۱۲ حقیقت تکان‌دهنده از ابعاد تاریک خاندانی که بر عربستان حکومت می‌کند

رویکرد استبدادی و نقض آزادی مردم از شاخص‌هایی است که خاندان پادشاهی عربستان برای تداوم قدرت خود چاره‌ای جز توسل همیشگی به آن‌ها ندارد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خاورمیانه به عنوان منطقه‌ای پر تنش که هر روز آبستن حادثه‌ای تازه است، در دنیا شناخته می‌شود. این منطقه از ذخایر انبوه طلای سیاه برخوردار است، ذخایری که در واقع با ارزش‌ترین کالای قرن ۲۱ را در خود جای داده است. شاید ریشه بسیاری از تنش ها، دیکتاتوری‌ها و ظلم و استبداد دیرینه در برخی کشور‌های منطقه نشات گرفته از ثروت نفتی این کشور‌ها باشد.

در این میان پادشاهی عربستان ید طولایی در دیکتاتوری در خاورمیانه دارد. این کشور با وسعت فراوان تسلط بر بالاترین ذخایر نفتی منطقه غرب آسیا را در اختیار دارد. با این حال مردم عربستان فرصتی برای سهیم شدن در این ثروت خدادادی ندارند، زیرا این ثروت عظیم تنها در اختیار خاندان سلطنتی عربستان بوده و جالب توجه اینکه برای پاسخ به زیاده خواهی آن‌ها کفایت نمی‌کند. از کل خاندان بی شمار آل سعود که تعداد اعضای آن بین ۱۵ تا ۳۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود، تنها ۲ هزار نفر از نزدیک بر این ثروت بی کران دسترسی دارند. در حالیکه میان شاهزادگان سعودی جدال همیشگی بر سر قدرت و ثروت موضوع تازه‌ای نیست، سهم مردم عربستان از منابع ملی خود حقیقتی است که سال‌ها در قبضه آل سعود به دست فراموشی سپرده شده است.

پایگاه «دِ ریچست» در مطلبی به حقایقی می‌پردازد که ابعاد تاریکی از خاندان سلطنتی عربستان را برملا می‌سازد. در ادامه گریزی کوتاه به این مطلب افشاگرانه خواهیم داشت.

۴۵۹ تن چمدان برای یک سفر ۹ روزه

سلمان بن عبدالعزیز، رئیس خاندان آل سعود در جریان سفری ۹ روزه به مالزی با همراه داشتن ۴۵۹ چمدان به سوژه رسانه‌های خبری تبدیل شد. سوالی که پاسخ آن بسیار وسوسه انگیز بود اینکه پادشاه سعودی در اینهمه چمدان چه چیزی را با خود حمل می‌کرد. گفته می‌شد شرکت هواپیمایی jas ۵۷۲ کارگر را صرفا برای حمل و رسیدگی به چمدان‌های پادشاه سعودی بکار گرفت. اگر چه این اعداد عجیب و غریب هستند، حقایقی تکان دهنده از عیاشی خاندان آل سعود در پس آن‌ها نهفته است.

بازی بی‌پایان تاج و تخت در عربستان

متاسفانه برای شاهزادگان سعودی بی شمار تنها یک تاج و تخت پادشاهی وجود دارد. به تبع بازی تاج و تخت در این کشور دور از ذهن نیست. در میان شاهزادگان سعودی رقابت دیرینه‌ای برای رسیدن به تخت پادشاهی در جریان است، این رقابت در گذشته بوده و تا به امروز ادامه دارد. شاه فیصل که از معدود پادشاهان محبوب عربستان بود، در سال ۱۹۷۵ هدف گلوله‌های شاهزاده فیصل ابو موسی، برادرزاده خود قرار گرفت. تلاش پزشکان برای نجات پادشاه راه به جایی نبرد و او اندکی بعد درگذشت. اگرچه شاه فیصل برادرزاده خود را بخشید، دیوان عالی عربستان رای به اعدام او در ملاعام داد؛ بنابراین دفعه بعد که در اندیشه پادشاهی بودید، همه خویشاوندان حسود خود را نیز در نظر آورید.

عیاشی، خصیصه بارز شاهزادگان سعودی

اگرچه عربستان خود را کشوری مسلمان می‌داند و خاندان آل سعود خود را خادمین حرمین شریفین می‌نامند، آن‌ها در پایبندی به اصول اسلامی چندان سربلند نیستند. بنا به موازین مذهبی مصرف نوشیدنی‌های الکلی در عربستان ممنوع است، اما در این مورد یک استثنا وجود دارد، اگر شما جز خاندان آل سعود باشید می‌توانید در مهمانی‌ها به راحتی این قانون را زیر پا بگذارید در حالیکه چنین اقدامی برای عموم مردم تبعات ناگواری به دنبال دارد. خانواده سلطنتی فراتر از قانون است و آن‌ها می‌توانند هر کاری که بخواهند انجام دهند.

حقایقی تکان دهنده از ابعاد تاریک خاندانی که بر عربستان حکومت می‌کند

شاهزادگان سعودی در این مورد ریاکاری را در حد اعلا به نمایش می‌گذارند. آن‌ها در حالیکه شب‌ها را به عیاشی و نقض قوانین کشور به صبح می‌رسانند، روز بعد در مقابل ملت با هیجانی وصف ناپذیر از اهمیت قانون سخن می‌رانند. این شاهزادگان همان کسانی هستند که ملت را برای جرایمی که خود در آن کارکشته اند، مجازات می‌کنند. البته آل سعود‌ها هزینه کافی صرف حفظ حریم خصوصی و سرپوش گذاشتن بر اعمال منافی قانون خود می‌کنند. در این میان اگر کسی فکر خیانت به آن‌ها و برملا کردن راز شاهزادگان سعودی به ذهنش خطورکند، باید تا دیر نشده از عربستان پا به فرار بگذارد.

معاملات پنهانی برای ساکت کردن همیشگی مخالفان

بازی تاج و تخت عربستان با یک سکانس جدید ادامه می‌یابد، جایی که شاهزاده عبدالعزیز بن فهد، پسر عموی خود سلطان بن ترکی را می‌رباید، آنهم تنها به این دلیل که ترکی می‌خواست همه حقیقت دربار پادشاهی را برای جهانیان برملا کند.

حقایقی تکان دهنده از ابعاد تاریک خاندانی که بر عربستان حکومت می‌کند

آنچه بدیهی به نظر می‌رسد اینکه فساد و پوسیدگی در عمق وجود خاندان آل سعود ریشه دوانده است. آن‌ها هر آنچه پول لازم باشد خرج می‌کنند تا از شر کسانیکه می‌توانند از فساد آن‌ها پرده بردار برای همیشه راحت شوند. نمونه آن شاهزاده بن ترکی بود که در سال ۲۰۰۴ زمانیکه در ژنو اقامت داشت، اعلام کرد بخشی از اسرار پادشاهی عربستان را افشا خواهد کرد. روز بعد، پسر عموی او، شاهزاده عبدالعزیز، دستور انتقال فوری او را به عربستان سعودی صادر کرد. به طرز عجیبی شاهزاده ترکی دیگر هیچگاه نه از اسرار خاندان آل سعود حرفی به میان نیاورد و نه شکایتی رسمی در این مورد پیگیری کرد.

یک حقیقت بدیهی در عربستان: اگر بیش از حد صحبت کنید، حوادث ناگواری را برای خود رقم می‌زنید.

قاچاقچیان بی پروا مواد مخدر

تصور اعضای خاندان آل سعود بر این است که آن‌ها فراتر از قانون هستند و بنابراین چیزی به نام پایبندی به اصول و قوانین برای آن‌ها فاقد مفهوم است. آن‌ها آنقدر ثروت‌مند هستند که با پول می‌توانند بر روی هر خلافی ماله بکشند. نمونه آن ماجرای قاچاق چند هزار تنی کوکائین توسط شاهزاده نایف بن فاوض الشعلان از کلمبیا به اروپا بود. او بار قاچاقش را بر بوئینگ ۷۲۷ خود سوار کرد. اما در میانه راه از سوی مقامات فرانسوی بازداشت شد. قسمت جالب ماجرا از این جا آغاز می‌شود.

آل سعود وارد عمل شد و به فرانسه دستور داد شاهزاده را آزاد کند. آن‌ها حتی تهدید کردند که در صورت عدم اطاعت فرانسه، چند معامله مهم تجاری پاریس را لغو خواهند کرد. اندکی بعد از این ماجرا، در حالیکه همدستان شاهزاده نایف احتمالاً حالا حالا‌ها باید در انتظار آزادی در زندان بپوسند، او آزادانه از خورشید عربستان لذت می‌برد.

جوان سعودی که سر به نیست شد

خاندان سعود در صدور قوانین جنجالی و خودساخته ید طولایی دارد. در مقابل مردم عربستان سعودی تنها کاری که می‌توانند بکنند اطاعت محض است. آن‌ها چاره‌ای ندارند جز اینکه وانمود کنند که خوشبخت هستند، مگر اینکه به دنبال دردسر برای خود و خانواده شان باشند. به عنوان نمونه کمیته‌ای موسوم به ترویج فضیلت در عربستان شکل گرفته که وظیفه آن اطمینان از نماز خواندن مردم و پرهیز از رفتار‌های منحرف غربی است.

حقایقی تکان دهنده از ابعاد تاریک خاندانی که بر عربستان حکومت می‌کند

در سال ۲۰۱۳ یک جوان ۲۱ ساله سعودی پس از تماشای ویدئویی در یوتیوب با تابلوی آغوش آزاد به خیابان رفت و اقدام به در آغوش گرفتن غریبه‌ها کرد. کمیته فضیلت خیلی زود وارد عمل شد. از آن روز به بعد از سرنوشت این جوان سعودی و محل اقامت وی هیچ خبری در دست نیست.

شاهزادگان سعودی، قاچاقچیان خبره انسان

در عربستان برگزاری جشن هالووین به دلیل ماهیت غیراسلامی آن خلاف قانون است. البته بازهم در این باره شاهزادگان سعودی مستثنی هستند. زمانی شاهزاده فیصل التونایان جشن بزرگ هالووین را با حضور ۱۵۰ زن و مرد برگزار کرد. حقیقت تکان دهنده این بود که مردان حاضر در این ضیافت با میل شخصی خود در آنجا حاضر بودند، اما زنان انتخاب دیگری نداشتند. این زنان در واقع برده‌هایی برای فروش بودند. به نظر شما واکنش خاندان آل سعود به رسوایی این شاهزاده چه بود؟ نه تنها از این مسئله چشم پوشی شد، بلکه سعودی‌ها تهدید کردند اگر حرفی از این جشن به بیرون درز یابد، عواقب ناگواری در انتظار مسئولش خواهد بود.

حقایقی تکان دهنده از ابعاد تاریک خاندانی که بر عربستان حکومت می‌کند

پیشگامان سانسور رسانه‌ای

زمانیکه پایگاه ویکی لیکس دست به افشاگری زد خاندان آل سعود را نیز از این موهبت بی نصیب نگذاشت. خیلی از افراد ذی نفوذ دنیا سعی کردند مانع اقدام ویکی لیکس شوند، اما بعید است هیچ کسی به اندازه سعودی‌ها دراین باره موفق عمل کرده باشد. آن‌ها در اولین گام به راحتی فعالیت ویکی لیکس را در کشور خود ممنوع کردند. حال دیگر حتی بردن نام این سازمان در عربستان با عواقب دردناکی همراه خواهد بود.

در عربستان به عنوان یکی از ثروتمندترین کشور‌های قرن ۲۱، آنچه به شدت نادر است آزادی بیان به انحای مختلف است. خاندان فاسد آل سعود بر کنترل امور کشور چنبره زده اند. نکته جالب ماجرا اینکه اعضای خاندان آل سعود نیز چندان از موهبت آزادی برخوردار نیستند. آن‌ها بدون اجازه پادشاه نمی‌توانند از آزادی مطلوب خود بهره بگیرند.

صورت حساب‌های پرداخت نشده و رفتار‌های نامتعارف

ثروت خاندان آل سعود به حدی بی نهایت است که اگر اراده کنند می‌تواند دنیا را بخرند. اما بسیاری از شرکت‌های معتبر دنیا تمایلی به همکاری با سعودی‌ها ندارند. دلیل آن پیشینه بلند بدحسابی شاهزاده‌های سعودی است. شرکت لیموزین که نتوانست بدهی ۱.۵ میلیون دلاری خود را از یک شاهزاده خانم سعودی بگیرد، صریحا اعلام کرد «به دلایل واضح دیگر با این خانواده کار نمی‌کنیم.»

حقایقی تکان دهنده از ابعاد تاریک خاندانی که بر عربستان حکومت می‌کند

مناصب کلیدی عربستان میراث آبا و اجدادی آل سعود

برای خاندان ۳۰ هزار نفری آل سعود که ۷ هزار عضو ذکور دارد، بدست آوردن جایگاه شغلی معتبر لازمه حفظ اعتبار نام خانوادگی خود است؛ بنابراین مصاحبه‌های شغلی برای آن‌ها چیزی جز تشریفات محض نیست. مهم نیست که فرد متقاضی از چه قابلیت‌های شغلی برخودار است، مهم نام خانوادگی است که او بر فرم استخدام درج می‌کند. این نبرد ناعادلانه علاوه بر عامه مردم بر خود کشور عربستان آسیب می‌زند، زیرا مناصب مهم به افراد فاقد صلاحیتی سپرده می‌شوند که تنها وجه تمایز آن‌ها از دیگران عضویت در خاندان آل سعود است؛ بنابراین اگر همواره تصور می‌کنید پیدا کردن شغل در کشورتان دشوار است بد نیست بدانید در عربستان این امر غیر ممکن است. تا زمانیکه آل سعود از میدان‌های نفتی عربستان تغذیه می‌کند، راهی برای اصلاح فساد موجود نخواهند بود.

شاهزادگانی که دست در جیب مردم دارند

داشتن عنوان خانوادگی آل سعود در عربستان بسیار گره گشاست، بویژه برای برخی از اعضای خاندان سلطنتی که به اندازه بقیه از ثروت برخودار نیستند. در بخشی از افشاگری‌های سال ۲۰۱۱ ویکی لیکس وام گرفتن و پس ندادن آن را یکی از راه‌های کسب درآمد شاهزادگان سعودی عنوان شد. شاهزادگان شعودی همچنین از نفوذ خود برای مصادره زمین عوام استفاده می‌کنند، بویژه آنکه اگر پیش بینی سودآوری آن در آینده تایید شده باشد.

استبدادی که در عربستان نهادینه شده است

عربستان یکی از استبدادی‌ترین کشور‌های دنیاست. در این کشور نه خبری از انتخابات است و نه احزاب سیاسی و پارلمانی مفاهیم حقیقی هستند. در واقع باید گفت این کشور متعلق به پادشاه سلمان و خانواده اش است. آن‌ها می‌توانند بدون مجازات هر کاری را که می‌خواهند انجام دهند. بسیاری از کشور‌ها در برابر به منافع نفتی عربستان، در مقابل اقدامات استبدادی این کشور سکوت می‌کنند. همه می‌دانند که مردم عربستان سعودی در جهنم زندگی می‌کنند، اما هیچ کس یارای انجام کاری نیست.

بر اساس رتبه بندی سالانه Freedom House، وقتی صحبت از آزادی مدنی و سیاسی است، عربستان سعودی در جایگاه بدترین کشور جهان قرار می‌گیرد.

هر یک از این حقایق تکان دهنده و اصول خودساخته که فاقد منطق بیرونی هستند، تنها در چارچوب تقلا برای سرپا نگه داشتن یک خاندان از ریشه فاسد، معنا و مفهوم می‌یابد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۳:۱۵ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
ننگ و مرگ بر فراعنه برده داران ظالمین و ستمگران عصر جدید باد .
کلمه مستضعف یعنی کسانی که به زور و جبر ظالمان و ستمگران بی عدالتان تبعیضگران فراعنه برده داران عصر جدید ناخواسته ضعیفشان کردند و ضعیف شمرده شده اند. ضعیف داشته . حقیرداشته . ناتوان شمرده شده . سست پنداشته . ناتوان یافته شده . زار ناتوان و رنجور شده .
آیه حکومت مستضعفین
آیه ۵ سوره قصص به آیه حکومت مستضعفین معروف است.
« وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ »؛ما می خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم.
انشاءالله وعده صدق خداوند جل جلاله در سر تا سر جهان به وقوع خواهد رسید و آن روز جایی برای بی عدالتان تبعیضگران دروغگویان ریاحکاران مستکبرین نخواهد بود .
والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۱ اسفند ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
لطفا به نظرات دیگران احترام بگذارید وانتقاد پذیرباشید اینقدربه خاطردیکته کردن عقیده خود همدیگررو تیربارون نکنید متاسفم ازاین همه بی ملاحظه گری ازماست که برماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
از بشاگرد چه خبر داری؟ به مردم خودت برس بقیه پیش کش، 31 استان هست هر استان میلیون نفر هرکدام 50 هزار تومان بدهید بشاگرد آباد می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
به ما چه حالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
فکر میکنم قبلاً این مشخصات رو توی یه کشور دیگه هم دیدم.خیلی عجیبه برام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
اگر بن سلمان شاه عربستان بشه همه شاه زاده ها را قتل عام می کند و دیگر رقیب باقی نمی ماند کشورش را یکدست میکند وای به حال شاه زادگان عاقبت نافرجامی در پیش رو دارند...
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۰۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
خداوکیلی‌‌باوجود‌اینهمه‌‌بدیها‌بازهم‌مسولین‌ما‌مخان
باعربستان‌‌سرمیز‌بشینن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
تکان دهنده
Canada
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
اگر تاریخ را مطالعه کنید .این کشور زیر سلطه ترکیه بوده و
بعد دست فتنه انگلیس وارد میشود و عده ای را بر علیه ترکیه بسیج میکند و ازاد میشود و بهشون 5 هزار پوند میداده و بعد هم سلطان شون میکند .تا بحال هم نسل به نسل سلطانی بهشون رسیده .بعدها منابع نفتی کشف میشه و درآمد از زوار خانه خدا زندگی شون را میگذارند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
لعنت بر آل سعود خائن
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
آنچه مسلّم است اینکه این خاندان قارون صفت و فرعون منش گرفتار سرنوشت همۀ ظالمان از جمله فرعون خواهند شد ، چون وعدۀ خداوند قادر متعال است اما چگونه ؟ خدا می داند ، به نظر می رسد چون به احتمال زیاد نابودی این رژیم خانوادگی در آستانۀ تحولات بزرگ جهان خواهد بود که منجر به ظهور بقیه الله العظم روحی له الفدا می گردد ، شاید مدتی طول بکشد و باید صبر کرد و منتظر فعال بود تا ارادۀ خداوند بر تحقق آن اتفاق بزرگ کِی تعلق گیرد . و آن منتقم و دادگستر جهانی کی از پرده برون آید و حق مظلومین را از حلقوم چپاولگرانی همچون آل سعود و حاکمان ظالم آمریکا ووو بیرون کشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
لعنت بر السعوووود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
ما قوی هستیم و به وقتش جواب دندان شکن و تودهنی نصیب اکثرشون خواهیم کرد حالا اگه اینا هم نبودن نوه و نتیجه و نبیره شون حالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
ننگ بر عربستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
ننگ بر آل سعود
وسط معرکه نرخ تعیین نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
یه عده بدجور بهشون برخورده
مثل این که خیلی از خاندان آل سقوط خوششون میاد
داداش مملکت ما هر چقدر مشکل داشته باشه بازم شرف داره به این سقوطیا
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
چرا?
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۳:۵۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
اونا تو جهنم هستن پس ما کجاییم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
جای اینکه از مشکلات اونا بگید از مشکلات داخلی بگید.دوساعته تو صف معاینه فنی ماشین سنگینم.سایت قطه.درحالیکه چنبار رفتم واسع معاینه فنی سبک رفتم این مشکلات نبود.چرا هیچوخ هیشکی پیگیری نمیکنه؟فقط بلدید هی گزارش بزارید آمریکا چیشد عربستان چیشد؟یه گزارش درمورد قطعی سایت معاینه فنی های سنگین بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
تنها راهش اینکه یکی مثل امام خمینی (ره) پیدا بشه و این بساط ظلم رو جمع کنه و مملکت رو به دست خود مردم بسپاره و سپس با انتخابات برای خودشون رئیس جمهور انتخاب کنن و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
ال سعود محکوم به فنا هست دیری نمی کشه که مردم عربستان بهار عربی را آغاز میکنند ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
این که در عربستان فساد و دیکتاتوری وجود دارد شکی نیست ولی وقتی که ما در کشورمان با فساد های سرسام آور سروکار داریم اول باید راجب خودمان بنویسیم بعد راجب دیگران. مهم این است که سعودی الان دارد اقتصاد شو بالا می بره، ارزش آرامکو بربرا 2000 ملیارد دلار براورد شده، ما کجا هستیم؟ آن کشوری بیابانی هست و ما کشوری 4 فصل. نخبگان ما همه آواره شدند، محیط زیست ما تخریب شده، کشاورزی ما نابود شده و صنعت ما که دیگه از هم پاشیده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
راجع نه راجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
آقای ناشناس ، اگر یک ذره اهل حساب و کتاب بودی و یک مقدار هم انصاف و وجدان را چاشنی حرفهات می کردی قطعاً این مطالب را نمی گفتی ، من نمی گویم ما مشکلات نداریم ولی اینگونه هم که شما می گویید ، نیست ، همین عربستان همین الان با داشتن نصف جمعیت ما حداقل بطور رسمی و اعلام شده 12 میلیون بشکه نفت صادر می کند در حالی که نه جنگ و ویرانی آنچنانی داشته و نه تحریم ووو در حالی که ما با تمام مشکلاتی که داریم و با داشتن دو برابر جمعیت عربستان یک قطره نفت نمی توانیم صادر کنیم و مطمئن باش که همین عربستان اگر یک ماه نه بیشتر مشکلات ما را داشت تا حالا صد بار نابود شده بود ،
Iran (Islamic Republic of)
عبدعلمدار
۱۲:۵۱ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
کاش بجای اینکه هی از این طرف و اون طرف دنیا بد بگیم یه مقدار هم رفتارهای بد سیاسیون جامعه خودمون رو بیان کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
من توی ویدئوهای یوتیوب دیدم که وقتی پادشاهشون خارج میره یه هواپیما فقط و فقط مال خودشه که وسایل یک قصر رو به طور کامل همراهش میبرن و عین همون قصر رو توی هتل براش درست میکنند. اینقدر خرجشون بالاست که قابل تصور نیست.
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
خرجش هم با خودشه
Germany
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
شماهایی که از هر فرصتی برای غر زدن و نالیدن و توپیدن به کشور خودتون استفاده میکنید یه وقتی به خودتون میاین که دیگه دیر شده. منکر بعضی کم کاری ها نیستم ولی خداییش خیلی ظلمه که ایرانو با عربستان سعودی مقایسه کنین. بابا حفظ استقلال و عزت هزینه داره! مقاومت هزینه داره. همین!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
یعنی عربستان استقلال نداره؟؟ مستعمره کجاست ؟ در ضمن شما اول پرچمتو درست کن بعد با جرا ت بیا نظر بده. همه کشورها استقلال دارند ولی نیاز نیست اینقدر هزینه بدن. چون به استقلال دیگران کاری ندارن. فقط سرشون به منافع ملی خودشونه. با دنیا هم درگیر نیستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
دوست عزیز پس چرا خودت نموندی مقاومت کنی ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
دوست عزیز شما خودت بیا ایران هر چقدر دوست داری مقاومت کن،،،و اگر در ایران تشریف ندارید خواهشمندم حرافی نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
فیلتر شکنه!
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
کو استقلال و عزت ??
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
خخخخخخ
اولش اومدی چند تا تعریف کردی که آخرش بگی این مشکلات برا اینه.

نه این مشکلات هزینه استقلال و مقاومت نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
یعنی از بس تو این چند سال حقیقت تکان دهنده شنیدیم کلا رفتیم رو ویبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
جهت توسعه همه جانبه اول باید توسعه اقتصادی اتفاق بیفتد. لذا ما که از نظر اقتصادی مشکل داریم و سر منشاء تمام فساد ها فقر و عدم توسعه اقتصادی است لذا خورده گرفتن به کشورهای دیگر نوعی فرافکنی محسوب میشود . همه عیب خلق دیدن نه مروت است ومردی نگهی به خویشتن کن که تو هم گناه داری .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
این کیه که اینطور بهش برخورده ، پشت سرهم داره لجن پراکنی میکنه، احتمالا از مزدوران حقیر انتر نشنالیستهاست، خاک بر سرش که ایران با شکوه و عزیزمان را با خاندان نجس آل سعود مقایسه میکنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
دوست عزیز انتر ناسیونالیسم به فکر حل بحران های جهانی است بدون در نظر گرفتن قوم و دین و نژاد
کاری که برای فلسطین،سین کیانگ،میانمار و هزاران جای دیگر می کنند نامش انترناسیونالیسم است
این حق یک شهروند است که امکانات،رفاه،تکنولوژی و آزادی های کشور خود را با دیگر کشورها بسنجد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
این کیه که اینطور بهش برخورده ، پشت سرهم داره لجن پراکنی میکنه، احتمالا از مزدوران حقیر انتر نشنالیستهاست، خاک بر سرش که ایران با شکوه و عزیزمان را با خاندان نجس آل سعود مقایسه میکنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
بخاطر 30 هزار نفر عیاش مفتخور ارض الحرمین شریف را به نام نجس آل سعود ملوث نکنید. سرزمین حجاز و عربستان را نباید به اسم این شجره خبیثه خواند و نوشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
با بد نشان دادن دیگران میخوایم بدی خودمان رو بپوشانیم میخوایم بگیم ما خیلی خوبیم . ما خودمون رو خوب کنیم دیگران به ما ربطی ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
چه شباهت هایی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
جای شاهزاده رو بذارید اقازاده! بعد می بینید این مقاله مصداق ۱۰۰ در ۱۰۰ برای ایرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
با سلام. کشور ما با کشوری که خاندان آل سعود بر آن حکومت میکنند اختلافشان زمین تا آسمان است اما این را هم باید گفت که بله در اینجا هم آقازاده ها کارهایی کرده و میکنند اما باید دقت کرد که شرایطشان هر روز سخت تر میشود و هرچه مسئولین انقلابی بیشتری سر کار باشند تعداد آنها هم کمتر میشود اما پیشفرض خاندان آل سعود مانند انقلاب ایران نیست و بر مبنای ظلم و استبداد هست در نتیجه امید به بهبودی هم نمی رود تا وقتی آل سعود حاکم باشند در صورتی که ما میدانیم اگر پایبند مبانی انقلاب اسلامی باشیم هیچ شیوه حکومت داری نمی تواند با آن برابری کند.
Iran (Islamic Republic of)
وطنم
۱۳:۰۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
+1. میخواستم همین کامنت رو جور دیگه بذارم ولی دیدم که شما پیش قدم شدید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
100 درصد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
خیلی خوبه که ادمها با ایراد تراشی از رفتار دیگران خودشو در پشت قاب عیوب دیگران مخفی کنه. ال سعود که اینجوریه امریکا که اونجوریه و... باشه اقا تو خوب باش این همه مدیران را که راس کارند درست کن تا دغدغه مردم قیمت امروز و دیروز نباشه بهتر که ادم تیر چوبی را در چشم خودش ببینه تا مو را در چشم دیگران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
آفرین =چرا راجب این همه فساد داخل کشور چیزی نمی نویسید که افرادی هستند که یک شبه تیلیاردی شدند و افرادی هم هستند که هرچه از صبح تا شب می دوند از راه حلال به جایی نمی رسند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۰:۲۱ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
مگه شیعه نیستید به حساب خود برستید قبل از اینکه بحساب شما برسند
الان حباب ایران را ول کردید مشکلات ایران را ول کردید افتادید دنبال کشورهای منطقه ما به این مستکبرین چکار
اگه توانستیم مشکلات داخل را سر وسامان دهیم اسیبی به مملکت نخواهد رسید
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۳:۴۹ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
اگر ایرادی و فسادی هست که اثر روی احوال و رفتار مردم میگذارد باید گفت که فهم بکنه , بله ایراد داخل هم به جای خودش به اون هم باید رسیدگی کرد و مردم را روشن کرد ایرادی نداره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
متاسفانه اینها مشکلاتی است که اکثر کشور های جهان سوم از جمله کشور خودمان با آن درگیر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
آیا گرانی مرکبات ، خیارسبز ، سیب زرد و قرمز ، کیوی و... با نهاده های چون جو ، ذرت و... ارتباط دارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
كار اصلي رسانه هاي ايران فرافكني است و در اين زمينه تبحر زيادي پيدار كرده اند تمام مشكلاتي كه در كشورهاي ديگر وجود دارد چندين برابرش در ايران هست ولي صداي كسي بلند نمي شود و هيچ رسانه ايي آن را انعكاس نمي دهد از پرداخت حقوق كار گران و بازنشستگان گرفته تا وضعيت توزيع و قيمت رايج ترين مصارف خواركي مردم مانند سيب زميني و تخم مرغ و غيره....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
فعلا که مصرف پنیر بالا رفته چون مردم دیگه کلا شام شون شده نون وپنیر با این گرونی چه بلایی قراره به سرمون بیاد
Canada
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
متاسفانه حقایق تلخی در انجا وجود دارد که متاسفانه
بخاطر پولهای حرام کسی یا جرات نمیکند بازگو کند یا
با پول دهن اش را میبندند
سازمان ملل بخاطر جنایت در یمن محکوم شون کرد
سریع کمک سازمان ملل را قطع کردند
انها هم حرف خود را پس گرفتند
تا بحال بخاطر خرید تجهیرات از کشور امریکا و اروپا
یک جوری هایی همه انها را خریده اند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
با سلام. البته شاید بهتر باشه بگیم آمریکا و اروپا خودشون خواستند خریده بشوند. (در واقع میدوشند.)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
اگه یکی از این اتفاقات تو کشور ما می افتاد میدیدیم که چه داستانها برامون درست می کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
يعني الان اتفاق نميافته !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ایران آزاد
۰۹:۲۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
سرنوشت ملت ایران بهتر ازعربستان نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
همین که تو الان این جمله رو نوشتی و سرت الان روی تنته یعنی سرنوشتت بهتر از اوناست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
ایران گل و بلبل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
به به گل گفتی !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
گذشته رو ول کن الان رو بچسب حجاب رو ازاد کردن از لحاظ علمی هم دارن خودشونو میکشن بالا از لحاظ اقتصادی هم از ما خیلی بهترن مشکلشون ساخت شهر مصنوعیه ما مشکلمون تخمه مرغ و مرغ شده
Canada
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
فکر کنم اهل مطالعه و تحقیق نیستی و اطلاعات علط و دورعین ات را از کانالهای معاند میگیری
وقت اش رسیده که مستقل عمل کنی و هر چرندی را قبول نکنی .لااقل بخاطر خودتت
چونکه چرندیات کانالهای معاند را نشخوار میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
مشکلات ما به خاطر مسوولینی هست که تفکری مثل تو دارن و امثال تو هم ازشون دفاع میکنین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
باید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
تو دیگه خیلی ردی... کشور های اروپایی دارن به سمت حجاب میرن اونوقت نسخه فسخ شده غربی می چینی ...
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۵۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
متاسفن برات داداش خوب فکر کن ببین هدف از افرینش انسان چی بوده ؟ خوردن و خوابیدن، ؟ اگه اینجور باشه راست میکی ما خیلی عقبیم..اگه غیر از این باشه ....چی اونوقت؟؟؟
آخرین اخبار