علی‌نژاد: وزارت ورزش نقشی در تایید صلاحیت افراد در انتخابات فدراسیون فوتبال ندارد

مهدی علی‌نژاد معاون وزیر ورزش و جوانان در نشست خبری، به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی پاسخ گوی اصحاب رسانه شد و به مسائل مختلفی پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی علی نژاد (معاون وزیر ورزش و جوانان) در ابتدای این ‌نشست ضمن تبریک چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص ورزش گفت: کرونا آسیب‌های زیادی به بخش‌های مختلف زندگی وارد کرد، اما آسیبش به ورزش متفاوت بود، اتفاق جدیدی بود که بشر در رابطه با او تجربه نداشت، همچنین کشور ما هم چنین شرایطی داشت، اما از یک سال پیش و در فاصله ۲ روز پس از مشخص شدن اولین نمونه جلسات ویژه را تشکیل دادیم تا به موارد رسیدگی شود.

او افزود: از اولین تصمیمات ما برگزاری رویداد‌ها بدون تماشاگر بود که در ادامه دیدیم جهان چنین کاری انجام داد، حتی درباره لغو رویداد‌ها هم چنین مسائلی را شاهد بودیم، خوشبختاته همکاری خوبی با وزارت بهداشت داشتیم و در بازگشایی‌ها هم دیدم که ابتدا چه سخنان تندی مطرح شد، اما ثمره آن تداوم روحیه نشاط و شادابی و درخشش فوتبالمان در باشگاه‌های آسیا بود، قطعا اگر مسابقات را در آن زمان برگزار نمی‌کردیم حالا هم برای مسابقات مشکل داشتیم و خداراشکر دیدیم که ۱۸ لیگ به خوبی برگزار شد و یا در حال برگزاری است.

علی‌نژاد درباره تعویق المپیک عنوان داشت: تا پیش از تعویق مسابقات ۵۱ سهمیه گرفته بودیم، همان ابتدا هم تمام تیم‌هایی که تا سال قبل قرار بود در مسابقاتی حاضر شوند از ایران خارج کردیم و یا گفتیم که برنگردند و اگر این کار را نمی‌کردیم امکان کسب سهمیه را از دست می‌دادیم که شامل سهمیه‌های کسب شده بوکس، شمشیربازی و کاراته می‌شود.

اگر مشکلی به وجود نیاید  می توانیم ‌رکورد جدیدی در کسب سهمیه المپیک ثبت کنیم

او ادامه داد: علاوه بر آن زمانی که مرادی به امارات رفت اگر تدبیر نمی‌کردیم و او را نمی‌فرستادیم سهمیه مان از دست می‌رفت، حالا هم منتظر آغاز مسابقات انتخابی المپیک هستیم، البته ممکن است اتفاقاتی مثل واترپولو رخ دهد، پیش بینی ما این است که اگر مشکلی به وجود نیاید بتوانیم ‌رکورد جدیدی در کسب سهمیه ثبت کنیم.

علی‌نژاد گفت: وزارت ورزش تلاش کرده با تامین به موقع منابع مشکلات را بر طرف کند، تاکنون صد میلیارد پرداختی داشتیم و قصد داریم ۲ نوبت دیگر پرداختی هم داشته باشیم، همچنین کمک کردیم بدهی‌ها به شرکت توسعه برطرف شود، علاوه بر آن پاداش‌های سال ۹۷ پرداخت نشده بود و تلاش کردیم تا آن را پرداخت کنیم و در تلاشیم تا پایان سال پاداش سال ۹۸ را هم پرداخت کنیم اگر این‌اتفاق بیفتد این دولت دیگر بدهی به ورزش نخواهد داشت.

او درباره اقدامات صورت گرفته در معاونت مطبوع بیان داشت: شاخص‌های جدیدی را برای بودجه فراهم کردیم و با توجه به امتیاز بندی فدراسیون‌ها بر اساس پارامتر‌هایی مثل کسب مدال بودجه را فرهم کردیم به همین دلیل بودجه برخی فدراسیون‌ها ۲ برابر شد، اما برای برخی نصف شد، این نبنا گیری شفاف کمک زیادی به ورزش دارد، خوشبختانه این شفاف سازی برای هر ۴۷ فدراسیون صورت گرفته است. همچنین نکته مهم دیگر این بود که وزارت هم مطالباتش را به فدراشسون‌ها اعلام کرد.

فدراسیون‌ها در حال بررسی دائمی هستند تا پاسخگوی موارد مختلفشان باشیم، اتفاق مهم دیگر قانون جدیدی برای وزارت تدوین شد، نزدیک ۵۰ سال بود قانون جدیدی وجود نداشت ما تلاش کرده بودیم این قانون اهداف اختیارات و .. را به مرحله نهایی برسانیم که خوشبختانه انجام شد و قوانین ورزش به روز شد.

او درباره تفاهم نامه با نیرو‌های مسلح گفت: خوشبختانه تفاهم نامه‌ای تدوین شده و زمینه جدیدی برای فعالیت با نیرو‌های مسلح را آغاز کردیم، علاوه بر آن ۳ میلیارد تومان برای تجهیز پایگاه‌های قهرمان سازی استان‌ها هزینه کرده‌ایم.

اساسنامه فدراسیون‌ها امیدوارم در شورای نگهبان تایید شود

علی‌نژاد در مورد مشکلات موجود در اساسنامه فدراسیون‌ها گفت: ایراداتی به اساسنامه فدراسیون‌ها وارد شده بود که پس از جلسات و ارجاع به دولت و در نهایت به شورای نگهبان امیدواریم اساسنانه تایید شود و به روز رسانی صورت گیرد. خوشبختانه اساسنانه فدراسیون فوتبال هم به تایید رسید تا فوتبالی‌ها بتوانند حاضر شوند، امیدواریم در ۱۰ اسفند انتخابات برگزار شود، باید بگویم که وزارت ورزش کاملا در این انتخابات بی طرف است و دخالتی هم نداریم.ورزش در مجموع با تمام سختی‌ها سرپا است و با عزم راسخی که وجود دارد امیدواریم بتوانیم اخبار خوبی برای مردم با صعود تیم ملی و درخشش در المپیک داشته باشیم.

علی‌نژاد در پاسخ به تغییرات صورت گرفته در فدراسیون جودو گفت: اساسنانه فدراسیون‌ها خیلی شفاف و روشن است و هر ابلاغیه که صورت می‌گیرد بر اساس همان است.

فدراسیون فوتبال ۶ میلیون دلار از فیفا طلبکار است

او در پاسخ به این سوال که پاداش آسیایی پرسپولیس آیا پرداخت شده است و پرداخت طلب دستیار کالدرون به کجا رسید گفت: ما به خاطر تحریم‌های ظالمانه در فدراسیون فوتبال و پرسپولیس نتوانستیم طلب‌ها را بگیریم، ۶ میلیون دلار برای فدراسیون در فیفا ۲.۸ میلیون برای پرسپولیس و ۳۰۰ هزار دلار برای استقلال طلب داریم که نتوانستیم بگیریم. پرداختی‌ها به بودیمیر و کالدرون بر اساس داشته‌های خود باشگاه و قرض گرفتن انجام شده است و تا ۲ هفته دیگر کامل می‌شود.

درباره انتقاد دست جمعی استقلالی‌ها گفت: نه درباره استقلال نه پرسپولیس از طریق وزارت نمی‌توانیم پرداخت داشته باشیم، چون ممنوع است، هر ۲ باشگاه بر اساس حامیان و کارگزاران، منابع مالیشان را تامین می‌کنند، البته این که روز گذشته صحبت‌هایی که صورت گرفت چیزی نیست که وزارت پاسخگو باشد.

مددی در زمان حضور خود در استقلال توانسته بدهی را پرداخت کند

او درباره عملکرد مددی مدیرعامل باشگاه استقلال گفت: او موفق بوده و اقدامات مثبتی در بودجه صورت داد، او در زمان حضورش توانست بدهی را پرداخت کند. اینکه در مزایده کارگزار انتخاب شد اتفاق مهمی بود، همچنین هماهنگی خوبی در بحث فنی انجام دادند و تاکنون ۲۰ میلیارد از قرارداد‌های بازیکنان را پرداخت کرده است.  سمیعی و مددی درگیرنر بحث خصوصی سازی هستند، چون باشگاه را باید با استاندارد‌های بازار سرمایه هماهنگ کنند، مددی عملکرد خوبی داشته است و استقلال صدر نشین است.

علی‌نژاد درباره پذیرش در بورس گفت: اقدامات زیادی انجام شده تا ۲ باشگاه خصوصی شوند، ۲ مجموعه به استقلال و پرسپولیس داده شد و از یک میلیون به ۷۱۰ میلیارد و از ۱۰ میلیون به ۷۱۰ میلیارد ارزش باشگاه‌ها افزوده شد. بدهی‌ها شفاف سازی شد و صورت‌های مالی ۶ ماهه آماده شد، بازار سرمایه استاندارد‌هایی دارد که در مسیر حرکت آن هستند، هر ۲ باشگاه جلسه معارفه را انجام دادند و در سامانه پذیرش فرا بورس حضور پیدا کردند و جلسه نهایی آن هم در چند وقت آینده انجام می‌شود.

او در مورد هیئت مدیره باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال گفت: درباره هیئت مدیره تلاش می‌کنیم تا افرادی حضور داشته باشند که توانمند باشند، ممکن است افراد سابقه فوتبالی نداشته باشند، زیرا کار فنی ندارند، اگر می‌بینید باشگاه‌ها فعال هستند به خاطر تلاش همین عزیزان بوده است.

در رابطه با فساد در ورزش به وزارت اطلاعات نامه زدیم

او درباره مبارزه با دلالیسم گفت: ما بحث فساد در ورزش را پیگیری می‌کنیم و به وزارت اطلاعات نامه زدیم، یک بخش رسانه‌ای شد و در بخش دیگر برخورد‌های پنهانی صورت گرفت.

علی‌نژاد درباره عدم ثبات در مدیریت سرخابی‌ها بیان داشت: هزینه‌ها بالا رفته و درآمد‌ها متناسب بالا نرفته و مدیران بعضی وقت‌ها احساس می‌کنند توانایی ادامه کار را ندارند، هم مطالبات هواداری و هم مشکلات بالا است. در همه دنیا ورزشکاران به خاطر کرونا ۳۰، ۴۰ درصد قرارداد را کاهش دادند، اما در ایران چنین شد؟ در برخی موارد مدیر عامل توانایی پاسخ گویی به حواشی و مطالبات بالا را ندارد، رسول پناه اقدامات مثبتی انجام داد، اما با فشار زیاد و صحبت‌های تقطیع شده یک فیلم تلاش کردند یک مدیر را از فعالیت خارج کنند.

مدیریتی بر صفحات مجازی و هواداری ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس نیست

او در مورد صفحات مجازی گفت: مدیریت بر صفحات مجازی و هواداری ۲ باشگاه نیست و مدیریت برای همین مشکلات و سختی‌ها را تجربه می‌کند، زیرا زندگی و آرامششان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

علی‌نژاد در مورد فدراسیون‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند گفت: ۴ فدراسیون داریم که سرپرست دارند که ۳ فدراسیون ربطی به المپیک ندارند. یکی دوچرخه است که یک سهمیه المپیک دارد و خیلی در رقابت نیست، در آسیا حرف زیادی داریم و تلاش می‌کنیم تا چندی دیگر تکلیف مشخص شود. در برخی فدراسیون‌ها مثل شطرنج، چون بیش از ۶ ماه زمان برد مجبور به ثبت نام دوباره شدیم و همچنین اگر برای اتومبیلرانی هم به نتیجه نرسیم چنین می‌کنیم. در بحث انتخابات فدراسیون فوتبال، فدراسیون طبق قوانین جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند و مشاغلی که شغل تعریف شده و هیچ کدام افراد حاضر بازنشسته نیستند که در آن نامزد شدند. بهاروند هم بازنشسته نیست و می‌تواند در انتخابات فدراسیون فوتبال باشد.

علی نژاد درباره پاداش‌ها بیان داشت: آئین نامه‌ای برای پاداش‌ها داریم و در زمان باقی مانده جلسات آن را برگزار می‌کنیم.

۲۹ میلیارد تومان بدهی مالیاتی فدراسیون کشتی به ۷ میلیارد تومان رسیده است

مهدی علی‌نژاد درباره بدهی مالیاتی فدراسیون‌ها گفت: فعالیت‌های ورزشی معاف از مالیات هستند به شرط آن که اظهارنامه مالیاتی بدهند و اگر ندهند اتفاقی مثل الان رخ می‌دهد، از سال ۹۶ همه اظهارنامه‌های مالیاتی را پرداخت کردند، آن چیز‌هایی که برای گذشته است فدراسیون به فدراسیون متفاوت است و در حال رسیدگی به آن هستند، تنها فدراسیونی که کاملا رسیدگی شد و تسویه حساب صورت گرفت کشتی بود که درپایان از ۲۹ میلیارد بدهی مالیاتی به ۷ میلیارد رسید و پرداخت شد.

تاکنون بیش از ۹۰ میلیارد تومان به مربیان و باشگاه هایی که بابت شیوع ویروس کرونا خسارت دیده اند، پرداخت شده است

معاون وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: تفاهم نامه‌ای با وزارت کار امضا شده است، درباره شاغلان بیمه شده و غیر بیمه‌ای برای ناجیان و شناگران و... انجام‌شد. تاکنون ۳۴۲ میلیارد تقاضای وام شده که در حال بررسی است و تاکنون بیش از ۹۰ میلیارد به آسیب دیده‌های ورزش از کرونا مثل مربیان و باشگا‌ها پرداخت شده است. همچنین ضمانت‌های سبکی در نظر گرفته شده است، درباره مجموعه‌های توسعه تجهیز بخشودگی و معافیت هزینه برای مجموعه‌های دولتی مثل استخر‌ها و .. در نظر گرفتیم. تلاش کردیم تا آن باشگاه‌هایی که حتی مدت زیادی هم بسته بودند تا ۵۰ درصد بخشیده شوند.

او در مورد انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: مرجع تایید صلاحیت فدراسیون فوتبال مشخص است و وزارت نقشی در آن ندارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار