حسینی:

رشد ۲۵۰۰ درصدی پوشش تحصیلی دانش آموزان اوتیسم

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از رشد ۲۵۰۰ درصدی پوشش تحصیلی دانش آموزان طیف اوتیسم خبر داد.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی در نشست با تشکل‌های فعال در حوزه افراد دارای طیف اوتیسم از رشد ۲۵۰۰ درصدی پوشش تحصیلی دانش آموزان طیف اوتیسم خبر داد.

حسینی بابیان اینکه اوتیسم اختلال عصبی رشدی است که در سه سال اول زندگی نمایان می‌شود، گفت: مهم‌ترین علائم اوتیسم، نقص در برقراری ارتباط، مشکل در تعامل اجتماعی و وجود الگو‌های تکراری در رفتار، علایق و فعالیت‌ها محسوب می‌شود.

او بیان اینکه بر اساس DSM-۵ سطح شدت برای اختلال طیف اوتیسم در سه سطح معرفی می‌شود، گفت: سطح ۱ نیازمند حمایت، سطح ۲ حمایت زیاد و سطح ۳ حمایت بسیار زیاد است که آموزش‌ و پرورش استثنایی در سطوح ۱ و ۲دانش آموزان را تحت حمایت و پوشش قرار می‌دهد و در سطح ۳ زیرپوشش بهزیستی قرار می‌گیرند.

حسینی بابیان اینکه هم‌اکنون ۴۸ مدرسه خاص اوتیسم و ۳۲۷ کلاس خاص اوتیسم در ۲۲۷ مدرسه پسرانه و ۱۰۰مدرسه دخترانه در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد: ۱۴مدرسه اوتیسم در کشور در حال ساخت است و در هر استان حداقل یک مدرسه اوتیسم به شکل الگویی مناسب‌سازی خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بابیان اینکه دانش آموزان اوتیسم تحت پوشش به ۴گروه تقسیم می‌شوند، گفت: ۲هزار و ۷۹دانش آموزان اوتیسم، کم‌توان ذهنی نیز هستند، ۲۰۰دانش آموزان اوتیسم با هوشبهر عادی مشغول به تحصیل هستند، ۳۳۸دانش‌آموز اوتیسم دارای سایر معلولیت‌ها هستند و ۱۷۸دانش‌آموز طیف اوتیسم در مدارس عادی و در قالب طرح تلفیقی فراگیر تحصیل می‌کنند.

او افزود: درمجموع ۲هزار و ۶۱۷دانش‌آموز اوتیسم در مدارس خاص و ۱۷۸دانش‌آموز به شکل تلفیقی فراگیر در مدارس پذیرا مشغول به تحصیل هستند که درمجموع ۲هزار و ۷۹۵دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده می‌شوند.

حسینی با بیان اینکه پوشش تحصیلی دانش آموزان طیف اوتیسم از سال ۸۴تاکنون از ۲هزار و ۵۰۰درصد رشد برخوردار بوده است، بیان کرد: ۳۸۷نفر از همکاران در آموزش‌وپرورش استثنایی کار تعلیم و تربیت دانش آموزان طیف اوتیسم را بر عهده‌دارند.

رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی با بیان اینکه همه‌ساله در برنامه سنجش و سلامت جسمانی و آمدگی تحصیلی، غربالگری دانش آموزان با به‌کارگیری بیش از ۲۰ هزار نفر نیرو در بیش از ۲هزار پایگاه سنجش انجام می‌شود، گفت: دو آزمون SCQ و ADI-R جهت تشخیص اختلالات طیف اوتیسم در برنامه سنجش نوآموزان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا جایگاه آموزش این دانش آموزان مشخص شود.

حسینی در خصوص توانمندسازی معلمان، مربیان و مدیران و مشاوران اظهار کرد: ۷۰ درصد همکاران دوره‌های تخصصی لازم را در حوزه اوتیسم نگذرانده‌اند لذا نقشه راه آموزش تدوین‌شده است و تاکنون ۵۰ دوره ضمن خدمت و کارگاه کشوری برای معلمان، مدیران، معاونان، سرپرستان آموزشی و کارشناسان برگزارشده است.

او ادامه داد: ۵ کارگاه تخصصی جهت تربیت مدرس به مدت ۱۱۲ ساعت برای آموزش نیروی انسانی در سطح کشور و ۲۰ دوره ضمن خدمت و کارگاه جهت تربیت آزماینده‌های تخصصی اوتیسم نیز تاکنون برگزارشده است.

حسینی گفت: کارگاه مشترک با همکاری مرکز امور بین‌الملل و دفتر منطقه‌ای یونسکو به مدت ۶۵ ساعت جهت تربیت مدرس و ۱۲۸ ساعت دوره جهت تربیت‌معلم و مشاور و دوره‌های تربیت‌معلم چند مهارتی با همکاری یونیسف نیز تاکنون برگزارشده است.

او تصریح کرد: آموزش ۱۰ درصد معلمان دانش آموزان کم‌توان ذهنی برای یادگیری مهارت‌های چندگانه در حال انجام است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در خصوص محتوای آموزشی دانش آموزان طیف اوتیسم گفت: ۸ کتاب مهارت‌آموزی تصویری پایه اول تا ششم با تأکید بر مهارت‌های خودیاری، ارتباطی و تعاملی برای دانش آموزان طیف اوتیسم تدوین و چاپ‌شده است.

او ادامه داد: بسته آموزش والدین و جزوه استاندارد فضا، تجهیزات آموزشی و توان‌بخشی ویژه طیف اوتیسم تدوین‌شده است و ۵ عنوان کتاب در جهت آموزش والدین دانش آموزان طیف اوتیسم در سال ۹۸ تدوین‌شده است.

رئیس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی افزود: اضافه کردن سرفصل درس اختلال طیف اوتیسم در دروس دانشگاه فرهنگیان، تدوین مکمل‌های تصویری درس ریاضی و تهیه کیت تصویری تیچ از اقدامات دیگر در راستای تدوین محتوای آموزشی استاندارد در حوزه دانش آموزان اوتیسم است.

حسینی توانمندسازی والدین دانش آموزان طیف اوتیسم را از ضروریات دانست و گفت: تدوین محتوای آموزشی والدین، اجرای برنامه آموزشی والد محور به‌صورت آزمایشی در مدرسه‌ی پیامبر اعظم (ص) به‌صورت آموزش والد به والد و ارسال دستورالعمل اولیا و همیار معلم در شرایط کرونا از اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

او افزود: هم‌چنین برنامه آموزش والدین با همکاری انجمن‌های مردم‌نهاد در سطح شهر تهران برگزارشده است و ۵ عنوان کتاب در جهت آموزش والدین دانش آموزان طیف اوتیسم تدوین‌شده است.


بیشتر بخوانید


حسینی بابیان اینکه مناسب‌سازی پودمان‌ها در ۲رشته باغبانی و کمک خدمات اداری انجام‌شده است، گفت: امکان تحصیل در ۳۶رشته مهارتی برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه ایجادشده است و پودمان رشته موسیقی برای دانش آموزان طیف اوتیسم تدوین‌شده است و در مرحله تصویب در شورای عالی آموزش‌وپرورش قرار دارد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در پایان گفت: همکاری با وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و سایر ارگان‌ها در خصوص تدوین برنامه جامعه و هماهنگ برای ارائه خدمات به اختلال طیف اوتیسم انجام‌گرفته است و تاکنون ۴سمپوزیوم تخصصی اوتیسم و میز‌های تخصصی در حوزه اختلال طیف اوتیسم برگزارشده است.

در حاشیه این برنامه پیشرفته‌ترین «سالن شبیه ساز چند حسی مبتنی بر هوش مصنوعی» برای دانش آموزان طیف اوتیسم افتتاح و به بهره برداری رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار