در نشست خبری جشنواره هنر‌های تجسمی فجر مطرح شد؛

جشنواره فجر تجسمی ایران شمول است/ دوسالانه‌های هنری هم برگزار می شود

نشست خبری سیزدهمین دوره جشنواره هنر‌های تجسمی فجر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری سیزدهمین دوره جشنواره هنر‌های تجسمی فجر با حضور هادی مظفری مدیرکل تجسمی، علی اشرف صندوق آبادی دبیر، احمد وکیلی دبیر هنری و بخش چاپ دستی جشنواره و اهالی رسانه برگزار شد.

مظفری مدیرکل اداره تجسمی ارشاد گفت: سال‌ها جشنواره تجسمی فجر در سپهر جشنواره‌های فجر کم فروغ‌ بود و مخاطب اصلی نداشت؛ به طوری که احساس می‌شد در نیمه راه به این فضا اضافه شده است، ولی در چند سال اخیر این نگاه تغییر کرد و اکنون منتقدان به این باور رسیدند که این جشنواره توانسته در بسیاری از موارد پیشروی جشنواره‌ها باشد.

وی افزود: جشنواره تجسمی فجر جایگزین دوسالانه‌های هنری نشده است و هرکدام با اهداف و برنامه‌های مجزا با جامعه هدف خود در حال برگزاری است و هر کدام مخاطبان خود را دارند.

مدیرکل هنر‌های تجسمی ارشاد بر افزایش کیفیت جشنواره تجسمی تاکید کرد و گفت: این رویداد ایران شمول است و تنها به پایتخت متمرکز نیست و ۷۰ درصد آثار متعلق به شهرستان‌هاست و این آمار قابل توجه است.

مظفری اظهار کرد: بیماری کرونا به بسیاری از فضا‌های هنری آسیب زد، ولی در کنار این مشکلات فرصت‌هایی را هم برای فضای هنری ایجاد کرد. هنرجویان و اساتید در این ایام آثار فاخری را خلق کردند و در این رویداد بخشی از این آثار که تاثیر گرفته از فضای کرونا است را می‌توان دید.

وی در ادامه با اشاره به مبلغ هدایای این دوره گفت: نفر اول در هربخش، علاوه بر تندیس و لوح، ۱۵ میلیون تومان جایزه دریافت می‌کند. همچنین در هر بخش ۲ نفر برگزیده داریم که یک نفر از آن‌ها علاوه بر لوح یادبود، ۵ میلیون جایزه نقدی می‌گیرد.

مظفری در پاسخ به اینکه آیا سهمیه سیته از جوایز حذف شده است، گفت: طی یکسال گذشته سیته به دلیل کرونا از پذیرش مهمان خودداری کرده است و پس از بازگشایی مجدد شهرک، اعزام دوستانی که در نوبت بودند از سرگرفته می‌شود.

وی درخصوص حضور گالری‌ها توضیح داد: امسال نمایشگاه چاپ دستی جایگزین بخش گالری‌ها شده است، زیرا حضور گالری‌ها در دو سال گذشته تجمع‌هایی ایجاد کرد که امسال به دلیل کرونا نگران این موضوع بودیم به همین دلیل در این دوره گالری‌ها حضور ندارند. البته در تدارک برگزاری نمایشگاه و اکسپو‌های دیگری با حضور گالری‌ها هستیم که جزئیات آن در آینده اعلام می شود.

وی یادآور شد: امسال با شورای سیاست گذاری صحبت‌هایی درباره خرید اثر برگزیدگان و یا اهدای جوایز داشتیم که براساس نظر نهایی قرار شد به شیوه گذشته یعنی داوری و اهدای جوایز عمل کنیم. همچنین در بخش چاپ دستی، یک یا دو اثر از هر هنرمند خریداری می شود.

در ادامه علی اشرف صندوق آبادی دبیر سیزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر گفت: طبق گفته تمامی اساتید، کمیت و کیفیت آثار به طور قابل توجهی افزایش داشت. در بخش طوبای زرین برای اینکه بتوانیم فرصت را در اختیار جوانان قرار دهیم، آثار جوانانی که برگزیده جشنواره جوان و یا بینال‌ها بودند، بدون ارزیابی اولیه به نمایشگاه راه دادیم.

وی افزود: در مجموع ۷۷۵۳ اثر به جشنواره رسید که از این تعداد ۲۳۱۵ اثر از ۹۱۱ عکاس، ۱۹۷۰ اثر از ۸۳۹ نقاش، ۸۷۱ اثر از ۳۵۱گرافیست، ۶۸۲ اثر از ۲۷۷ تصویرگر، ۵۱۱ اثر از ۲۳۹ خوشنویس، ۴۱۳ اثر از ۲۱۰ نگارگر، ۳۴۴اثر از ۱۷۵ مجسمه ساز، ۲۶۶ اثر ۱۰۰ کاریکاتوریست،۲۵۴ اثر از ۱۵۰ هنرمند در هنر‌های جدید و ۱۲۷ اثر هم از ۲۶ هنرمند سرامیست است.

صندوق آبادی تصریح کرد: از ۳۲۴۲ شرکت کننده در این دوره از جشنواره فجر، ۱۷۵۸ نفر خانم هستند که این نویدبخش آینده‌ای روشن برای کشور عزیز ماست.

وی ادامه داد: ۲۴ مقاله تحت نظر آقای حسن موریزی نژاد به پژوهشگران سفارش داده شده که درباره یک قرن هنر‌های تجسمی در ایران است. از کمال الملک آغاز و به دهه ۹۰ ختم میشود و فکر میکنم کار متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته است.

دبیر جشنواره تجسمی فجر بیان کرد: در بخش ستارگان، آثار هنرمندانی که در جشنواره‌های جهانی سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ مقام کسب کرده اند به نمایش گذاشته میشود. در بخش مفاخر هم از چهره‌های برجسته‌ای همچون جعفر نجیبی، محمد سلحشور، احمد آقاقلی زاده، محمدحسین حیدری و... تجلیل خواهد شد.

احمد وکیلی دبیر هنری و بخش چاپ دستی هم گفت: ما برای این دوره بخش چاپ دستی را طراحی کردیم تا هم این هنر بیشتر مورد توجه قرار گیرد و هم مردم بیشتر آن را بشناسند. درگذشته که استاد و شاگردی مرسوم بود، استادان یک کار هنری را طراحی و به شاگردانشان عیدی می‌دادند که واژه عیدی سازی از آنجا نشات گرفته، من هم ۲۵ سال است که این واژه را بین شاگردانم احیا کرده ام.

وی افزود:تبادل یکی از مسائلی است که در حوزه چاپ دستی در تمام دنیا اتفاق می‌افتد، همه کارگاه‌های چاپ دستی سعی می‌کنند که آثارشان را با آثار هنرمندان دیگر مبادله کنند. در این نمایشگاه هم ۵۰ اثر از طریق تبادل و جابجایی به دست ما رسیده که تعدادی از دانشگاه بوسنی و تعدادی هم از دانشگاه بلژیک است.

وکیلی گفت: علاوه بر این نمایشگاه از اساتید دانشگاهی دعوت کردیم تا ۳ یا ۴ اثرشان را به ما دهند تا توانایی‌ها و شرایط هنرمندان ایرانی هم به نمایش درآید. ۵ تا ورکشاپ متفاوت داریم. چاپ سنگی از معدود هنر‌هایی است که با فاصله کم وارد ایران شده و برای اولین بار چاپ سنگی را در‌ای نمایشگاه ارائه خواهیم کرد. یکی دیگر از ورکشاپ‌ها هم ورکشاپ چاپ فلز است.

وی افزود: مهدی گودینی دو تا از تکنیک‌ها را روز‌های ۲۳و ۲۴ بهمن، خانم آنالی وکیلی روز ۱۹ و ۲۰بهمن کار خود را انجام میدهند. احسان خاکسار از اصفهان چاپ لینو را در ۲۶ و ۲۵ بهمن خود را ارائه میدهد. خانم متقی از رشت و صنعت کاغذسازی را ۲۷ و ۲۸ بهمن آموزش میدهد. ۲۹ و ۳۰ ام هم خودم تفاوت چاپ دستی با چاپ صنعتی را تشریح میکنم.

گفتنی است جشنواره تجسمی فجر به میزبانی فرهنگستان هنر از ۱۸ بهمن ماه برگزار میشود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار