بابونه برای چه درد‌هایی مفید است؟

متخصصان طب سنتی که توجه ویژه‌ای به خواص درمانی بابونه دارند، خصوصیات موثری را به آن نسبت داده‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بابونه نوعی گیاه دارویی معروف و پرکاربرد است که از گذشته تا به امروز کمتر کسی را می‌توان یافت که آن را نشناسد و از خواص درمانی آن بهره نبرده باشد. متخصصان طب سنتی که توجه ویژه‌ای به خواص درمانی بابونه دارند، خصوصیات موثری را به آن نسبت داده‌اند.

دکتر سیدمهدی میرغضنفری، متخصص فیزیولوژی و پژوهشگر طب سنتی، به روش‌های مختلف استعمال این گیاه از جمله بخور، دمنوش، دمکرده، عرق و روغن بابونه اشاره و موارد درمانی جالبی را مطرح کرده که به خلاصه‌ای از آن می‌پردازیم.

گل بابونه رنگ زردی دارد و در حد اعتدال، مزاج آن گرم است. دمنوش این گیاه که بهتر است با کمی عسل یا نبات شیرین میل شود برای مشکلات گوارشی به‌خصوص کسانی که دچار سردی معده با علائم اسپاسم، درد معده و نفخ هستند و برای تقویت اعصاب و برخی از انواع سردرد‌های ناشی از رطوبت در سر یا سردی سر مفید است. بخور آن نیز برای سرماخوردگی، سینوزیت و دفع خلط موثر است.

دهانشویه با دم‌کرده بابونه برای رفع زخم‌ها و آفت‌های دهان مناسب و شست‌وشوی زخم‌ها به‌ویژه در کسانی که بواسیر دارند برای بهبود زخم و شقاق مقعد مخصوصا اگر با روغن بادام یا زیتون همراه باشد التیام‌دهنده است.


بیشتر بخوانید

خانم‌هایی که دچار ترشحات زیاد واژینال هستند ... می‌توانند برای رفع این ترشحات مشابه افراد مبتلا به بواسیر، داخل دم‌کرده بابونه بنشینند.

برای رفع برخی از انواع تب‌های طول کشیده، غوطه‌ورشدن در آبی که در آن بابونه باشد می‌تواند مفید باشد. شاید به این جهت که منافذ سطحی پوست را باز و حرارت مازاد بدن را دفع می‌کند. به خصوص برای خانم‌های یائسه که دچار گرگرفتگی باشند بسیار مناسب است.

کارایی عرق بابونه برای دفع سنگ کلیه و کمک به افزایش ادرار کسانی که سنگ کلیه دارند و مصرف زیاد آب برای آن‌ها مضر است، می‌تواند بافت سنگ را نرم و مجاری ادرار را باز و سنگ را به سهولت دفع کند.

استعمال موضعی روغن بابونه برای بافت پوستی، زیرپوستی، اسکلتی و مفاصلی که سفتی و درد دارند موجب بهبود و رفع خستگی مزمن و اسپاسم می‌شود. البته استفاده زیاده از حد بابونه، بدن را سست و برای افرادی که از بابونه برای رفع اسپاسم استفاده می‌کنند باید به میزانی باشد که منجر به سستی عضو نشود. برای رفع سردرد‌های سرد که ناشی از سردی، بادسرد و سینوزیت باشد بهتر است روغن بابونه را در بینی بچکانند و قدری هم روی پیشانی و گونه بمالند.

منبع:روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار