زنان باردار چه نکاتی را درباره کرونا رعایت کنند؟

زنان باردار باید افزون بر رعایت اصول بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، مراقب سلامت روحی خود باشند و خود را از اخبار نگران کننده دور کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  کارشناس مسئول بهداشت خانواده مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: زنان باردار مبتلا به کووید ۱۹ نسبت به سایر بانوان، احتمال بیشتری برای بستری در بخش مراقبت‌های ویژه دارند.

دکتر طیبه احمدزاده ادامه داد: همه زنان باردار اگر در تماس نزدیک با افراد مبتلا یا متحمل ابتلا به کووید- ۱۹ بوده‌اند باید از نظر نشانه‌های کووید ۱۹ و پیشرفت علائم بررسی شوند، زیرا بعضی از علائم مانند تنگی نفس، احتقان بینی، خستگی، تهوع و استفراغ با علائم بارداری طبیعی شباهت دارند.

او، با اشاره به عوامل خطر این بیماری در زنان باردار بالاتر از سن ۳۵ سال گفت: بیماری شدید یا بستری در بخش مراقبت ویژه در زنان باردار بالاتر از ۳۵ سال سن شامل چاقی، فشارخون بالا و دیابت شیرین است.

توصیه‌هایی برای پیشگیری و درمان کرونا در مادران باردار

کارشناس مسئول بهداشت خانواده مرکز بهداشت شهرستان بوشهر تاکید کرد: در مراجعه مادران باردار به مرکز خدمات جامع سلامت، باید علائم بیماری کووید – ۱۹ بررسی شود و در صورت علائم خفیف بیماری، مادر می‌تواند با دریافت آموزش‌های بهداشتی و تغذیه‌ای، در منزل تحت مراقبت قرار گیرد.

احمدزاده ادامه داد: وجود اتاق مجزا برای مراقبت از مادر مبتلا، جداسازی فضای زندگی افراد با احتمال خطر بالا (مانند افراد با سن بالای ۶۵ سال و بیماران زمینه‌ای)، سرویس بهداشتی مجزا در صورت امکان، رعایت فاصله دو متر در صورت نبود فضای مجزا و استفاده مادر باردار از ماسک از جمله اصول پیشگیری در منزل است.

او، ضدعفونی سطوح را ضروری دانست و افزود: سطوحی که در تماس مداوم هستند، مانند دستگیره‌های در،کلید، پریز، میز و صندلی‌ها هر روز به صورت اصولی ضدعفونی شوند.

این کارشناس بهداشتی بر حضور نیافتن این مبتلایان در فضا‌های مشترک تاکید کرد و گفت: در صورت ضرورت شدید برای حضور در فضا‌های مشترک این مبتلایان از ماسک طبی استفاده کنند، همچنین تعویض روزانه ماسک، پوشاندن دهان و بینی با دستمال کاغذی در زمان عطسه و سرفه و شستن دست‌ها قبل و بعد از دور انداختن دستکش و ماسک در جلوگیری از انتشار این ویروس مهم است.

احمدزاده بیان کرد: با توجه به شرایط خاص دوران بارداری زنان باردار باید در بحران کرونا مراقب سلامت روحی خود نیز باشند. به همین منظور توصیه می‌شود اخبار و اطلاعات لازم را از منابع موثق دریافت کنند و با شنیدن پیام‌های نگران کننده بی‌جهت خود را در معرض اضطراب قرار ندهند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.