تیپ شخصیتی ESTJ را بیشتر بشناسید

تیپ شخصیتی ESTJ یکی از انواع شخصیت‌هایی است که برخی از افراد جامعه دارای این نوع از شخصیت هستند که دانستن ویژگی‌های آن‌ها می‌تواند در برقراری ارتباط با آن‌ها به ما کمک کند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تیپ شخصیتی ESTJ یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی است که توسط شاخص نوع مایرز-بریگز (MBTI) شناسایی شده است.

ESTJ‌ها اغلب به عنوان افرادی منطقی و متعهد توصیف می‌شوند و آن‌ها قاطعانه عمل کرده و بسیار به این موضوع فکر می‌کنند که همه چیز به سهولت و مطابق قوانین پیش برود.

این افراد متعهد به سنت، معیار‌ها و قوانین هستند و همچنین اعتقادات قوی و قضاوت معقولی دارند و انتظار دارند که افراد دیگر از این اصول پیروی کنند.

تخمین زده می‌شود که ۸ تا ۱۲ درصد از جمعیت ایالات متحده شخصیت ESTJ دارند و دیوید کیرسی، خالق طبقه‌بندی خلق و خوی Keirsey، می‌گوید که تیپ شخصیتی ESTJ "ناظر نگهبان" است بدین معنی که دارای یکی از چهار نمونه قدیمی الگو‌های " نگهبان " (ناظر، بازرس، تهیه کننده و محافظ) است.

ویژگی‌های کلیدی افراد ESTJ

افراد با این تیپ شخصیتی تمایل زیادی به سنت، قوانین و امنیت دارند و حفظ وضع موجود برای شخصیت ESTJ مهم است و آن‌ها اغلب درگیر وظایف مدنی، شعب دولتی و سازمان‌های اجتماعی می‌شوند و با توجه به رویکردی که آن‌ها به زندگی دارند، گاهی اوقات می‌توان آن‌ها را افرادی سخت، لجباز و تسلیم ناپذیر دانست که نگرش مسئولیت پذیری ESTJ ها، آن‌ها را برای تصدی رهبری آسان می‌کند.


بیشتر بخوانید:

اطلاعاتی کمتر شنیده‌شده از تیپ شخصیتی «ENFP


این افراد از اعتماد به نفس و اعتقادات قوی برخوردار هستند و همین موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا در اجرای برنامه‌ها سرآمد باشند. امّا گاهی اوقات می‌توانند انتقادی و بیش از حد پرخاشگر به نظر برسند، به ویژه هنگامی که افراد دیگر نتوانند مطابق با استاندارد‌های بالای آن‌ها عمل کنند.

مردم، اغلب ESTJ‌ها را قابل پیش بینی، پایدار، متعهد و کاری توصیف می‌کنند و آن‌ها تمایل دارند در صحبت از عقاید خود بسیار صریح و صادق باشند که گاهی اوقات، می‌تواند خشن یا بیش از حد انتقادی تلقی شود.

افرادی با تیپ شخصیتی ESTJ دارای نقاط قوتی هستند که از آن جمله می‌توان به مفید و واقع گرا و قابل اعتماد بودن، داشتن اعتماد به نفس بالا، سخت کوشی، سنتی و مهارت رهبری قوی آن‌ها اشاره کرد و آن‌ها دارای نقاط ضعفی، چون بی احساس و انعطاف پذیر بودن، مهارت نداشتن در بیان احساسات و اهل مشاجره بودن، سخت گیری در ریاست هستند.

توابع شناختی

تست MBTI پیشنهاد می‌کند که هر نوع شخصیت از تعدادی عملکرد شناختی، چون حس کردن، تفکر، احساس و شهود تشکیل شده است که یا به سمت جهان خارج (برونگرا) یا درون (درونگرایی) هدایت می‌شود و عملکرد غالب این است که یکی از آن‌ها نقش اصلی را در شخصیت انسان بازی می‌کند.

اگرچه عملکرد کمکی نقش مهم حمایت کننده‌ای را ایفا می‌کند و عملکرد‌های درجه سوم و سطح پایین‌تر از برجستگی و اهمیت کمی برخوردار هستند، امّا هنوز هم می‌توانند بر نحوه رفتار و تعامل مردم با جهان تاثیر بگذارند.

افراد دارای شخصیت ESTJ برای تصمیم گیری به جای احساسات شخصی، به اطلاعات و منطق عینی اعتماد می‌کنند و آن‌ها در تصمیم گیری‌های عینی، غیر شخصی و بی طرفانه مهارت دارند و آن‌ها به جای تمرکز بر احساسات ذهنی خود در هنگام قضاوت، حقایق و منطق را برای انتخاب منطقی در نظر می‌گیرند.

افراد با تیپ شخصیتی ESTJ بسیار تمایل دارند که در کار مفید باشند و آن‌ها از یادگیری لذت می‌برند که بتوانند به طور فوری و در دنیای واقعی از آن‌ها استفاده کنند، امّا چندان علاقه خاصی به موارد انتزاعی و یا خلاقانه (نظری) ندارند.

ESTJ‌ها برخلاف اطلاعات انتزاعی از حقایق مشخصی برخوردار هستند و آن‌ها در انتخاب سریع و قاطع تبحر دارند، امّا ممکن است اغلب، قبل از درنظر گرفتن تمام اطلاعات مربوط به یک وضعیت، به طور سریع قضاوت کنند و جنبه مثبت این است که این ویژگی آن‌ها را رهبران خوبی می‌کند، امّا گاهی اوقات می‌تواند منجر به خشم یا فرسایش آن‌ها شود.

کمکی (حس درونگرایی)
این افراد در یادآوری موارد جزئی مهارت بسیار خوبی دارند و خاطرات آن‌ها از وقایع گذشته می‌تواند کاملا واضح باشد و افراد دارای این تیپ شخصیتی اغلب از خاطرات خود درمورد تجربیات گذشته برای ایجاد ارتباط با وقایع کنونی استفاده می‌کنند.

از آن جا که عملکرد سنجش آن‌ها در درون متمرکز است، این افراد تمایل دارند که توجه کمتری به موضوع جدید داشته باشند و بیشتر به آشنایی توجه کنند و آن‌ها از داشتن عادت‌ها و کار‌های عادی که می‌توانند به آن‌ها وابسته باشند، لذت می‌برند و اگرچه این موضوع به آن‌ها ثبات و قابل پیش بینی بودن می‌دهد، امّا همچنین می‌تواند گاهی آن‌ها را لجباز و تسلیم ناپذیر کند.


بیشتر بخوانید:

بهترین خود باشید؛ ۷ کلید برای داشتن شخصیت مثبت


شهود برونگرا

این جنبه از شخصیت به دنبال ایده‌ها و امکانات بدیع است و افراد با این تیپ شخصیتی را مجبور می‌کند تا خلاقیتشان را کشف کنند و همان طور که آن‌ها ایده‌ها و اطلاعات جدید را پردازش می‌کنند، ممکن است معانی احتمالی را کشف کنند تا ارتباط‌ها یا الگو‌های جدید را تشخیص دهند و این مسئله به آن‌ها اجازه می‌دهد اطلاعات ورودی را ببینند و تشخیص دهند که ممکن است بیش از یک تفسیر یا نتیجه احتمالی وجود داشته باشد.

احساسات درونگرا

هنگامی که از این عملکرد استفاده می‌شود، ممکن است ESTJ‌ها را وادار کند تا بیشتر بر اساس احساس تصمیم بگیرند و همین مسئله باعث می‌شود که در برخی از موقعیت‌ها احساس دلشوره کنند در حالی که این عملکرد به دفعات زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در بخی موارد ممکن است فرد به احساسات ذهنی خود اجازه دهد تا تفسیر عینی خود از یک موقعیت را نادیده بگیرند.

ESTJ‌ها تمایل زیادی به احساسات خود دارند. بنابراین، این عملکرد اغلب به طور ناخودآگاه عمل می‌کند.

روابط شخصی

ESTJ‌ها به عنوان افراد برونگرا اجتماعی هستند و از گذراندن وقت خود برای معاشرت دیگران لذت می‌برند و آن‌ها می‌توانند در موقعیت‌های اجتماعی بسیار پر سر و صدا و خنده دار باشند و اغلب از قرار گرفتن در مرکز توجه لذت می برند.

برای ESTJ خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است و آن‌ها برای انجام تعهدات خانگی خود تلاش زیادی می‌کنند و برای آن‌ها وقایع اجتماعی تا جایی مهم است که آن‌ها در به خاطر سپردن رویداد‌های مهمی مانند تولد و سالگرد تبحر دارند و بی صبرانه منتظر شرکت در مراسم عروسی، جمع‌های خانوادگی، مهمانی‌های تعطیلات، اجتماعات کلاس‌ها و سایر موارد هستند.

ضعفی که ESTJ‌ها دارند این است که آن‌ها تمایل به سفت و سخت بودن در قوانین و کار‌های روزمره دارند و نظر خود را کاملا جدی می‌گیرند و اغلب تمایل کمتری به گوش دادن به صحبت‌های دیگران درمورد یک موضوع دارند.

مسیر‌های شغلی

از آن جا که آن‌ها از نظم و تشکیلات قدردانی می‌کنند، غالبا در وظایف نظارتی به خوبی عمل می‌کنند و وقتی آن‌ها در چنین سمت‌هایی هستند، متعهد می‌شوند که اطمینان حاصل کنند که اعضای گروه از قوانین و سنت‌هایی که توسط مقامات بالاتر وضع شده است، پیروی می‌کنند.

ESTJ‌ها در موقعیت‌های مدرسه و کار افراد بسیار سخت کوش و قابل اعتمادی هستند و آن‌ها تلاش می‌کنند تا نامه‌ها را دنبال کنند و احترام زیادی برای شخصیت‌های مختلف نشان دهند و آن‌ها درمورد اتمام کار خود دقیق و وقت شناس هستند و به ندرت از کار‌هایی که باید انجام دهند، شکایت می‌کنند.

ESTJ‌ها دارای طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های شخصیتی هستند که به آن‌ها کمک می‌کند در تعدادی از مشاغل مختلف سرآمد باشند و تاکید این افراد بر قوانین و رویه‌های خود باعث می‌شود که آن‌ها به خوبی برای موقعیت‌های نظارتی و مدیریتی مناسب باشند و احترام آن‌ها به قوانین، اختیارات و دستورات به آن‌ها کمک می‌کند تا در نقش‌های اجرای قانون برتری داشته باشند.

نکاتی برای تعامل با ESTJ‌ها

دوستی‌ها

افراد با این تیپ شخصیتی خوش مشرب هستند و از این که دوستان خود را درگیر فعالیت‌هایی کنند که از آن‌ها لذت می‌برند برایشان خوشایند است و ESTJ‌ها معمولا به قابلیت اطمینان در خصوص سایر موارد اهمیت می‌دهند و اگر دوست پایداری باشید که به تعهدات خود پایبند باشید و عمل کنید، احتمالا می‌توانید دوستی محکمی را با یک فرد ESTJ برقرار کنید.

فرزندپروری

کودکان ESTJ تمایل دارند بسیار مسئولیت پذیر و هدفمند باشند، امّا برای جلوگیری از انتظار‌های زیاد بر روی شانه‌های کودک محتاط باشید و آن‌ها از ساختار و کار‌های روزمره لذت می‌برند این در حالی است که آن‌ها در کارگردانی خود تبحر دارند، امّا همچنان به راهنمایی و قوانینی احتیاج دارند تا به آن‌ها امنیت موردنظر را بدهند.

روابط عاطفی

افراد دارای شخصیت ESTJ قابل اعتماد هستند و تعهدات خود را جدی می‌گیرند و هنگامی که آن‌ها خود را وقف رابطه‌ای کردند، تا آخر عمر بر آن پایدار خواهند ماند و آن‌ها تمایل دارند از عواطف و احساساتی که ممکن است برای شریک زندگی آن‌ها دشوار باشد، اجتناب کنند و اگرچه ممکن است آن‌ها احساس خود را از طریق کلمات بیان نکنند، به یاد داشته باشید که معمولا احساسات خود را با اعمال منتقل می‌کنند.


بیشتر بخوانید:

حقایقی جالب از تیپ شخصیتی نایاب «MBTI»


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار