حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا فرهنگ گفت: باید مسوولان پیش از هر نقد و صحبتی علیه یکدیگر، مصالح عمومی کشور و نظام اسلامی را در نظر بگیرند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا فرهنگ مسوول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اصفهان با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب درباره حفظ ادب اسلامی در سخن گفتن و پرهیز از بدزبانی و بدگویی علیه یکدیگر در فضای رسانه‌ای و مجازی افزود: آن‌ها اگر متوجه باشند که در چه موقعیت و جایگاهی هستند و هزاران نفر، سخنان آن‌ها را رصد می‌کند می‌فهمند که باید در گفتارشان، ملاحظه بیشتری داشته باشند.

او اضافه کرد: در نقد به مسوولان دولتی و غیردولتی دلیل نمی‌شود که در گفتار توهین کنند، زیرا همین امر باعث می‌شود که آن‌ها هم در مقابل موضع بگیرند و باعث ناامیدی نظام شود.

مسوول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اصفهان افزود: رعایت تذکر رهبر معظم انقلاب با انتقاد از مخدوش شدن ادب اسلامی در برخی محیط‌های رسانه‌ای و فضای مجازی و تاکید ایشان بر حفظ ادب اسلامی در سخن گفتن مزیت‌های بسیاری به دنبال دارد.

او یکی از این مزیت‌ها را افزایش اعتمادسازی مردم به مسوولان، مدیران نظام و تمام کسانی که در بین مردم تاثیرگذار هستند ذکر و اضافه کرد: کسی که زبانش ادب و احترام باشد به یقین مردم به او اعتماد بیشتری دارند و با همین گفتار می‌توان بسیاری از مشکلات را در بستر خوبی حل و فصل کرد.

حجت‌الاسلام فرهنگ ادامه داد: رعایت ادب، احترام و نزاکت، مسیر نقد سازنده را در کشور فراهم می‌کند و در غیر این صورت مسیر نقد سازنده به انحراف کشیده می‌شود و از بین می‌رود.

او بیان داشت: حفظ ادب بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب، جلوی گسترش و سرایت بدگمانی در جامعه را می‌گیرد، زیرا اگر افراد در الفاظشان به توهین، افترا و بی‌ادبی بپردازند علاوه بر افزایش بدگمانی و بی اعتمادی در جامعه، مردم و مسوولان هر ۲ ضرر می‌کنند.

مسوول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اصفهان، یکی دیگر از مزیت‌های رعایت ادب و احترام را هموار شدن مسیر خدمت به مردم برشمرد و گفت: اگر نزاکت و ادب در گفتار نباشد و مسوولان به دنبال موضع‌گیری در قبال یکدیگر باشند فرصت خدمتگذاری از آن‌ها گرفته و از مسیر خدمت منحرف می‌شوند.

او خاطرنشان کرد: حفظ ادب، موجب کم کردن بدبینی نسبت به دین، انقلاب و نظام اسلامی می‌شود و این مهم به‌ویژه از سوی کسانی که تریبون عمومی و رسمی در اختیار دارند همانند نمایندگان مجلس، اعضای دولت و قوه قضاییه که صدای آن‌ها خارج از مرز‌ها و بین‌المللی می‌شود باید بیشتر مورد توجه و رعایت قرار گیرد.

حجت‌الاسلام فرهنگ یادآور شد: تذکر رهبر معظم انقلاب بر حفظ ادب اسلامی در سخن‌گویی، نشان از آن دارد که اکنون وضعیت رعایت اخلاق در فضای سیاسی و اجتماعی جامعه خوب و مناسب نیست.

او تصریح کرد: در هفته اخیر و ماه‌های گذشته شاهد بودیم که صحبت‌هایی عنوان شد که در عین حال نقد بود، ولی نباید در قالب گفتار همراه تهمت و خارج از اخلاق و آداب اسلامی مطرح می‌شد.

او با تاکید بر اینکه باید منشا این‌گونه رفتار‌ها مورد آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی قرار گیرد گفت: کسی که از سعه صدر خارج شود قدرت صبر و تحمل و تحلیل مسائل را ندارد.

مسوول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اصفهان به مسوولان توصیه کرد که قبل از طرح اولیه هر مطلبی، ابتدا باید از مجاری قانونی وارد عمل شوند و نباید مسوولان علیه یکدیگر این مسائل را از تریبون عمومی مطرح کنند.

او تاکید کرد: باید تمام سخنان قبل از عنوان شدن تحلیل و سنجیده شود شاید پس از آن نیاز به طرح در تریبون نداشته باشد.

حجت‌الاسلام فرهنگ ادامه داد: رعایت این مساله در تعاملات اجتماعی و بین خانواده‌ها بسیار مهم است، زیرا اگر قبل از هر گفتار و عملی تحقیقی صورت گیرد کار به فحاشی و گفتار‌های ناشایست نمی‌رسد.

او با اشاره به فرموده حضرت علی (ع) که شخصیت هر کسی در گفتارش نهفته است افزود: کسانی که بی‌ادبی در گفتارشان نمود دارد و بدون تحقیق سخن می‌گویند شخصیت خود را در بین دیگران مخدوش می‌کنند.

رهبر انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در سالروز میلاد حضرت فاطمه‌زهرا (س) در نشست تصویری با جمعی از مداحان اهل‌بیت (ع) بر لزوم حفظ ادب اسلامی در سخن گفتن و پرهیز از بدزبانی و بدگویی علیه یکدیگر در فضای رسانه‌ای و مجازی، تأکید کردند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار