نیمی از مردم قم با ماسک بیگانه اند

رئیس مرکز بهداشت قم در مورد کاهش استفاده از ماسک در بین مردم قم ابراز نگرانی کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، به نقل از دانشگاه علوم پزشکی قم،سیامک محبی،رئیس مرکز بهداشت قم  با اشاره به رتبه بیست و نهم استان در آمار بستری شدگان کرونایی در کشور بیان کرد: استان‌های بوشهر و سیستان و بلوچستان در جدول ۳۱ استان کشور پس از قم قرار دارند.

او افزود: خوشبختانه افزایش نمونه گیری‌ها در استان با وجود وضعیت آبی به عنوان یک سیاست دنبال شده و از این رو تعداد این نمونه گیری‌ها از ۹۶۷ مورد در دو هفته قبل به ۱۱۹۷ مورد در هفته اخیر رسیده که ۸۶ درصد این نمونه گیری‌ها در بخش بهداشت و مراکز سرپایی بوده است.

محبی ادامه داد: از ۱۱۹۷ تست اخیر، ۸۱ مورد مثبت بوده که نشانه افزایش نمونه‌های مثبت است و امیدواریم این افزایش، نشانه‌ای از خیز جدید بیماری کووید ۱۹ در استان نباشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین درباره آخرین ارزیابی در موضوع رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در میان مشاغل و اصناف گوناگون استان گفت: کاهش نمره ارزیابی رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان از ۸۶ به ۷۷ نگران کننده است، ضمن آن که باید از سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بابت گزارش‌های نظارتی مستمر و همچنین برخورد با متخلفان از رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مراکز تابعه این سازمان تقدیر و تشکر کرد.

او افزود: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد  نانوایی ها، تالار‌های پذیرایی، آبمیوه و بستنی فروشی ها، کافی نت ها، قنادی و سوهانی ها، اغذیه فروشی ها، مطب ها، اماکن ورزشی، مراکز شماره گذاری خودرو، پایانه‌های مسافربری درون و برون شهری، دفاتر اسناد رسمی و مجتمع‌های خرید و پاساژ‌ها نمرات کمتر از ۷۵ در هفته اخیر داشته اند که قابل تأمل و توجه و البته إعمال نظارت شدیدتر است.

محبی در عین حال به نظارت و بازرسی در مدارس هم اشاره کرد و گفت: با توجه به بازگشایی برخی از مدارس  استان، بررسی رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در آن‌ها در دستور کار است که نشان می‌دهد بسیاری از مدارس در رعایت این شیوه نامه‌ها به ویژه در رعایت فاصله گذاری‌ها عملکرد مطلوبی داشته اند.

رئیس مرکز بهداشت قم با ابراز نگرانی از کاهش استفاده عمومی از ماسک در بین مردم استان بیان کرد: متوسط آمار استفاده از ماسک در بین مردم قم در دو هفته قبل ۷۹ درصد بود که متأسفانه در هفته اخیر به ۵۰ درصد کاهش یافته، ضمن آن که استفاده مردم استان از ماسک در وسایل نقلیه عمومی نیز با ۲۳ درصد کاهش، به ۵۶ درصد رسیده است.

او اضافه کرد: البته در این موضوع، بهترین عملکرد را شاغلین در واحد‌های صنعتی با ۸۳ درصد استفاده از ماسک به خود اختصاص داده اند.

محبی درباره طرح شهید سلیمانی نیز تصریح کرد: هدف از این طرح آن است که هر جا شعله‌ای از آتش کووید ۱۹ مشاهده شد، بتوان آن را دنبال و رهگیری و در عین حال در نطفه خفه کرد.

رئیس مرکز بهداشت قم گفت متأسفانه همچنان با  همکاری نکردن برخی از مردم رو به رو هستیم که انتظار است تا دادستانی در این زمینه ورود لازم را داشته باشد، چراکه این همکاری نکردن می‌تواند به سلامت عمومی استان لطمه وارد کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همچنین از شناسایی ۲۵۰ بیمار کرونایی در استان با قرنطینه خانگی غیرمطلوب خبر داد و اذعان کرد: این افراد به مرکز قرنطینه قم معرفی شده اند، اما از آن جا که هیچ تضمینی برای مراجعه آنان به این مرکز و قرنطینه شدن وجود ندارد، از این رو لازم است تا بازنگری لازم در ساز و کار این روال نیز انجام شود.

محبی در ادامه به مشاغل پُرخطر اشاره  و بیان کرد: به دنبال آن هستیم تا ضمن مجهز کردن درمانگاه‌های بخش خصوصی استان به تست سریع (رپید)، استفاده حداکثری از این تست را در بین شاغلین در مشاغل پُرخطر نیز رونق و رواج دهیم.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مانا
۲۲:۵۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
چرا دروغ میگید؟
چرا مردم با قمی ها بدبین می کنید؟
ماها که ساکن قمیم داریم ماسک می زنیم. آن وقت آقایون میگن مردم ماسک نمی زنند!
چرا مردمو با قمی ها بد می کنید؟
جواب این حرفای ناحق کی و چطوری میخواهید بدهید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
چرا اخه