رد پای عوامل فرامرزی در مرگ پرندگان میانکاله

آیا عوامل یا بیماری‌های فرامرزی نیز در مرگ دسته جمعی پرندگان مهاجر تالاب میانکاله نقش دارند؟

حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: کارشناسان دامپزشکی با مشاهده نخستین تلفات پرندگان به دنبال علت مرگ این پرندگان بودند و پس از بررسی‌های آزمایشگاهی اعلام کردند علت مرگ دسته جمعی پرندگان میانکاله ابتلا به بیماری‌های ویروسی نیست و بوتولیسم علت تلف شدن پرندگان مهاجر میانکاله است.

او افزود: شاید عوامل دیگری مانند بیماری‌های فرامرزی نیز در تلف شدن پرندگان میانکاله نقش داشته باشند که سازمان دامپزشکی در حال بررسی همه گزینه‌های محتمل است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: اگر بوتولیسم علت نهایی و اصلی تلف شدن پرندگان باشد یکی از دلایل بروز این بیماری خشک شدن و ایجاد شرایط بی هوازی در تالاب است.

ابراهیمی گفت: هر گاه منابع آبی کم و تالاب باتلاقی شود این سم در آب فعال شده و پرندگان پس از تغذیه تلف می‌شوند.

او با بیان اینکه چند دهه است که تالاب از سمت غرب، سواحل جنوبی و حتی شمالی در حال خشک شدن است، افزود: تنها راه جلوگیری از تکرار این حادثه احیا تالاب بگونه‌ای است که آب چرخش طبیعی خود را در آن داشته باشد.

خشک شدن یک چهارم تالاب میانکاله

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: ۲۰ تا ۲۵ درصد تالاب میانکاله با حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار هکتار مساحت به دلیل کاهش آورد آب خشک شده است.

ابراهیمی افزود: خشک شدن آب تالاب میانکاله قبلا در سواحل غربی بود، اما امسال سواحل جنوبی و شمالی هم خشک شدند به گونه‌ای که ساحل تالاب در بندرگز اکنون به یک باتلاق تبدیلی شده است.

بیشتر بخوانید 

او با بیان اینکه طرح‌های زیادی برای احیای تالاب میانکاله تصویب شده بود، گفت: مطالعات لایروبی کانال‌های خزینی، چپقلی و آشواراده که بخشی از آب تالاب از آن‌ها تامین می‌شود به پایان رسیده است، اما چون مشاور این طرح تضامین لازم را نداده هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: از مشاور خواسته شد تضامین لازم را بدهد که این لایروبی‌ها می‌تواند تالاب را احیا کند، اما هنوز این تضامین به محیط زیست داده نشده است.

ابراهیمی یکی دیگر از طرح‌ها برای احیای تالاب را هدایت آب سد گلورد و برخی رودخانه‌های استان‌های گلستان و مازندران به تالاب اعلام کرد و ادامه داد: برای اجرای این طرح و هدایت این آب‌ها به تالاب حتی تا علی تپه بهشهر کانال حفر و قرار شد تا ۷ هزار  لیتر بر ثانیه آب سد گلورد از مهرماه امسال به سمت تالاب رها سازی شود که این اتفاق نیفتاده است.

او گفت: در آخرین جلسه‌ای که در استانداری مازندران تشکیل شد این عدد به ۱۳۰۰ لیتر بر ثانیه رسید که امیدوار هستیم این اتفاق بیفتد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: مقرر شده بود بخشی از آب مورد نیاز برای احیای تالاب از آب‌های نابهنگام حوزه آبریز تجن ساری و نکا رود تامین شود که این موضوع هم هنوز عملیاتی نشده است.
 
بی مدیریت منابع آبی در منطقه، حادثه تکرار می‌شود
 
ابراهیمی با انتقاد از مدیریت نشدن منابع آبی در منطقه گفت: تعداد زیادی چاه غیر مجاز و آب بندان پرورش ماهی بخش زیادی از آب ورودی به تالاب را مهار کردند و سبب شدند آب به تالاب نرسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه شهر‌های جنوبی متصل به تالاب میانکاله تصفیه خانه فاضلاب ندارند، افزود: برای اجرای شبکه فاضلاب نکا، بهشهر و گلوگاه اعتبار تامین شده است و باید زودتر عملیاتی شود.

او بر لزوم تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب بر در منطقه تاکید کرد و گفت: محیط زیست مازندران برای رساندن آب به تالاب میانکاله و جلوگیری از هدر رفت آن ۸۰ کیلومتر از انهار را لایروبی کرد تا آب‌های نابهنگام به تالاب برسد، اما این اقدام به تنهایی سبب احیای تالاب نخواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درخصوص احتمال تکرار فاجعه تلف شدن پرندگان در سال‌های بعد نیز گفت: اگر آب تالاب احیا نشود و حقابه‌هایی که قبلا داشت دوباره به تالاب نرسد این اتفاق در سال‌های آینده تکرار می‌شود.

ابراهیمی گفت: نباید همانند اتفاقی که برای دریاچه ارومیه افتاد منتظر باشیم تا همه چیز را از دست بدهیم و به سراغ احیای تالاب میانکاله برویم.

او با بیان اینکه با توجه به تداوم خشکی و مرگ پرندگان هم اکنون نیز برای احیای تالاب دیر شده است، ادامه داد: هنوز نمی‌دانیم با تداوم خشکسالی چه خطراتی می‌تواند آبزیان تالاب را تهدید کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: متاسفانه حساسیت برای احیای تالاب در مازندران در سطوح مختلف وجود ندارد و بجای حرف بایدعملیاتی شود و اینکه محیط زیست، تشکل‌ها و رسانه‌ها این موضوع را مطالبه کنند و هیچ اتفاقی در سطوح عملیاتی نشود تالاب احیا نخواهد شد بلکه همه باید احساس مسئولیت کنند.

انتهای پیام / ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار