شاهد بودیم، در هر دو کشور اراده جدی وجود دارد که سطح روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را گسترش دهند، به همین دلیل سفر‌های متعدد مقامات هندی به کشورمان و متعاقبا مقامات ایرانی به هندوستان را شاهد بودیم.

امیرگان ادامه داد: روابط ایران و هند طبیعتا دشمنانی دارد، دشمنان هر دو کشور به ویژه استکبار جهانی که سالهاست یک فشار و برنامه ریزی جدی را برای منحصر کردن کشور ما باز کرده به این روابط بدبین هستند و قطعا موانع متعددی را ایجاد می‌کنند، اما یک روابط تاریخی بین تهران و دهلی برقرار است که به راحتی نمی‌توان مانع آن شد؛ از مسائل اقتصادی، نفت ایران که یک مشتری سنتی و همیشگی آن هند بوده است.

کارشناس وسائل هند تصریح کرد: هند با جمعیت گسترده و برنامه اقتصادی سنگینی که دارد، همچنین با توجه به جمعیت این کشور سطح اقتصاد آن یکی از اصلی‌ترین اقتصاد‌های دنیا در آینده خواهد بود، بنابراین قطعا نیازمند روابط جدی‌تر با ایران خواهد بود.

او افزود: بندر چابهار به عنوان یکی از پروژه‌های استراتژیک بین دو کشور ایران و هند است که در سفر‌های متعدد مقامات دو کشور مد نظر قرار داشته است.

امیرگان با اشاره به  سفر مقام وزارت خارجه هند به ایران، گفت: هندوستان مصرانه از مقامات ایرانی خواسته است که به کشورش سفر کنند و شاهد سفر سیدعباس عراقچی معاون وزارت خارجه را در روز‌های آینده خواهیم بود که در جهت توافقات قبلی و سفر‌های معمولی است که بین مقامات دو کشور انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید


این کارشناس مسائل هند گفت: با توجه به پروژه‌های راهبردی مانند بندر چابهار، مباحث صادرات ایران به هند، واردات ما از آن کشور، منابع مالی که هندوستان باید برای ما آزاد کند و مطالبات ایران شاهد ادامه این سفر‌ها و دیدار‌ها خواهیم بود و قطعا روابط تهران و دهلی نو یک منفعت بزرگی برای هر دو کشور بزرگ و تاریخی منطقه و همسایگان این دو کشور به همراه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار