کاروانسرای شاه عباسی نیر در لیست ثبت جهانی ۲۰۲۱ قرار گرفت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: کاروانسرای شاه عباسی صائین نیر به عنوان یکی از کاروانسرا‌های منتخب و دومین اثر تاریخی ثبت جهانی استان اردبیل در لیست ثبت جهانی ۲۰۲۱ قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، نادر فلاحی، مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل در جلسه بررسی روند ثبت جهانی کاروانسرای شاه عباسی نیر گفت: با تلاش و پیگیری‌های شبانه‌روزی همکاران در معاونت میراث‌فرهنگی این اداره‌‌کل، کاروانسرای شاه عباسی صائین نیر به‌عنوان یکی از کاروانسراهای منتخب و دومین اثر تاریخی ثبت جهانی استان اردبیل در لیست نهایی قرار گرفت.

او افزود: کاروانسرای شاه عباسی صائین نیر متعلق به دوره صفویه بوده و در رونق اقتصادی جاده ابریشم و ایجاد ارتباط امن بین چین و اروپا نقش بسیار پررنگی داشته است که با توجه به اهمیت تاریخی آن تلاش بر ثبت جهانی این اثر می‌شود.

مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل ادامه داد: خوشبختانه توانستیم با مستندسازی و تکمیل پرونده، کاروانسرای شاه عباسی نیر را به‌عنوان یکی از کاروانسراهای شاخص، در پرونده  کاروانسرای ایرانی برای ثبت در فهرست میراث جهانی به یونسکو ارسال کنیم.

فلاحی بیان کرد: ثبت جهانی آثار تاریخی، حداکثر یک سهمیه برای هر کشور بوده و پرونده کاروانسرای ایرانی به‌عنوان سهمیه ۲۰۲۱ ایران در یونسکو مطرح خواهد شد.

او گفت: امیدواریم با ثبت جهانی این پرونده تعداد آثار ثبت جهانی استان به دو مورد برسد چرا که این مهم نقش بسزایی در توسعه گردشگری خارجی استان و شهرستان نیر خواهد داشت.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.