دامپزشکی خط مقدم تامین سلامت عمومی جامعه

مدیرکل دامپزشکی زنجان گفت: حفاظت از سرمایه‌های دامی، امنیت سلامت جامعه و تضمین سلامت و حلیت غذا از دستاورد‌های انقلاب در حوزه دامپزشکی است.

حاج کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، با بیان اینکه دامپزشکی صرفا به معنای درمان یک بیماری در دام نیست، گفت: این رشته نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقاء سلامت جامعه دارد و نقش دامپزشکی در تأمین بهداشت و سلامت عمومی جامعه امری غیرقابل انکار است.

او با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ذبح دام‌ها به صورت کاملا سنتی انجام می گرفت اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به جهت تأمین غذای سالم برای مردم، طرح ساماندهی بهداشتی کشتارگاه‌های دام در سازمان دامپزشکی کشور از سال ۶۸ آغاز شده و تشکیل ستاد ساماندهی کشتارگاه‌های دام  در دستور کار قرار گرفت.

حاج کاظمی ادامه داد: قبل از راه اندازی کشتارگاه‌های صنعتی، دام و طیور بدون رعایت موازین بهداشتی ذبح می‌شدند که این امر سلامت مردم را به خطر می انداخت، از این رو یکی از اقدامات مهم دامپزشکی استان زنجان بعد از انقلاب اسلامی تعطیلی کامل کشتارگاه‌های سنتی و راه اندازی ۲ کشتارگاه صنعتی دام و پنج کشتارگاه صنعتی طیور بوده است.

او با اشاره به اهمیت پروتئین با منشا دامی که گا‌ها به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی هر کشور قلمداد می‌شود، گفت: بخش قابل توجهی از این پروتئین به صورت گوشت مصرف می‌شود و کشتارگاه‌های صنعتی با هدف ارائه گوشت بهداشتی راه اندازی شده و تمام مراحل ذبح دام و طیور با نظارت ناظران بهداشتی و شرعی انجام می‌شود و همه این کشتارگاه ها دارای دکتر دامپزشک، تکنسین دامپزشکی و ناظرین شرعی می‌باشند و اداره کل دامپزشکی استان زنجان نیز نظارت مستقیمی بر ذبح دارد.

حاج کاظمی گفت: بازرسان بهداشتی دام‌های بیمار را شناسایی کرده و از ذبح آن‌ها جلوگیری می‌کنند و پس از ذبح دام نیز، بازرسی کامل لاشه‌ها صورت می‌گیرد و غدد لنفاوی که معمولاً در اکثر بیماری‌ها دارای علایم تشخیصی هستند نیز معاینه شده و پس از بازرسی کامل لاشه و اندام‌ها، کارشناس دامپزشکی اقدام به زدن مهر و برچسب سلامت و جنسیت دام بر روی لاشه کرده و  پس از ۲۴ ساعت که لاشه در سردخانه با دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شد اجازه خروج گوشت از کشتارگاه و عرضه آن را صادر می‌کند.
 
این مقام مسئول ضمن تأکید بر اهمیت مبحث حلیت در تامین سلامت روحی عموم افراد جامعه گفت: باتوجه به اهمیت تولید غذای حلال بالاخص تولید گوشت و فرآورده‌های پروتئینی، ناظر ذبح شرعی مستقر در کشتارگاه بر انجام ذبح شرعی دام و طیور در کشتارگاه‌ها نظارت می کنند.
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.