ثبت ملی ۲ اثر طبیعی لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان گفت: ۲ اثر طبیعی مجموعه درختان وزم (نارون) در روستای "داداگلاب" پلدختر و "چشمه تیان" الیگودرز ثبت ملی شدند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان، سید امین قاسمی‌،مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان با اشاره به اینکه "چشمه تیان" در دامنه اشترانکوه در شهرستان ازنا قرار دارد، بیان کرد: قدمت این اثر به دوران کرتاسه تا سنوزوئیک برمی‌گردد که با پیگیری‌های به عمل آمده به شماره ۷۲۷ در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید.

او اظهار کرد:براساس تقسیمات کشوری نشانی دقیق این اثر در شهرستان ازنا، روستای دربند، سه کیلومتری روستای بیدستانه است و این چشمه مورد توجه گردشگران است.

او با اشاره به وجود گودالی در این چشمه که به عنوان یک پدیده زمین‌شناسی محسوب می‌شود، تصریح کرد: این پدیده به نحوی ست که این گودال در ابتدای فصل بهار به‌طور ناگهانی پرآب شده و تا چند ماه این روند ادامه دارد و در فصل تابستان و پاییز این گودال ناگهان خشک‌شده و تا فصل بهار بعدی بی‌آب است.

به گفته او طبق تحقیقات زمین شناسی این امر ناشی از ذوب شدن برف‌های اشترانکوه و تونل‌های زیرزمینی بوده و آب برف‌ها در این محل از زمین فوران کرده و تشکیل چشمه می‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان با اشاره به ثبت ملی درختان وزن در روستای داداگلاب پلدختر نیز گفت: قدمت این گونه از درختان به ۱۵۰ سال پیش برمی‌گردد که با پیگیری‌های به عمل آمده به شماره ۷۲۹، ۹ در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید.

قاسمی با اشاره به اینکه در بستر دره بالای روستای داداگلاب چشمه زیبایی وجود دارد، گفت: در اطراف همین چشمه وجود درختان افراشته وزم (نارون) جلوه خاص و کم‌نظیری به این نقطه از طبیعت بخشیده است که از دیرباز مورد توجه گردشگران بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان در پایان گفت: ثبت ملی این مجموعه درختان زیبا در معرفی و جذب بیشتر گردشگران موثر خواهد بود و امیدواریم این تلاش‌ها موجب رشد صنعت توریسم و افزایش سرانه درآمد اقتصادی در استان باشد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.