۹ مورد از بدترین اشتباهات سیاسی که بایدن مرتکب شده است

رئیس‌جمهور جدید آمریکا در زندگی سیاسی خود اشتباهات فراوانی داشته که در اینجا به چند مورد از بدترین‌های آن‌ها اشاره شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از پِیست مگزین، جالب است بدانید که در گذشته تعداد بسیار کمی از مردم آمریکا جو بایدن را به عنوان یک کاندیدای اصلی برای مناصب سیاسی از جمله ریاست جمهوری تلقی می‌کردند. در سال ۲۰۰۸ او نتوانست از «بیل ریچاردسون نامیرا» در نظرسنجی‌ها پیشی بگیرد و آرای او از ۵ درصد فراتر نرفت، بنابراین پس از انتخابات آیووا، (اولین رای گیری در فصل مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری) کناره‌گیری کرد. اما باراک اوباما مسیر زندگی بایدن را تغییر داد و بایدن سرانجام به خواسته اصلی خود دست یافت. او هرگز نمی‌توانست به تنهایی به چنین جایگاهی برسد.

با این حال، جو بایدن در کارنامه سیاسی خود اشتباهات زیادی داشته است که در ادامه به چند مورد از بدترین اقدامات او اشاره می‌شود:

۱. سکوت بایدن در برابر یک پرونده آزار جنسی 

یکی از موارد رایج دادگاه‌های آمریکا، به پرونده‌های آزار جنسی مربوط می‌شود که برخی سیاستمداران و سرمایه‌داران آمریکایی را نیز شامل می‌شود. و اما یکی از این موارد شهادت «کریستین بلیزی فورد» در مقابل کنگره در مورد آزار جنسی «برت کاوانو» نامزد دیوان عالی آمریکا در سال ۲۰۱۸ بود که راه را برای «آنیتا هیل» هموار کرد و بدین ترتیب هیل نیز در مورد آزار و اذیت جنسی «کلارنس توماس» در دادگستری دادگاه عالی شهادت داد. در آن زمان جو بایدن و «اورین هچ» بر این شهادت نظارت داشتند، اما بایدن هیچ کارشناس مستقلی را دعوت نکرد و هیل را مجبور کرد تا به تنهایی از خود در برابر آن مرد سفیدپوست بسیار قدرتمند، دفاع کند.

بایدن بعد‌ها عذرخواهی کرد و گفت ‌ای کاش کار‌های بیشتری در این باره انجام می‌داد. گفته می‌شود این پیشه بایدن است که اول از خود دفاع و بعد با مدارا عذرخواهی می‌کند که در کاری که انجام داده ، غرایز سیاسی در کار نبوده است.

۲. حبس‌های جمعی حاصل لایحه جرم سال ۱۹۹۴ به پیشنهاد بایدن بود

حبس دسته جمعی در آمریکا سابقه طولانی دارد. به گفته اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، این نوع زندانی کردن در ابتدا به عنوان نوعی اقدام توسط ایالت‌های جنوبی در پاسخ به لغو برده داری در قرن نوزدهم آغاز شد که اساس اقتصاد این ایالت‌ها را از بین برده بود. در واکنش به حضور گسترده جمعیت زندانیان آمریکا، اصطلاح حبس جمعی در اواخر قرن ۲۰ رایج شد. طبق اعلام مرکز عدالت برنان، تعداد آمریکایی‌های زندانی در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان به دلیل مبارزه با مواد مخدر، جنگی که هدف آن زیان دهی به جوامع فقیر سیاهپوست برای تلافی جویی از جنبش تفکیک دهه ۱۹۶۰ بود، افزایش شدیدی یافت. هنگامی که ریگان در سال ۱۹۸۰ ریاست جمهوری خود را آغاز کرد، جمعیت در زندان‌های آمریکا، ۳۲۹ هزار نفر بود و پس از هشت سال که دوره او تمام شد، تعداد زندانیان تقریبا دو برابر شد و به ۶۲۷ هزار نفر رسید.

طبق اظهارات بایدن، تهیه کننده لایحه جرم که منجر به حبس‌های دسته جمعی شد، رئیس جمهور فعلی آمریکا بوده است. او در سال ۲۰۱۶، در دفاع از لایحه جرم همچون سایر قوانین تصویب شده در چهل سال گذشته گفت: من «اصلا از (لایحه جرم) شرمنده نیستم. در واقع من لایحه را تهیه کردم. من دارم از جنبشی با عنوان «جان سیاهپوستان مهم است» صحبت می‌کنم. جان سیاهپوستان واقعا مهم است».

او در حالی از  ارزش جان سیاهپوستان سخن می‌گوید که خود یکی از تاثیرگذارترین افراد در نهادینه شدن نژادپرستی در آمریکاست.

۳-انصراف از رقابت‌های ریاست جمهوری ۱۹۸۸ به دلیل سرقت ادبی

بایدن دانشجوی دانشکده حقوق «سیراکیوز» بود که به دلیل استفاده از بخش‌هایی از سخنان جان اف کندی و دیگر سیاستمداران مشهور به عنوان گفته‌های خود، متهم به سرقت ادبی شد که به تایید دانشگاه نیز رسید. این اتفاق بایدن را مجبور کرد تا از رقابت‌های انتخاباتی برای ریاست جمهوری ۱۹۸۸ انصراف  دهد. 

۴. سوءاستفاده از مرگ پسر برای منافع سیاسی در سال ۲۰۱۶

اول ماه اوت مورین دیوید، منتقد مشهور هیلاری کلینتون، گزارشی را منتشر کرد که نقطه عطفی در حدس و گمان‌ها درباره ریاست جمهوری بایدن بود. او تصویری از چهره غم انگیز پسری در حال مرگ را ترسیم کرد که پدرش به او قول می‌دهد برای ریاست جمهوری نامزد شود با این اعتقاد که کاخ سفید نباید به دست کلینتون بیفتد و اینکه شرایط آمریکا با ارزش‌های بایدن بهتر خواهد شد. به گفته منابع متعدد، بایدن از دیوید خواسته بود که این کار را انجام دهد.

۵- رای موافق بایدن به طرح محکوم به شکست اصلاحات رفاه اجتماعی

 طرح اصلاح رفاه اجتماعی در آمریکا که برای خانواده‌های کم‌درآمد آمریکایی از سال ۱۹۸۱ (ظهور دولت رونالد ریگان) تا سال ۲۰۱۰ (مصادف با دوره دوم دولت باراک اوباما) در نظر گرفته شد، شامل تغییراتی از قبیل مقرری گسترده دولت فدرال با عنوان برنامه کمک به خانواده‌های دارای فرزند تحت تکفل تا برنامه دولتی کمک موقت به خانواده‌های نیازمند بود. کنگره آمریکا با تصویب قانون فرصت کار در سال ۱۹۹۶ اجازه تغییرات مذکور را داد.

بایدن یک دموکرات دهه ۱۹۹۰ بود و از همه سیاست‌های بیل کلینتون از جمله محافظه کارانه‌ترین آن‌ها مانند طرح فوق که در نهایت شکست خورد، حمایت می‌کرد. نگاهی به گزارش انتقادگونه نشریه اسلیت درباره این طرح، موضوع را بیشتر روشن می‌کند. اسلیت درباره پیامدهای طرح اصلاح رفاه اجتماعی می‌نویسد: 

«انستیتوی شهری، پاملا لوپرست و شیلا زدلوسکی دریافتند که در اوایل دوران پس از اصلاحات، حدود یک سوم والدین پس از ترک بهزیستی بیکار شده و یا با کمترین درآمد بدون هیچ مزایایی کار می‌کردند. مطالعات نشان داد که از ۴۲ تا ۷۴ درصد از کسانی که تحت تاثیر طرح اصلاحات رفاه اجتماعی قرار گرفتند، فقیر بودند. در همین حال ایالت‌ها خانواده‌های کمتری را در بهزیستی ثبت نام کردند و تعداد سرپرستان خانواده‌ تنهایی که هیچ شغلی برای تامین هزینه‌های زندگی خود یا فرزندانشان نداشته و یا کمکی از بهزیستی دریافت نمی‌کردند، افزایش یافت.  طبق گفته لوپرس، تعداد این زنان از ۸۰۰ هزار نفر در سال ۱۹۹۶ به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۰۸ رسید».

ادین و لوک شیفر از دانشگاه جانز هاپکینز و میشیگان نیز در مطالعه‌ای اعلام کردند تعداد خانوار‌های آمریکایی با فرزندان با درآمد کمتر از ۲ دلار به ازای هر نفر در هر روز، ۱۵۹ درصد رشد کرده و از حدود ۶۳۶ هزار نفر در سال ۱۹۹۶ به ۱.۶۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۱ رسیده است. حتی اگر ارزش کوپن‌های غذایی را به عنوان پول نقد در نظر بگیرید، این تعداد با رشد ۸۰ درصدی، به ۸۵۷ هزار می‌رسد.

ادین و شفر در کتاب خود زنان و کودکانی را که در حاشیه جامعه زندگی می‌کنند، توصیف کردند، بی‌خانمان‌هایی که برای گذران زندگی، پلاسمای خود را می‌فروشند. 

این‌ها بخشی از پیامدهای فاجعه آمیز طرح اصلاحات رفاه اجتماعی دولت ریگان بود که بایدن در آن زمان به آن رای موافق داد. 

۶. اظهارات نژادپرستانه بایدن درباره اوباما 

همانطور که گفته شد بایدن یکی از عاملان نژادپرستی در آمریکاست، او همواره نگاه تجزیه طلبانه‌ای نسبت به سیاهپوستان و سفیدپوستان داشته است. او حتی نسبت به اوباما هم چنین نگاهی داشت. بایدن در زمان نامزدی اوباما برای ریاست جمهوری، پیش از آنکه به سمت معاونت ریاست جمهوری برسد، در اظهاراتی نژادپرستانه درباره اوباما گفت: «شما اولین جریان اصلی آفریقایی-آمریکایی را می‌بینید که بسیار خوش زبان، درخشان و تمیز بوده و یک پسر زیباست».

این گفته‌ها با واکنش‌هایی مواجه شد و در نهایت بایدن در یک نشست عمومی برای استفاده از کلمه «تمیز» عذرخواهی کرد و گفت باید به جای آن از کلمه «تازه» استفاده می‌کرده است.

۷. رای موافق بایدن به تغییر Glass-Steagall

Glass-Steagall یکی از اولین اقداماتی بود که در پی رکود بزرگ اقتصادی در آمریکا انجام شد، این اقدام میان بانکداری سرمایه گذاری و سپرده‌های بیمه FDIC دیواری ایجاد کرد که به موجب آن وال استریت دیگر نمی‌توانست با پس انداز سپرده گذاران قمار کند که به عنوان  یکی از دلایل اصلی عدم شکست بسیاری از بانک‌های وال استریت عنوان شده است.

جو بایدن، بیل کلینتون و سایر دموکرات‌های قدرتمند در سال ۱۹۹۹ Glass-Steagall را تغییر دادند و این باعث دلسردی «جان دینگل»، با سابقه‌ترین نماینده مجلس در تاریخ آمریکا شد. دینگل شب رای گیری بایدن در سال ۱۹۹۹ را آغاز بحران‌های آینده این کشور خواند و گفت: «ما در حال تصویب لایحه‌ای هستیم که بدون توجه به اکثر مواردی که در آن ذکر شده، در تاریکی مطلق نوشته می‌شود. من فقط می‌خواهم به همکارانم یادآوری کنم که این آخرین باری است که کمیته بانکداری لایحه‌ای را ارائه می‌دهد که مقررات پس انداز و وام را تنظیم می‌کند.»

بایدن به تغییر  Glass-Steagall رای موافق داد و با این کار بانک‌های وال استریت را در چپاول سپرده‌های مشتریان، یاری کرده و رکود اقتصادی در آمریکا را شدت بخشید. البته او برای این موضوع هم عذرخواهی کرد اما بایدن باز هم زمانی که در آینده با شکست سیاست‌های خود مواجه شود، تنها کاری که می‌تواند انجام دهد عذرخواهی خواهد بود. 

۸. ستایش یکی از مشهورترین نژادپرستان آمریکا از سوی بایدن 

شاید بتوان گفت بهترین جمع بندی از کارنامه بایدن، درخواست استروم تورموند، مشهورترین نژادپرست کنگره در قرن ۲۰ آمریکا از بایدن برای سخنرانی در مراسم خاکسپاری‌اش باشد.  معمولا چنین رسم است که در  مراسم‌هایی اینچنینی، سخنران به ستایش و تمجید از متوفی می‌پردازد. استروم تورموند کسی است که رکورد طولانی‌ترین سخنرانی علیه قانون حقوق مدنی ۱۹۵۷  را در تاریخ آمریکا با مدت زمان حدود ۲۴ ساعت و ۱۸ دقیقه، به نام خود ثبت کرده است. 

۹. رای موافق بایدن به جنگ عراق

می‌توان گفت بزرگترین باتلاق در طول زندگی هزاره‌ها، بدون پیش نویس، به دست جو بایدن به وجود آمده است. موافقت با جنگ عراق یکی از دلایل اصلی شکست هیلاری کلینتون در سال ۲۰۰۸ بود. در حالی که باراک اوباما مخالفت خود را با یک جنگ غیراخلاقی و غیرقانونی اعلام کرد، جو بایدن نیز همچون هیلاری کلینتون به جنگ عراق رای موافق داد. او در طول عمر سیاسی خود ثابت کرده است در هر وهله‌ای از زمان خود عقب بوده است و به گفته کارشناسان هیچ دلیلی وجود ندارد که بایدن در  دوران ریاست جمهوری خود متفاوت عمل کند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
به ماچه ربطی دارد ازوطن خودتون بگین کی چه کرده کیچه نبایدمیکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
کاشکی منو زندانی میکردن تاچندسالی ازتورم بی خبرباشم همین دعا شایداجابت بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
پس باید عملیات حذف بایدن از زندگی را آغاز کنيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
بهتره يك سورن بخومان بزنيم جولان دوز هم در دسترس هميشه هست !
Canada
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
خاک تو سر بایدن
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۹:۵۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
من از اول گفتم ترامپ رو میزنه بایدن با پنبه سر میبره انچنان شما متوجه نشین پس دولتمردان خوش بین وخوش خند مواظب این مار مولک باشید
Iran (Islamic Republic of)
سیروس
۱۹:۵۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
به ما چه
Canada
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
در اینجا تا زمانی باهات کار میکنند
ازت تعریف و تمجید میکنند
مثل تعریف نیکی هیلی از ترامپ
حالا طوری ازش بدی میگه که اصلا باورت نمیشه
ان خانم همان کسی بود که یک ریز از ترامپ تعریف میکرد
اینجا همه همین طور هستند
با تعییر اب و هوا تعییر میکنند
Canada
ناشناس
۱۹:۱۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
47 سال در قدرت بوده و برای نگه داشتن پست و مقام
اصلا به عاقبت اعمالش اهمیت نداده که رای مثبت من باعث
کشتن میلیون ها نفر خواهد شد
فقط چسبیده به صندلی پست و مقام
الان باید تمام اشتباهات گذشته اش را جبران کند
تا دیر نشده
تا به عذاب وجدان بیش از این دچار نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
قربوت شما ک هیچوقت اشتباه نمیکنید
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۸:۱۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
چون توافق نکرد آدم بدی شد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۱۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
شاید از نظر ما بدترین اشتباهات باشد که اگر در ایران بود شاید رای نمی اورد اما رفتارهای او مطابق با جامعه امریکاست که الان به عنوان رییس جمهور به او رای دادند و امریکاییها به هیچ هنوان بر اساس نظر مردم و سیاستمدارهای کشور های دیگر رفتا نمیکنند بلکه همیشه منافع امریکا را در نظر میگیرند اگر دقت کنید رفتارهای ترامپ با اوباما و رییس جمهورهای قبلی امریکا انچنان تفتوتی ندارد فقط ممکن است در لحن صحبتهایشان با هم متفاوت باشند قطعا این یکی هم سیاستهایش با کمی تغییر در جهت منافع امریکا و پیرو سیاستهای روسای جمهور قبلی امریکا خواهد بود انتظار دیگر بیهوده خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
محمدصالح
۱۷:۱۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا

مرگ بر آمریکا

مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
گور سیا حرص اونم بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۶:۵۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
اشتباه بزرگش حتما رفع نکردن تحریمهاست.
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۵:۵۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
آقای بایدن برو کشک بیسآب ما تصمیم گرفتیم که روی پای خودمان باشیم پس بی خود دست پا نزن سخت هست اما خیلی زود به نتیجه خواهیم رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
اشتباه از نظر کی؟
Iran (Islamic Republic of)
خدا با ماست
۱۵:۱۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
سلام
خوب حالا اشتباهات دولت ما را چه کسی می شمارد؟ مثل گرانی ، تورم و........
Iran (Islamic Republic of)
مهدی صادقی
۱۷:۵۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
احسنت گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
خودت که مشغولی و پایین تر را هم نگاه کن ! شمردن مهم نیست مهم یافتن علت و تلاش برای رفع علت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
فقط ما خوبیم.خداروشکر که یه همچیم مسيولین دزد...اوه ببخشید خدومی داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
شکر خدا که شما کاراگاه خوبید ، فکر می کنی در این اوضاع اگر مسئول می شدی چه گلی بسر ملت میزدی
Iran (Islamic Republic of)
نرگس سپید
۱۴:۳۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
یه چند وقت دیگه هم بابت تعلل و موضعی که در برابر جمهوری اسلامی ایران گرفته عذرخواهی میکنه.بابت اینکه اولویت هاش رو درست تنظیم نکرده بوده.
خخخخخخ...عادت کرده به عذرخواهی
Germany
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
شما باغچه خودتو بیل بزن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
شما که فعلا رفتی باغچه اونا رو بیل میزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
لطفا صد اشتباه روحانی که پوست بورس کنده تا امروز بزارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
دست بردار از تحقیق راجع به مسائل منفی دیگران.خودت خیلی خوبی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
شما چی ؟ خوب هستید خانواده خوبند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
با سلام . وقتی در صدا و سیما و رونامه ها و رسانه هاو شبکه فضای مجاری و حتی در رسانه های خارجی نامی از مناطق جنوبی ایران مخصوصا سیستان و بلوچستان به میان می اید .مردمانی را نشان و یا بیاد می اورد که طرف پلاستیکی در دست بدنبال اب اشامیدنی هستند . و تمنایی اب از مسیولین دارند و حتی نشان می دهد که از کارت بانکی اب می خرند . . خوشبختانه با توان جوانان مومن و متعهد د قرارگاه خاتم انبیا ابد دریای عمان پی از طرف شوری در تصیفه خانه از طریق لوله به استان کرمان برده شد . البته گویا این اب قرار است برای رفع نیاز وکارخانجات استفاده شود . انتظار این است که در مناطق جنوبی مکران و سیستان و لوچستان تصیفه خانه نیز احداث گردد تا پس از رفع شوری به مردمان سیستان و بلوچستان و خرسان جنوبی و مناطق شرق استان هرمزگان(مکران) اب اشامیدنی رسانده شود . تا این چهره بد از صورت مردمان نجیب ان مناطق نیز زوده شود . و مانند گیلان وقتی نامی از سیستان و بلوچستان و مکران برده شود . در ذهن مردم ایران و جهان . نام مناطق پراب و کشاورزی باشد . بنظر می رسد همت وزارت نیرو وبنیاد مستضعفان . بنیاد برکت و قرارگاه خاتم انبیا را می طلبد . انشاله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
چرا بايدن اشتباه ميكنه و دلار ارزشش تو كشور ما بيشتر ميشه ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمی کیا
۱۳:۳۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
تازه از دست ترامپ خلاص شدیم حالا نوبت بایدنه
Iran (Islamic Republic of)
محمدصالح
۱۷:۱۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
هیچ غلط نمی کنه
Germany
فقط ما خوبیم....
۱۳:۲۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
فقط ما خوبیم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
خالت خوبه
آخرین اخبار