رتبه دوم آذربایجان شرقی در تولید سیب کشور

 رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: آذربایجان شرقی از لحاظ سطح زیرکشت و تولید سیب با تولید حدود ۶۷۰ هزار تن در سال رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: از ۶۷۰ هزار تن سیب ۷۰ هزار تن سیب تابستانه و ارقام محلی و ۶۰۰ هزار تن سیب پائیزه است، که از سیب‌های تولیدی استان ۳۲۰ هزار تن درجه یک و ممتاز، ۲۱۰ هزار تن درجه ۲ و ۷۰ هزار تن درجه سه و صنعتی است.

او با بیان اینکه ۳۸ درصد سیب تولیدی آذربایجان شرقی رقم گلدن، ۶۰ درصد رقم رد و ۲ درصد به سایر ارقام اختصاص داردافزود: بیشتر ارقام باغ‌های سیب از نوع رقم رد و گلدن است و با توجه به شرایط اقلیمی، سیب تولیدی آذربایجان شرقی از مرغوبیت و خاصیت انبارداری بالا برخودار بوده و دارای مزیت صادراتی و ارزآوری است.

او گفت: شهرستان مراغه با تولید بیش از ۲۱۷ هزار تن سیب مقام اول آذربایجان شرقی و شهرستان‌های میانه با ۱۲۶ هزار تن و اهر با ۸۵ هزار تن به ترتیب مقام دوم و سوم را دارند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه سیب مصرفی استان سالانه در حدود ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تن می‌باشد افزود: بیشترین میزان سیب ذخیره شده در سردخانه‌های کشور امسال متعلق به استان‌های آذربایجان غربی با حدود ۷۵۰ هزار تن و آذربایجان شرقی با ۳۲۰ هزار تن است.

فتحی با بیان این که امسال، سال خوبی برای تولید سیب در کشور و استان آذربایجان شرقی بوده است، ابراز امیدواری کرد امسال علاوه بر تامین نیاز داخلی با حمایت‌های لازم صادرات این محصول نیز رونق یابد.

تولید کل میوه‌های دانه دار در سال ۹۹ براساس گزارش‌های استان‌ها حدود چهار میلیون و ۴۶۶ هزار تن است که چهار میلیون و ۱۲۰ هزار تن آن مربوط به سیب بوده و برآورد ذخیره سیب امسال حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است که سه درصد بیشتر از میزان ذخیره پارسال است.

پارسال حدود ۷۴۰ هزار تن از سیب‌های ذخیره شده صادر شد.

سطح باغات سیب کشور بر اساس آمار سال ۹۸ حدود ۲۵۱ هزار هکتار بوده و نزدیک به ۲۳۰ هزار هکتار از این سطح باغات بارور هستند.

آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، تهران، اصفهان، خراسان رضوی و اردبیل از استان‌های قطب تولید سیب در کشور به شمار می‌روند.

هنوز نیمی از محصول با کیفیت باغداران مراغه‌ای در سرخانه‌ها نگهداری می‌شود و هموار نشدن مسیر صادرات می‌تواند موجب متضرر شدن باغدارن و صادرکنندگان شود.

بسته بندی نامناسب افزایش هزینه‌های حمل و نقل، هزینه‌های گمرکی، بسته بودن برخی مبادی خروجی کشور و پرداخت نشدن تسهیلات برای صادرات از مشکلات این روز‌های صادرات سیب در مراغه است.

ضرورت هموار شدن مسیر برای صادرات سیب مراغه

مراغه از قطب‌های مهم تولید سیب در کشور است و امسال با افزایش ۲۵ درصدی محصول بیش از ۳۰۰ هزار تن سیب در این شهرستان تولید شد.

 کریمی اصل مدیر جهاد کشاورزی مراغه گفت: صادرات سیب این شهرستان از نیمه دوم دی ماه آغاز شد و روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن محصول از مراغه صادر می‌شود.

 کریمی اصل افزود: روسیه، هندوستان، امارات متحده عربی، عراق، پاکستان و کشور‌های آسیای میانه مقصد بیشترین سیب مراغه است.

او با بیان اینکه در سال‌های گذشته ۳۵ درصد سیب مراغه صادر می‌شود افزود: امسال تنها ۱۵ درصد محصول ذخیره شده صادر شده است و به دلیل کند بودن صادرات از کل محصول تولید شده در مراغه ۱۵۰ هزار تن در سردخانه ذخیره شد.

مدیر جهاد کشاورزی مراغه گفت: سیب این شهرستان از نظر طعم، مزه، رنگ و ماندگاری بسیار بازار پسند است و  بخشی از محصول سیب مراغه برای تامین نیازشب عید استان و کشور ذخیره شده است.

از مجموع ۴ میلیون ۱۲۰ هزار تن سیب درختی تولید شده در کشور سالانه یک ونیم میلیون تن صادر می‌شود، ولی امسال به خاطر تعلیق کارت بازرگانی صادرکنندگان میوه و تره بار به دلیل مشکلات پیمان سپاری ارزی تحقق صادرات این محصول باغبانی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

ایران در زمینه صادرات سیب درختی در جایگاه ششم دنیا قرار دارد و صادر نشدن به موقع سیب کشور موجب از بین رفتن بازار‌های خارجی این محصول باغبانی خواهد شد.

برداشت ۱۰ هزار تن سیب تابستانه از باغ‌های مراغه

عزاداری معاون فنی جهاد کشاورزی مراغه گفت: امسال۱۰ هزار تن سیب تابستانه از باغ‌های مراغه برداشت شد.

 عزاداری افزود: این مقدار سیب از ۵۰۰ هکتار باغ‌های این شهرستان برداشت شد.

او گفت: بخش عمده سیب زودرس مراغه به مقدار ۷۰ درصد برای مصرف تازه خوری، به دیگر شهر‌ها و استان‌ها ارسال شد.

 معاون فنی جهاد کشاورزی مراغه گفت: سیب مشکی، گلاب، قره یارپاق، شیخ احمد، ساری آلما و مشه نوری از جمله ارقام سیب تابستانه این شهرستان است.

شهرستان مراغه دارای ۱۰ هزارهکتار باغ سیب بوده و سالانه در صورت مساعد بودن شرایط جوی حدود ۲۷۰ هزار تن انوع سیب از باغ‌های این شهرستان برداشت می‌شود.

بیشترین سیب تابستانه و پاییزه استان در مراغه تولید می‌شود.

شهرستان مراغه با حدود ۱۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان شرقی واقع است.

صادرات سیب تسهیل شود

 برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت:درصدد تسهیل و تسریع در صادرات محصول سیب هستیم و فوریت این مساله علاوه بر وزارت جهاد کشاورزی باید برای سایر بخش‌های دولت نیز تبیین شود.

 معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشور‌های عمده صادرکننده سیب به ترتیب چین، لهستان، ایتالیا، آمریکا و شیلی هستند و ایران در زمینه صادرات سیب درختی در جایگاه ششم دنیا قرار دارد.

او افزود: میزان تولید سیب در کشور از سه میلیون تن به بیش از چهار میلیون و ۱۲۰ هزار تن رسیده است و بر این اساس باید به صادرات آن توجه ویژه داشته باشیم.

او با اشاره به این که عدم صادرات به موقع سیب موجب از بین رفتن بازار‌های خارجی این محصول باغبانی خواهد شد گفت: باید مشکلات این حوزه از جمله پیمان‌سپاری ارزی، افزایش هزینه حمل‌ونقل و در نتیجه بالا رفتن هزینه صادرات و رکود در این بخش مورد توجه قرار گرفته و مشکلات متعدد گمرکی و مرزی، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای صادرات و کمبود تسهیلات سرمایه در گردش صادرکنندگان نیز باید جدی گرفته شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات صادرات ایران، بسته بندی نامناسب و عدم برندسازی محصولات است، گفت: وضع استاندارد‌های مناسب برای حفظ بازار‌های هدف صادراتی بسیار اهمیت دارد.

برومندی با ابراز امیدواری درباره صادرات محصول سیب، گفت: با کمک سایر بخش‌های دولت، بازرگانان و صادرکنندگان این محصول می‌توانیم موانع صادراتی را از پیش رو برداریم و شاهد جهشی در صادرات این محصول باشیم.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار