بهرامی خبر داد:

۱۹۳ پروژه در حوزه روستایی و عشایری فارس افتتاح می‌شود

مدیرکل امور عشایر استان فارس گفت: در ایام دهه فجر در حوزه روستایی و عشایری ۱۹۳ پروژه به ارزش ۴۷۰ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، روح الله بهرامی در نشست خبری امروز، اظهار داشت: ۱۵۰ هزار نفر عشایر کوچ رو در قالب ایلات قشقایی، خمسه و لر و ۸ طایفه مستقل در ۶۷ درصد از عرصه‌های مرتعی استان فارس زندگی می‌کنند و این قشر سالانه ۲۰ هزار تن گوشت قرمز حدود یک سوم گوشت استان، ۵۷ هزار متر مربع بافندگی، ۵۰ هزار تن فرآورده‌های خام لبنی و ۲۵۰ هزار تن محصول کشاورزی و باغی را تولید می‌کنند.

او با اشاره به اینکه ۵۷ هزار مترمربع دست بافت توسط عشایر تولید می‌شود که حدود ۴۰ درصد فرش‌های دستباف توسط عشایر فارس تولید که عمدتا دارای برند بین المللی هستند، افزود: این جامعه با ۱۹ زیست بوم و ۲۷ هزار و ۲۷۹ خانوار و ۱۴۷ هزار و ۷۹۰ نفر جمعیت و ۱۲ و نیم درصد از عشایر کشور، قطب عشایر کشور به‌شمار می‌روند.

بهرامی در ادامه در تشریح افتتاح پرژه‌های عشایری در استان، گفت: در حوزه روستایی و عشایری در ایام دهه فجر ۱۹۳ پروژه به ارزش ۴۷۰ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد که در سطح عشایری ۲۸۸ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان اجرا خواهد شد، که ۲۱ هزار خانواده عشایری از این پروژه‌ها بهره می‌بردند.

مدیرکل امور عشایر استان فارس با بیان اینکه در سطح استان تعداد ۵۷ پروژه به ارزش ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اجرایی شد که حدود ۹۵۰ خانوار از خدمات پروژه‌ها بهره‌مند خواهندشد، تصریح کرد: یک پروژه شاخص (مجتمع تامین آبرسانی حفر چاه و خط انتقال آب) در شهرستان سروستان برای ۲۱۲ خانوار به ارزش ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان افتتاح میشود.

او همچنین از آغاز فرآیند توزیع ۱۸۰۰ پنل خورشیدی برای خانوار عشایری فاقد برق در سطح استان خبر داد و بیان کرد: برای نخستین بار شورای حل اختلاف در مناطق عشایری استان آغاز به کار می‌کند و همه عشایر استان عضو تشکل‌های تعاونی عشایری هستند.

بهرامی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون میزان ۱۲ هزار و ۲۰۰ تن آرد سفید برای پخت نان، ۷۰ هزار تن انواع نهاده‌های دامی بین عشایران توزیع شده است و تعداد ۱۰ هزار و ۲۰ سرپرست خانوار کارت بیمه صندوق روستاییان و عشایر را دریافت کرده اند.

مدیر کل امور عشایر فارس با بیان اینکه در همین مدت یاد شده ۷۰ هزار سیلندر گاز و همچنین سه میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر نفت سفید برای تامین سوخت عشایری توزیع شده است، گفت: تاکنون ۹۰۰ هزار راس دام سبک عشایری پلاک کوبی و دو هزار و ۱۰۰ جلد شناسنامه کارت تردد برای دام عشایر صادر شده است.

او تصریح کرد: برای ساماندهی زنان عشایری ۸۵ صندوق خرد زنان عشایری راه اندازی شده که ۲۲۰۰ زن عضو هستند و بیش از ۳ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه اشتغال خانگی در اختیار آنان قرار گرفته است.

بهرامی با اشاره به اینکه ۳۸ کانکس سیار خانه بهداشت به همت دانشگاه علوم پزشکی در مناطق عشایری استان راه اندازی شد، اضافه کرد: بهورزان این کانکس‌ها از فرزندان عشایری هستند که دوره یک ساله را می‌بینند سپس مشغول به کار می‌شوند.

مدیرکل امور عشایر استان فارس در پایان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شورا‌های شهر، روستا و عشایری، گفت: امسال برای ۲۲۰ تیره عشایری انتخابات شورای عشایر در فارس برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار