دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو مطرح کرد؛

رتبه چهارم تولید علم جهان را داریم

سرکار گفت:بعد از سه کشور پرجمعیت جهان، در رتبه چهارم تولید علم هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دستاوردهای چهار دهه انقلاب در سطح دنیا، امشب ۱۵ بهمن ماه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با حضور سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی بررسی شد.

سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به اینکه ایران در علوم پیشرفته، جایگاه خود را تثبیت کرده و دنیا؛ کشورمان را در این عرصه به رسمیت می‌شناسد گفت: وضع فعلی تکنولوژی ایران با پیش از انقلاب قابل قیاس نیست.

او با اشاره به اینکه قبل از انقلاب فقط دانشگاه‌ها نیروی انسانی تربیت می‌کردند تا صنعت مونتاژ و کارخانجات چرخیده شود تا نیاز‌های اولیه مردم را بتوان تأمین کرد اظهار داشت: ما از هند و بنگلادش، پزشک می‌آوردیم.

سرکار با اشاره به اینکه وضعیت کنونی ما با قبل از انقلاب قابل قیاس نیست افزود: مقایسه این دو دوره بیهوده است، بعد از انقلاب دانشگاه‌های ما وارد دوره تحصیلات تکمیلی شدند، ایران در بین کشور‌های پیشگام در عرصه علوم پیشرفته جایگاه خود را تثبیت کرده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی با بیان اینکه حلقه کامل برای جهش در علوم و فناوری نانو آموزش، پژوهش و فناوری است خاطرنشان کرد: اتفاق مثبتی طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر در کشور در حال رخ داده است.

او با اشاره به اینکه صنایع پیشرفت کرده و تکامل یافته است ادامه داد: ما به سراغ فناوری‌هایی مانند سلول‌های بنیادی و نانوتکنولوژی که چند سال از بقیه جلوتر هستند رفتیم و همین عامل باعث جهش چشمگیر کشور در حوزه نانو در جهان شده است.

سرکار با بیان اینکه ایران در دو فناوری نوظهور نانوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی به موقع وارد شده است تصریح کرد: به موقع شروع کردن یکی از عوامل پیشرفت ما در حوزه نانو بود، اخیرا سازمان ملل در گزارش نانوتکنولوژی اعلام کرده است که ایران بعد از امریکا و چین سومین کشوری است که به این عرصه ورود کرده است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ادامه داد: ما توانستیم با برنامه ریزی درست و ثبات در حرکت و همچنین تکیه بر توسعه منابع انسانی متخصص، از رتبه ۵۷ جهان به رتبه چهارم جهانی پس از امریکا، چین و هند برسیم.

او تاکید کرد: بر اینکه امروز ایران در حوزه علوم و فناوی های پیشرفته، جزو کشورهای پیشگام جهان است .

عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان در ادامه برنامه با بیان اینکه بحث تولید دانش و کاربرد آن یکی از کلید‌های اصلی موفقیت در عرصه نانوتکنولوژی است گفت: اگر در این زمینه به موقع حرکت نکنیم وابستگی مان به مراتب بیشتر از قبل خواهد شد.

او گفت: شناخت نیاز ، حرکت به موقع ،آماده سازی زیرساخت‌ها و تربیت نیروی انسانی از جمله دندانه‌های زنجیره دستیابی به علوم نوین است، بحث پزشکی تولید مثل و ناباروری یکی از مسائل جدید است که حدود ۴۲ سال از عمر آن می‌گذرد و ایران هم توانست به موقع در این عرصه حرکت کند.

شاهوردی با اشاره به شکل گیری ۷۰ مرکز درمان ناباروری در کشور گفت: امروز نه تنها بیماران ما برای درمان از کشور خارج نمی‌شوند بلکه میزبان بیماران خارجی به همین علت در کشور هستیم.

امیرعلی حمیدیه با اشاره به اینکه امروزه در علوم نانو و سلول‌های بنیادین شرکت‌هایی در کشور ایجاد شده است که اگر از نیرو‌های جوان و متخصص در آن‌ها استفاده شود، مطمئنا ایران می‌تواند در آینده نزدیک جزو کشور‌های صاحب نام جهان در این حوزه‌ها شود اظهار کرد: یکی از اشتباهاتی که در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب در کشور اتفاق افتاد این بود که زمانیکه کشور‌هایی که در اقتصاد حرفی برای گفتن داشتند دانش خود را تبدیل به ثروت می‌کردند، در ایران خانواده‌ها به دنبال ارسال فرزندان خود به دانشگاه‌ها و اخذ مدارک علمی بودند بطوریکه نهایت آرزوی خانواده‌ها اخذ مدرک دکترا توسط فرزندشان و حضور در هیات علمی دانشگاه‌ها بود لذا این امر موجب عقب ماندن کشور در حوزه تولید علم و فناوری شد.

حمیدیه گفت: امروز تغییر نگرش دانشجو‌ها در بدو ورود به دانشگاه‌ها باعث جهش ایران در علوم و فناوری نوین شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار