ستاری خبرداد:

ما بزرگترین استارتاپ منطقه را داریم/ لزوم کسب درآمد دانشگاه‌ها از ارتباطشان با صنعت

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت:در تهران بیش از یک میلیون سفر تاکسی آنلاین داریم در حالی که این عدد در نیویورک ٢۵٠ هزارتاست.

 

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آخرین وضعیت توسعه علوم پیشرفته در کشور امشب ۱۳ بهمن ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ستاری با اشاره به اینکه لغت‌های جدیدی به صحبت‌های مردم اضافه شده است گفت: از هفت سال پیش راجع به استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش بنیان، شهر‌های هوشمند و سایر لغات استفاده کرده ایم لذا بسیاری از این ادبیاتی که در شش الی هفت سال گذشته به مردم عادی اضافه شده است اکنون مورد استفاده مردم قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه ۲۴۷ مرکز نوآوری،۱۴۴ شتابدهنده، ۶۰۰۰ استارتاپ جدید، ۱۴۰۰ شرکت خلاق و ۵۶۸۴ شرکت دانش بنیان داریم خاطرنشان کرد: ما اقدام به بازآفرینی نماد‌های کارآفرینی قدیمی کرده ایم، لذا ۹ کارخانه نوآوری در تهران و شهرستان‌های بزرگ داریم.

ستاری افزود: یک میلیون مترمربع فضای نوآوری و  بیش از ۵۰ پارک علم و فناوری در کشور داریم لذا زیست بوم را به عنوان تامین کننده نیروی انسانی شرکت‌های دانش بنیان می‌شناسیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت:ما بزرگترین استارتاپ منطقه را داریم و در تهران بیش از یک میلیون سفر تاکسی آنلاین داریم در حالی که این عدد در نیویورک ٢۵٠ هزارتاست.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران در استارت آپ قابل مقایسه با کشور‌های منطقه نیست خاطرنشان کرد: در تهران بیش از یک میلیون سفر تاکسی آنلاین داریم در حالی که این عدد در نیویورک ٢۵٠ هزارتاست.

ستاری با اشاره به اینکه زبان فارسی جزء ۱۰ زبان برتر در صفحه‌های اینترنتی دنیا است افزود: زبان فارسی با توجه به تعداد افراد آن نسبت به زبان عربی در دنیا کاربران بیشتری دارد.

او ادامه داد: استارت اپ‌هایی داریم که در حوزه تولید محتوا و آموزش فعال هستند و جزو ۶۰،۷۰ استارت آپ‌های اول دنیا محسوب می‌شوند و این دستاورد کمی برای کشور نیست.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه باید اقتصادی داشته باشیم که بتواند نخبگان را جذب کند گفت: ۲۸۵ استارتاپ داشتیم که بچه‌های مرزوبوم آن را ایجاد کردند و بسیاری از آن‌ها اکنون شرکت‌های موفقی به حساب می‌آیند.

او اظهار کرد: شرکت‌های هایتک فوق‌العاده‌ای داریم، ما در حوزه‌های آی سی تی، سلول‌های بنیادی و هوافضا بزرگترین استارتاپ‌های منطقه را داریم که ابعاد آن‌ها با کشور‌های منطقه قابل مقایسه نیست.

ستاری با اشاره به سرعت علم در کشور اظهار کرد: تعداد دانشجویان کشور حدود ۱/۳ درصد کاهش یافته است، تعداد دانشجویان خارجی در کشور کمتر از ۵۰ هزار نفر است، لذا در دنیا جزء ۱۰ کشور برتر در علم مهندسی هستیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: اقتصاد سنتی باید بداند در قبال اقتصاد نوین حتما بازنده است کمتر از یک درصد هم شانس رقابت ندارد.

او با اشاره به اینکه حوزه تکنولوژی بخشی از آن مربوط به سرمایه‌گذاری می‌شود گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری ما در حوزه‌های امنیت غذایی است و لذا بیش از یک سال و نیم است که در این حوزه فعالیت می‌کنیم، ما بر روی واکسن و بذر دام، طیور و آبزیان فعال هستیم که در پکیج امنیت غذایی قرار می‌گیرند.

ستاری افزود: شرکت‌ها هزینه‌های R&D قابل توجهی دارند، در حوزه دارو در تمام شرکت‌هایی که هستند بخش خصوصی حضور دارد و سرمایه‌گذاری کلانی در حوزه دارو و تحقیقات دارو انجام می‌دهند، زیرساخت‌های خوبی در بخش خصوصی داریم، بخش خصوصی در حوزه واکسن و دارو قابل مقایسه با پژوهشگاه‌های دولتی نیست، بخش خصوصی چند صد برابر بخش‌های دولتی تاسیسات و تجهیزات دارند، سرمایه‌گذاری در تحقیقات باید از طریق بخش خصوصی بالا برود، بخش بازار، همان بخش خصوصی است که باید وارد قضیه شود.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور گفت: ما در بحث دانش‌بنیان به دنبال معرفی اکوسیستم جدید به کشور هستیم لذا محیط کسب و کار ما مشکل زیادی دارد، ما سعی کرده ایم بگوییم که محیط کسب و کار باید در کشور به چه صورت باشد، ما بیش از ۱۳۰ الی ۱۴۰ خدمت می‌دهیم.

ستاری ادامه داد: معافیت مالیاتی را به همه شرکت‌ها نمی‌دهیم، زیرا دانش بنیان نوع ۱ و ۲ دارد و فقط نوع یک می‌تواند استفاده کنند، وقتی یک شرکتی بزرگ می‌شود باید مالیات خود را پرداخت کند لذا باید تمرکز بر حمایت‌ها از شرکت‌های نوپا باشد، در حوزه بیمه همه شرکت‌ها می‌توانند از معافیت‌هایی که دیده شده استفاده کنند.

او اظهار کرد: پیش از هر چیز باید بدانیم که منظور دقیق از سرعت رشد و پیشرفت علم در کشور چیست، زیرا در ابتدای انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو در داخل و همزمان ۱۰۰ هزار دانشجو در خارج از کشور داشتیم این در حالی است که در مقطعی در ایران تعداد دانشجویان از ۴ و ۸ دهم میلیون نفر هم عبور کرد و در حال حاضر تعداد دانشجویان حدود ۳ و ۵ دهم میلیون نفر و تعداد دانشجویان خارجی هم کمتر از ۵۰ هزار نفر است، تعداد مقالات علمی رتبه ایران ۱۵ جهان است.

ستاری با بیان اینکه تعداد مقاله علمی، ملاک و شاخص نیست افزود: در ۶ ـ ۷ سال گذشته اقداماتی صورت گرفته که علم و فناوری به محور اقتصاد تبدیل شود و تا حدود بسیار زیادی هم به این مهم دست یافته ایم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه از سال ۹۷ تاکنون، حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان وامی بوده که توسط نظام بانکی به ما داده شده گفت: این موضوع بیانگر آن است که ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد قابل توجه است.

ستاری از حضور بیش از ۴۰ شرکت دانش بنیان در بازار سرمایه خبر داد و افزود: ارزش این شرکت‌ها بر روی تابلوی بورس بیش از ۲۳۰، ۲۴۰ هزار میلیارد تومان است البته معمولاً این شرکت‌ها دارای زمین و سوله و فضای آنچنانی نیستند و ممکن است در یک اتاق چند متری، درآمدی میلیاردی داشته باشند.

او از ظرفیت تکنولوژی در حوزه دارو گفت: گاهی اوقات هر ویال دارو‌های بیوتکنولوژیک حدود دو، سه هزار دلار ارزش دارند برای مثال هر ویال ۵۰ میلی گرمی داروی آی. وی. آی. جی که توسط رئیس جمهور افتتاح شد حدود ۲۰۰ یورو قیمت دارد که البته تولید داخل این دارو کلید خورده است.

ستاری با اشاره به ظرفیت بالای نیروی انسانی در حوزه فناوری و تکنولوژی افزود: کمتر کشوری یافت می‌شود که دارای ۴ میلیون دانشجو باشد و حتی کمتر کشوری یافت می‌شود که حدوداً ۱۴ میلیون نفر تحصیل کرده داشته باشد و وقتی در مورد وجود ۶ هزار استارت آپ صحبت می‌کنیم باید بدانیم که کمتر کشوری از این میزان زیرساخت نیروی انسانی برخوردار است.

او از بازگشت بیش از ۲ هزار نفر نخبه ایرانی از حدود ۱۰۰ دانشگاه برتر کشور‌های خارجی خبر داد و گفت: در حال حاضر سالانه حدود ۶۵۰ نفر دانشجو به کشور بازمی گردند و این تأکید بر روی سیاست‌های بازگشت را نشان می‌دهد.

ستاری با بیان اینکه باید مفاهیم جدیدی در فرهنگ بیاوریم خاطرنشان کرد: زمانی فکر می‌کردیم که باید اتفاقی در حوزه سخت افزاری رخ دهد تا بگوییم در مسیر توسعه هستیم، اما بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که توسعه مفهوم نرم افزاری است.

معاون علمی و‌فناوری ریاست جهموری با اشاره به اینکه اکنون به جایی رسیدیم که می‌گوییم توسعه بیش از هر چیز یک موضوع فرهنگی است و فرهنگ باید تغییر کند مانند این موضوع که مردم جنس ایرانی بخرند باید فرهنگ سازی صورت گیرد گفت: ساختار تفکر باید تغییر پیدا کند، دانشگاه وظیفه اش اموزش نیست وظیفه تغییر جامعه است، دانشکاه باید فرهنگ‌و اقتصاد جامعه را تغییر دهد، اگر بعد از ۵ سال در اقتصاد کشور تغییری صورت نگرفت و ارزش افزوده ایجاد نشد یعنی سیستم اموزشی ما مشکل دارد.

او اظهار کرد: آموزش، بهداشت و دفاع از پایه‌های اصلی بودجه کشور هستند، لذا قرارداد‌های دانشگاه امیرکبیر با صنعت ۴ برابر شده است و دانشگاه می‌تواند با درصدی از فروش شرکت‌های دانش بنیان هزینه خود را بدست آورند.

ستاری ادامه داد: دانشگاهی که هزینه مخارج خود را از دولت بگیرد نمی‌تواند نواوری داشته باشد اگر بخواهیم دانشگاه نواوری داشته باشیم باید منابع خود را از شرکت‌های دانش بنیان به دست بیاورد.

او با اشاره به توسعه علوم انسانی در کشور گفت: در رابطه با توسعه علوم انسانی برنامه گسترده‌ای را اغاز کردیم و نگرش جدیدی در این حوزه صورت گرفته است، در بازدید‌هایی که از پژوهشگاه‌های علوم انسانی داشتم کتابخانه به من نشان می‌دهند، بحث این است که ما می‌توانیم‌کتاب درباره بانکداری اسلامی بنویسم، اما تاثیری در جامعه نداشته باشد ویا اینکه درباره جامعه بنویسیم، اما در دستان کودکانمان عروسک‌های خارجی باشدو هیچ تاثیری را در جامعه حس نکنیم، باید علوم انسانی را در زندگی مردم بیاوریم که در این زمینه ما در بحث‌شرکت‌های خلاق اقداماتی انجام داده ایم.

ستاری با اشاره به اینکه اگر درجامعه اتفاقی صورت گیرد، صنعت خود را با آن تطبیق می‌دهد اظهار کرد: در موضوع کرونا، صنعت خود را با این مشکل تطبیق داده است لذا با دستگاه‌های که قبلا طراحی شده است سریع شروع به ساخت ماسک کردیم.

او ادامه داد:در سال‌های ۷۴ بازار تلفن همراه به یک شکل خاصی بود و تلفن همراه‌هایی که در دستان افراد بود همه یک جور بود، اما زمانی که اپل با تفکر متفاوت ونواوری جدید وارد بازار شد باعث شد تا این شرکت به خاطر نواوری، جز چند شرکت برتر دنیا شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه در اقتصاد، سیستم‌های سنتی باید بدانند که کارشان رو به اتمام است اظهار کرد: اقتصاد سنتی باید بداند که در تقابل با استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان می‌بازد و یک درصد هم شانس برنده شدن ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار