رشد ۶ برابری تولیدات کشاورزی در سال ۹۹

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : امروز با ۶ برابر شدن محصولات در سال ۹۹ کل تولیدات استان به بیش از ۵.۱ میلیون تن رسیده‌است.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، نوربخش حاتمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در خصوص توفیقات بخش کشاورزی استان در طی ۴۲ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت : قبل از انقلاب کل تولیدات کشاورزی استان کمتر از ۸۰۰ هزار تن بود و امروز با ۶ برابر شدن درسال ۹۹ به بیش از ۵.۱ میلیون تن رسیده‌ایم.

او گفت : بیش از یک‌میلیون تن از این افزایش تولیدات مربوط به همین دوسه سال اخیر و طی برنامه سه ساله‌ای بوده که از سال ۹۷ برای توسعه بخش کشاورزی تدوین شده، خوشبختانه با عملیاتی شدن این برنامه اقدامات بسیار زیرساختی و کلیدی در بخش کشاورزی انجام و ریل‌گذاری مناسبی شده که علاوه بر افزایش چشمگیر تولید محصول، روند توسعه کشاورزی استان را نیز تسهیل خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه کل تولیدات دامی استان قبل از انقلاب را کمتر از ۱۲۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: امروز با ۵۵۰ هزار تن تولید بخش بزرگی از تولیدات دامی کشور را تولید می‌کنیم.

او افزود: تولیدات باغبانی استان قبل از انقلاب کمتر از ۲۰ هزار تن بوده که امروز به ۳۸۰ هزار تن رسیده است.

حاتمی با اشاره به وضعیت گلخانه‌ها، ادامه داد: اساسا قبل از انقلاب گلخانه‌ای نداشتیم و فقط در حد گلخانه شیشه‌ای داخل منازل و گل‌های تزئینی بود، که امروز این سطح به ۴۸ هکتار بهره‌برداری و حدود ۳۴ هکتار در حال ساخت رسیده است.

او اشاره‌ای تولیدات محصولات استراتژیکی استان داشت و گفت: در نخود رتبه اول تولید کشور را از نظر عملکرد و تولید داریم، متوسط عملکرد استان تقریبا ۲۶ درصد بیشتر از کل کشور است و ۴۴ درصد نخود تولیدی کشور در کرمانشاه تولید می‌شود.

حاتمی گفت: در تولید جو دیم رتبه دوم، در تولید ذرت دانه‌ای رتبه دوم، در تولید چغندر قند رتبه سوم، در تولید گندم رتبه پنجم و در تولید کلزا رتبه ششم کشوری را داریم.

او ادامه داد: امسال از میان ۹۰ رشته‌ای که قادر به رقابت بودیم در ۱۰ رشته قهرمانان ملی داشتیم و در کشور رتبه‌های اول را کسب کردیم و ۷۷ تولید کننده برتر استانی نیز شناسایی شد.

حاتمی ایجاد صنایع کشاورزی مرتبط اعم از بالا دستی، میانی، پایین دستی، صنایع تبدیلی و فرآوری را یکی از الزامات مهم توسعه کشاورزی در کشور و دنیا دانست و گفت: ظرفیت فرآوری قبل از انقلاب کمتر از ۲۰ هزار تن بوده در سال ۹۷ این ظرفیت یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن بود و امروز در بخش فرآوری به ۲ میلیون ۲۲۳ هزار تن رسیده و در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی مجموعا به ظرفیت ۵ میلیون تن رسیده‌ایم.

او افزود: در بخش سیستم‌های آبیاری حائز رتبه برتری کشوری هستیم، ۱۳۱ هزار هکتار از اراضی استان از حدود ۲۲۰ هزار هکتار تحت سیستم آبیاری تحت فشار است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.