وقتی گوسفند‌ عامل خطری برای سمبل حیات وحش یزد می شود

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خاتم گفت: چرای زودهنگام گله‌ها باعث شکسته شدن تخم هوبره در زیر پای گوسفندان می‌شود.

 

موسی شمسایی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خاتم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: هوبره پرنده‌ای است که هم به صورت مهاجر و هم بصورت بومی در ایران زندگی می‌کند و در زمره پرندگان در حال انقراض است.

او افزود: مأموران اجرایی با همراهی کارشناسان اداره کل، اقدام به سرشماری پرنده کمیاب هوبره در شهرستان خاتم کردند.

موسی شمسایی بیان داشت: منطقه قره تپه بهترین زیستگاه زادآوری هوبره در کل کشور است و تنها مرکز تحقیقاتی هوبره کشور در این منطقه ساخته شد، اما متاسفانه غیر فعال شده است.

شمسایی اظهار کرد: هوبره ها در این منطقه حفاظت شده جمعیت و زادآوری خوبی دارند و از اواخر اسفند ماه جفتگیری و تخم گذاری‌ها آغاز می‌شود.

این مسئول تصریح کرد:، اما به دلیل چرای زودهنگام گله‌ها که از اسفندماه شروع می‌شود در حالی که باید از ۱۵ اردی بهشت ماه این اتفاق بیافتد، جان و جمعیت هوبره‌ها در خطر است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خاتم اضافه کرد: چرای دام‌ها در زیستگاه هوبره‌ها شکسته شدن تخم‌ها یا خورده شدن آن‌ها از سوی سگ‌های گله را در پی دارد.

شمسایی گفت: باید به این مسائل قاچاق تخم و جوجه‌ها را نیز اضافه کرد، زیرا با ورود گله دار‌ها ممکن است افرادی نیز به عنوان مهمان همراهشان باشند و کسی از حضورشان خبر نداشته باشد که این امر بحث حفاظت را خدشه دار می‌کند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار