وقتی مکرون خودش هم نمی‌داند چه می‌خواهد؛

مواضع ضد و نقیض اروپا در برجام؛ فرانسه صلاحیت میانجی گری را دارد؟

مکرون برای از سر گیری مذاکرات برجامی ایران و آمریکا اعلام آمادگی کرد، اما اظهارات اخیر وی اعتبار این کشور را برای میانجیگری مخدوش می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پنج شنبه ۱۶ بهمن بود که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه پیشنهاد داد که «یک میانجی صادق» در مذاکرات میان آمریکا و ایران برای احیای توافق هسته‌ای باشد که دونالد ترامپ رئیس پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد.

مکرون به اندیشکده شورای آتلانتیک گفت که هر کاری بتوانم برای حمایت از هر اقدامی از جانب آمریکا برای مشارکت دوباره در مذاکراتی دشوار انجام خواهم داد. سعی خواهم کرد یک میانجی صادق و متعهد در این مذاکرات باشم. رئیس جمهور فرانسه بار‌ها سعی کرده بود دونالد ترامپ را متقاعد کند تا به توافق هسته‌ای پایبند باشد، اما موفق نبود.

او همچنین خواستار مذاکراتی جدید با ایران شد که با حضور عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی باشد و محدودیت‌هایی بر برنامه موشکی ایران اعمال کند. عربستان و رژیم صهیونیستی سرسختانه با توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، مخالف بوده اند و از تصمیم ترامپ برای خارج کردن آمریکا از توافق حمایت کرده بودند. مکرون در ادامه اظهار کرد: ما باید راهی پیدا کنیم که عربستان سعودی و اسرائیل هم در این مذاکرات حضور داشته باشند، چراکه آن‌ها از شرکای مهم منطقه هستند و مستقیما در نتیجه اقدامات ما با دیگر دوستانمان در منطقه ذی نفع هستند.

این در حالی است که مواضع رژیم صهیونیستی و عربستان درباره برجام و میزان مخالفت این دو کشور با این توافق بر کسی پوشیده نیست. در دوران ترامپ هم اتفاقا همین دو کشور نقش مخربی درباره برجام و تشویق ترامپ به خروج از برجام و اعمال فشار حداکثری بر تهران داشتند.

مکرون هفته گذشته نیز در اظهاراتی بدون اشاره به بدعهدی‌های طرف غربی در پایبندی به تعهداتش در برجام و خروج یکجانبه آمریکا از آن، مدعی شد که مذاکره با ایران بسیار سختگیرانه خواهد بود.

مواضع ضد و نقیض اروپا؛ فرانسه صلاحیت میانجی گری را دارد؟

جان اف لودریان، وزیر خارجه فرانسه هم  ۱۸ بهمن با انتشار پیامی در توئیتر ضمن اشاره به موضوع برجام، نوشت: فرانسه با سه کشور آمریکا، انگلیس و آلمان پیرامون پرونده هسته‌ای ایران مذاکرات مهمی را انجام داده است. او در ادامه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران را یک چالش هسته‌ای و امنیتی توصیف کرد.

تغییرمحسوس مواضع اروپا قبل و بعد از ترامپ و واکنش تهران

تقریبا سه سال گذشته هنگامی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام خارج شد، اروپا به اقدام ترامپ اعتراض کردند و توافق هسته‌ای با ایران را دستاورد درخشان دیپلماسی و چند جانبه گرایی توصیف کردند. آن‌ها مدعی شدند تلاش می‌کنند که با وجود تحریم‌های واشنگتن، ایران بتواند از مزایای توافق هسته ای بهره‌مند شود. اما وعده‌های اروپا شرکای اروپایی برجام در نهایت از حد حرف ماند و حتی تمهیداتی، مانند اینستکس هم در نهایت نتیجه ای نداشت.

اکنون با روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا که وعده بازگشت به برجام را داده، موضع  تروئیکای اروپایی عضو برجام تغییر کرده است. این کشور‌ها که بار‌ها در زمان ترامپ از آمریکا می‌خواستند به برجام بازگردد، حالا مباحث و پیشنهاداتی مطرح می‌کنند که نه تنها کمکی به احیای برجام نمی‌کند، بلکه به نوعی سنگ اندازی در این مسیر تلقی می‌شود. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در دوسال گذشته اروپا عجله زیادی داشت که واشنگتن هر چه زودتر تکلیف خود را با توافق با ایران روشن کند.

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور کشومان درباره پیشنهاد فرانسه برای اضافه شدن عربستان سعودی به مذاکرات هسته‌ای با ایران و همچنین مذاکره مجدد درباره برجام گفت که هیچ بندی از برجام عوض نخواهد شد این را بدانید، هیچ فردی هم به برجام اضافه نخواهد شد. اگر ۱+۴ هستیم ۱+۴، اگر ۱+۵ هستیم ۱+۵ و ۲+۵ و ۳+۵ نمی‌شود، حرف‌های ناروا گفته نشود. ما یک کاری انجام دادیم البته این هم محصول تلاش زیادی بود که ۱۰ سال مذاکره شد، تلاش شد.

مواضع ضد و نقیض اروپا؛ فرانسه صلاحیت میانجی گری را دارد؟

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم ۱۹ بهمن با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان اینکه ما مذاکره‌ای نداریم که سعودی در آن باشد یا نباشد گفت: برجامی داریم که ۱۵۰ صفحه سند است و همه مذاکره و توافق کردیم، برخی را آن‌ها دوست نداشتند برخی را ما دوست نداشتیم، ممکن است مکرون یک چیز‌هایی را دوست نداشته باشد، ولی کسی شما را ناگزیر نکرده بود به توافق بپیوندید. برجام مذاکره شده و نیاز به مذاکره مجدد ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اینکه سیاست کشور‌های منطقه باعث شده تا مکرون خود را متولی رژیم صهیونیستی و عربستان بداند، اظهار کرد: آقای مکرون شما هیچ حقی ندارید پشت این میز باشید، اگر برجام است برجام مذاکره ندارد، اگر منطقه است، منطقه مربوط به منطقه است. ما راجع به چیزی نمی‌خواهیم مذاکره کنیم که عربستان باشد. در بحث منطقه کشور‌های منطقه باید صحبت کنند. 

 مکرون با طرفداری از تل آویو و ریاض به دنبال چیست؟

کارشناسان بر این باورند که با توجه به اینکه زمان زیادی تا انتخابات فرانسه باقی نمانده است، مکرون تصور می‌کند با نزدیک شدن به ریاض و برخی دیگر از کشور‌های خلیج فارس، می‌تواند فرصت‌های اقتصادی ایجاد کرده و بخشی از اقتصاد کرونا زده فرانسه را نجات دهد. البته نباید فراموش کرد که حمایت از رژیم صهیونیستی نزد دولتمردان فرانسوی موضوعی تاریخی است. 

حنیف غفاری کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تلاش‌های خاص مکرون در قبال عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: این مسئله مسبوق به سابقه است و در دوران ریاست جمهوری «فرانسوا اولاند» در فرانسه هم شاهد بودیم که لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در مذاکرات هسته‌ای منافع تل آویو و ریاض را در نظر می‌گرفت و حتی در مواردی به نیابت از رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در مذاکرات هسته‌ای موضع گیری می‌کرد که به دلیل فعالیت و نقش آفرینی خاص لابی‌های صهیونیستی در فرانسه و ارتباطات خاص بین دربار آل سعود و مقامات دو جریان اصلی فرانسه یعنی جریان راست محافظه کار و چپ سوسیالیست است، بنابراین مکرون هم از این قائله مستثنی نیست.

مواضع ضد و نقیض اروپا؛ فرانسه صلاحیت میانجی گری را دارد؟

غفاری همچنین تاکید کرد: در دورانی که ترامپی وجود ندارد که از بن سلمان و نتانیاهو حمایت کند، مکرون به خیال خود سعی دارد که جای خالی ترامپ را برای آن‌ها پر کند و از طریق طرح مسئله حضور آن‌ها در مذاکرات هسته‌ای ایران می‌خواهد به تل آویو و ریاض اثبات کند که حامی جدیدی برای آن‌ها محسوب می‌شود، اما رئیس جمهور بی تجربه فرانسه قطعا نمی‌تواند این بازی را پیش ببرد، چراکه ممکن است در مواردی با واکنش خاص آمریکا و در مواردی دیگر هم قطعا با پس زده شدن از سمت خود اتحادیه اروپا مواجه شود.

این کارشناس مسائل اروپا تصریح کرد: فراموش نکنیم بعد از اینکه مکرون بحث ورود عربستان در معادلات هسته‌ای با ایران را مطرح کرد، شاهد بودیم که اتحادیه اروپا رسما بیانیه‌ای داد و اعلام کرد مواضع مکرون مواضع اتحادیه اروپا نیست، بنابراین می‌توان گفت که مکرون متوجه هزینه‌های این بازی در زمین تل آویو و ریاض نیست.

با این حال با توجه به تجارب سال‌های گذشته از نحوه تعامل شرکای اروپایی برجام، باید گفت که در نهایت تصمیم نهایی درباره بازگشت به برجام را آمریکا می‌گیرد. جو بایدن در سخنرانی اخیر خود، بر لزوم احیای دیپلماسی و حاکمیت قانون تأکید کرده و گفته است که ایالات متحده دیگر درعرصه جهانی غایب نخواهد بود و آمریکا طی سال‌های گذشته وجاهت اخلاقی خود را از دست داده است؛ ما تلاش می‌کنیم وجهه واشنگتن را بازگردانیم.

مواضع ضد و نقیض اروپا؛ فرانسه صلاحیت میانجی گری را دارد؟

بررسی ادعای فرانسه؛ آیا مکرون شایستگیِ میانجی گری دارد؟

 غفاری کارشناس مسائل اروپا معتقد است که در نظام بین‌الملل یک طرف متعهد نمی‌تواند در کسوت یک میانجی ایفای نقش کند، تروئیکای اروپایی در برجام طرف متعهد هستند و متاسفانه به تعهدات خودشان هم عمل نکردند. در حقیقت میانجی در صورتی می‌تواند یک نقش آفرینی داشته باشد که خودش طرف متعهد نباشد و میانجی باید طرف ثالثی باشد که دارای مواضع بی طرفانه نسبت به طرفین منازعه باشد، اما از آنجایی که کاخ الیزه در طول سال‌های اخیر متغیری وابسته به کاخ سفید و واشنگتن بوده است، لذا در چنین شرایطی طرح موضوع میانجی گری از سوی فرانسوی‌ها نه مبنای منطقی دارد و نه مبنای سیاسی.

غفاری با تاکید بر اینکه حتی اگر به فرض محال بر روی عدم تعهد فرانسوی‌ها چشم بپوشیم و آن‌ها را به عنوان میانجی بپذیریم، قطعا کاخ الیزه میانجی صادقی نیست، توضیح داد: در دوران ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا، مکرون اولین بازیگر اروپایی بود که رسما بحث موضوعات موشکی و دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران را ذیل برجام مطرح کرد و این نشان می‌دهد که رئیس جمهور فرانسه به اصل توافق هسته‌ای پایبند نیست، در چنین شرایطی چگونه او خود را یک میانجیگر صادق برای بازیابی و احیای برجامی می‌داند.

هدف از برگزاری نشست بین اروپا و آمریکا 

خبرگزاری رویترز در گزارش  پنج‌شنبه ۱۶  بهمن خود از برگزاری نشست آتی تروئیکای اروپایی در هفته آینده با حضور آمریکا خبر داد. وزاری خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه در این نشستِ مجازی درباره ایران و توافق برجام با مقامات دولت کنونی آمریکا تحت ریاست جمهوری «جو بایدن» رایزنی خواهند کرد. چهار منبع مطلع از این مسئله به رویترز گفتند در این نشست مقامات آمریکایی و اروپایی به دنبال راه‌حلی برای احیای توافق هسته‌ای ایران خواهند بود که دولت پیشین آمریکا به ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» یک جانبه از آن خارج شده است.

مواضع ضد و نقیض اروپا؛ فرانسه صلاحیت میانجی گری را دارد؟

کارشناس مسائل اروپا درباره این نشست پیش روی تروئیکای اروپایی با آمریکا که قرار است با موضوع ایران برگزار شود، تصریح کرد: از زمانی که پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا قطعی شد یعنی از همان آبان امسال، شاهد بودیم که در قالب دیپلماسی پنهان مذاکرات مستمری بین اعضای پیشنهادی دولت بایدن در آن زمان از جمله آنتونی بلینکن و جیک سالیوان برگزار شد و لابی‌هایی‌ها در این خصوص بین آن‌ها و وزرای خارجه سه کشور اروپایی بر سر برجام و ایران صورت گرفت، بنابرین این گونه نیست که آمریکا و کشور‌های اروپایی تازه بخواهند در قالب دیپلماسی آشکار در خصوص بحث برجام و چگونگی مواجهه با آن مواضعی رد و بدل کنند.

مواضع ضد و نقیض اروپا؛ فرانسه صلاحیت میانجی گری را دارد؟

او همچنین گفت که تصمیم‌گیری در خصوص نحوه مواجهه مشترک آمریکا و اروپا بر سر توافق هسته‌ای گرفته شده و آنچه اکنون برای آن‌ها اصالت و موضوعیت دارد، شکل بازی است، یعنی واشنگتن و سه کشور اروپایی اکنون بر روی تنظیم بازی تاکتیکی و شکلی خود در نظام بین الملل، برجام و پیام‌هایی که می‌خواهند به نظام بین الملل مخابره کنند، قرار است هم افزایی و نشستی برگزار کنند، اما به لحاظ محتوایی این نشست چیزی را تغییر نمی‌دهد و اهمیت چندانی ندارد، چراکه تصمیمات بین آمریکا و تروئیکای اروپایی اتخاذ شده است.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
مکرون کسی است که به بهانه آزادی بیان به پیامبر گرامی ما حضرت محمد (ص) ودین اسلام وکشور ما توهین می کند، آیا چنین کسی بی طرف است؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
اینا از وضع اقبصادی ما میخوان سواستفاده کنن و برجامی تو کار نیست !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
فکر کنم میخوان منچ بازی کنن!!!
فرانسه زرد،آمریکا آبی،آلمان سبز، اینگیلیس هم قیرمیز
میگم بازی تموم شد نتیجه رو به ما هم بگید. میخوام بدونم که خوش شانس تر بوده ؟!کی شیش بیشتری آوردی؟!
خلاصه هر کدوم که خوبتر بلده توضیح بده بگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
بعضی هموطنان خواهشاً.خواهشأ بی جهت به دولتمردان خرده نگیرن..والا اگر خورشید را دردست راست دولت وماه را دردست چپ دولتمردان قرار دهند فریب این جنایتکاران را نخواهند خورد...
Iran (Islamic Republic of)
ستار
۲۰:۳۵ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
کسی نیست از این مکرون بپرسه نه تنها شما بلکه هیچ کشور اروپایی تا بحال دوست ایران نبوده

فرانسه همون کشوری است که خون آلوده به ملت ایران داد و هموطنان ما را آلوده به ایدز مبتلا کرد.

اگه بعد از ارسال خون های آلوده واردات کالا از فرانسه ممنوع میشد الان مکرون اینجوری گستاخی نمی کرد
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۰:۲۴ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
یا رومی روم یا زنگی زنگ یا همه تحریمها و در یک آن نابود شوند و یا اینکه هیچ قفل و بستی بر برنامه های ایران نباشد و ایران با توان خودش راهش را بپیماید.
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۲۰:۲۰ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
امریکا رو به نابودی و افول است
Canada
ناشناس
۱۹:۳۹ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
همین فرانسه وقتی الجزایر را به استعمار گرفت
هر کس که بر علیه استعمار شان بود
کشتند و سرشون را برای درس عبرت. و ترساندن بقیه در موزه نگه داشتند
همین فرانسه بم اتمی اش در سومالی امتحان کرد و ماهی ها را کشت و سومالی ها مجبور به دزد دریایی شدند
همین فرانسه خون الوده به ایدز به وطن ما فرستاد
جنایت هاشون بی نهایت است
Canada
ناشناس
۱۹:۳۱ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
مکران در تمام سیاست هایش به در بسته برخورد کرده
بیش از یکسال از تطاهرات جلیعه زردها میگذرد .بدون فایده
فقط باعث کشتن .کور شدن و دستگیری شون شده و بس
خیلی زبل است .به مشکلات داخلش برسد که عدیده است
بهتره مکرون به تعهداتی که داده .انجام دهد
نه سرک اینجا و انجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
بله
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۸:۳۷ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
این دیوانه اگر راست میگه،، زندگی شخصی خودشو جمع وجور کنه، نه اینکه ادعای میانجی را بازی کنه،، آدمی که در جوانی با یک پیرزن ازدواج کنه طبعا از یک بیماری روانی رنج میبره،،، آقای مکرون شما نمیخواد واسطه بشی،، ایران دیگه مذاکره نخواهد کرد ، و برجام تقلبی و واقعی یکی است و فرقی با هم نداره،، اگر تیم بدون خاصیت مذاکره کننده ما چیزی از سیاست بلد باشن ، هیچ موقع وارد این بحثها با غربیها نخواهد شد،، لیبی و کره شمالی را فراموش نکردیم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۰۷ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
مکرون ‌واسراییل وعربستان وامریکا کین کار خوبه که خدا درست کنه والسلام
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۰۲ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
حرف حرف رهبری والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
در این توافق نیاز به میانجگری این واون نداره،امریکا خواست به برجام برگردد وبه تعهداتی که قبول کرده عمل کنه و ثابت کنه حرفش حرفه نه حرفش مفت نمی ارزه
تمام
ایران و مردم ایران تاوان این توافق را دادند و بعد از آن توافق جدیدی شکل نخواهد گرفت.حالا اگر حرف دولت مردان و جامعه خودش را قبول ندارند که مجدد توافق کنند به درک این مشکل از ذات خودشونه نه کشورهای دیگر.به تعهد عمل نمی کنند برند به درک
United States of America
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
باFATF به برجام برمیگردن
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۵:۰۸ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
خواهشا یکی به این دولت حالی کنه که مذاکره با این شیاطین جرم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
فرانسه اول باید پاسخگوی رفتارش باشه بعد به فکر میانجیگری
Iran (Islamic Republic of)
نرگس سپید
۲۱:۵۷ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
بابا میخوان بازی کنن!!!! فقط نمیدونم منچ هم تاکتیک میخواد یا نه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
ما که قبلا به تمام تعهداتمون عمل کردیم نباید اجازه میانجیگری به هیچ کشوری رو بدیم . اونا میخوان آمریکا رو به قول معروف با احترام و سلام و صلوات بیارن ولی غلط کردند . آمریکا اگه میخواد برگرده به مذاکره باید بگه غلط کردم اون وقت ما در موردش فکر میکنیم ببینم باز هم میشه به این گرگ اعتماد کرد یا نه . کشورهای دیگه مثل فرانسه و عمان اگه بلدن برن برای خودشون دشمن بیارن .
Iran (Islamic Republic of)
منطقی
۱۱:۵۵ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
وقتی که حقه بازی اروپایی ها و آمریکا اظهر من الشمس است دیگه چرا باید با چنین موجوداتی گفتگو داشت ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
متهمی که از خودش اراده ای ندارد وبی اجازه آمریکا و صهیونیست حق آب خوردن رو هم ندارد بره همون نوکری خودشو انجام بده برجام نیازی به واسطه نداره برجام تکلیفش مشخص شده برداشتن تمام تحریمها راستی آزمایی توسط ایران جبران خسارتها پس از آن مجلس تصمیم خواهد گرفت که ذره ذره تعهدات رو انجام بدن همان کاری که اونها توی این چند سال با ما کردند در برابر زورگویان واستکبار فقط زور و زور ما ده درصد به نیروهای کشور بستگی داره و نود درصد کمک خداست این که میگم خدا میگه. ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم کودتای نوژه در واقعه طبس دردفاع مقدس در اسارت دریانوردهای آمریکایی و انگلیسی درجنگ اقتصادی در شکست داعش و شکست فتنه های منافقین و 78 و88 عزیزان دین خدارا یاری کنید خدا شما را یاری خواهد کرد
آخرین اخبار