شهردار تهران خبر داد؛

موضوع حمل و نقل عمومی حاکمیتی است/ برای ۱۰ سال آینده به ۵ هزار واگن احتیاج داریم

حناچی با بیان اینکه برای ۱۰ سال آینده به ۵ هزار واگن احتیاج داریم، گفت‌: اولین فاز قطار ملی هفته آینده رونمایی می‌شود و سفارش این قطار در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پیروز حناچی شهردار تهران در آیین بهره برداری از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران که صبح امروز (هجدهم بهمن ماه) برگزار شد، اظهار کرد: امروز به یکی از قول‌هایی که داده بودیم وفا کردیم و از این جهت فرخنده است.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین مشکل شهرداری‌ها موضوع آلودگی و ترافیک است، موضوعی مهم که برای آن برنامه‌های بلند مدت و میان مدت وجود دارد، البته در کشور ما تأمین منابع مالی وجود دارد.

حناچی گفت: دو لایحه مهم در مجلس در دستور کار است و امیدواریم به زودی به تصویب برسد، انتظار بی جایی نیست که نسبت به این موضوع دوستان ما در مجلس توجه داشته باشند.

شهردار تهران گفت: نقشه راه به ما نشان می‌دهد، اگر بتوانیم نقشه راه آلودگی هوا را رعایت کنیم و یکپارچگی در تصمیمات وجود داشته باشد، به هدف خود دست می‌یابیم.

ضرورت استفاده از خودروهای برقی و توسعه مسیرهای دوچرخه برای کاهش آلودگی هوا

وی با اشاره به حل این مشکل گفت: در حال حاضر تئوری‌های دیگری جز توسعه بزرگراه‌ها بیشتر در دستور کار است و باید مسیر خود را تغییر دهیم تا برای زیست پذیر کردن شهر وارد عمل شویم، لذا توسعه مسیر‌های دوچرخه و استفاده از خودرو‌های برقی و کمتر کردن خودرو‌هایی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند باید در دستور کار باشد.

اجازه ساخت بدون پروانه نمی‌دهیم

حناچی درباره شرایط کنونی کشور و موضوع حمل و نقل گفت: از نظر من موضوع حمل و نقل عمومی حاکمیتی است و همان گونه که برای بهداشت و درمان و آموزش هزینه می‌کنیم، برای حمل و نقل عمومی هم باید هزینه کنیم و قبل از کرونا روزانه ۵ میلیون سفر در حوزه حمل و نقل عمومی انجام می‌شد، به طور قطع این موضوع حاکمیتی است و شهرداری‌ها نباید صرفاً به منابع داخلی خود اکتفا کنند، بلکه باید از منابع عمومی حداکثر استفاده را داشته باشند.

شهردار تهران گفت: در سال ۹۹ بودجه ما معادل ۱ و نیم میلیارد دلار بود، با توجه به شرایط اقتصادی این بودجه تدوین شد و ما دیگر شهرفروشی نداریم و اجازه ساخت بدون پروانه نمی‌دهیم.

وی گفت: طی سال‌های گذشته فروش‌های بسیاری صورت گرفته است و در سال ۹۲، ۱۶ میلیون متر مربع و در سال ۹۸، ۶.۵ میلیون مترمربع پروانه ساخت گرفته اند.


بیشتر بخوانید


 ۱۹ برابر شدن هزینه ساخت مترو نسبت به یک دهه گذشته

حناچی با اشاره به هزینه ساخت مترو بیان کرد: هزینه ساخت مترو نسبت به یک دهه گذشته ۱۹ برابر شده و قیمت هر رام قطار افزایش داشته است و در حال حاضر ۱۷۲ رام و ۱۱۹۷ واگن مشغول خدمات رسانی به شهروندان هستند و تمامی موارد مربوط به خط ۶ و ۷ به اتمام خواهد رسید و برای چند خط اصلی پایانه مترو ایجاد می‌شود و خط ۶، ۷ و ۴ پایانه دارند.

شهردار تهران گفت: اگر قطاری پایانه نداشته باشد باید در تونل پارک شود و امکان سرویس دهی آن‌ها کاری بسیار سخت است و وجود پایانه از این جهت اهمیت بسزایی دارد.

واردات واگن از چین در دستور کار مدیریت شهری

وی درباره آخرین وضعیت بهره برداری از ایستگاه‌های مترو گفت: خط مترو به سولقان خواهد رسید و واردات واگن از چین در دستور کار است و مشکلات حقوقی آن در حال بررسی است، اما از همه این‌ها مهمترین اتفاقی که در شرایط تحریم به وقوع پیوست این بود که تحریم‌ها به جهت انتقال پول و هم به جهت واردات کالا برای ما شرایط سختی را فراهم کرده بود، اما با همکاری همکاران از داخل کشور پروژه‌ها استارت زده شدند تا بتوانیم قطار ملی را تولید کنیم.

رونمایی از اولین فاز قطار ملی در هفته آینده

حناچی ادامه داد: قول داده بودیم قطار ملی در بهمن ماه به وقوع بپیوندد و در هفته آینده از اولین فاز قطار ملی رونمایی می‌شود و سفارش این قطار با حمایت دولت در دستور کار است و برای ۱۰ سال آینده به ۵ هزار واگن احتیاج داریم.

شهردار تهران با اشاره به نوسازی تاکسیرانی گفت: بازسازی تاکسی‌ها در دستور کار است و بخشی از آن امروز انجام می‌شود و ۳۱ رام قطار برای تعمیر در دستور کار است.

وی با اشاره به تبصره‌های قانون بودجه و تولید واگن گفت: خوشبختانه برای اولین بار این موضوع در حال تعقیب است و امیدوارم فراخوان‌های اعلام شده به نتایج قابل قبولی برسد.

حناچی تصریح کرد: اقدامات انجام شده همگی حاصل تلاش همکارانم بوده است و امیدوارم بتوانیم اتوبوس‌های برقی شهر تهران را به حداکثر بضاعت داخل به نتیجه برسانیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار