چکش کاری چالش‌های بخش کشاورزی در آذربایجان شرقی

عصرامروزدر جلسه گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی، این بار چالش‌های بخش کشاورزی چکش کاری شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،در این جلسه، افزایش بی رویه قیمت اقلام مورد نیاز حوزه کشاورزی به دلیل بخشنامه‌های خلق الساعه و عدم حمایت لازم کشاورزان از سوی دولت، نبود نقدینگی لازم در حوزه کشاورزی که اغلب روستاییان هستند، مشکلات تامین نشدن بذر‌های مرغوب و با کیفیت به دلیل قیمت بالا، افزایش قیمت نهاده‌های دامی، افزایش کرایه‌های حمل و نقل استان، وجود چالش‌ها و محدودیت‌های فراوان مطرح شد.

در بخشی دیگر از جلسه به این موضوع اشاره شد که از مجموع یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان ۸۰ درصد به صورت دیم است و این ضرورت بهینه سازی مصرف آب کشاورزی را ایجاب می‌کند.

همچنین در این جلسه اعلام شد با وجود افزایش سهم بخش کشاورزی کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۰ متاسفانه سهم استان به نسبت سال قبل کاهش چشمگیری نشان می‌دهد.

پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در این نشست گفت: ارائه نمای کلی از وضعیت کشاورزی استان ضرورت دارد و باید تولیدات را با اصلاح بذر یا اصلاح نژاد با تکنولوژی امروزی پیش ببریم.

او بر لزوم توجه هر چه بیشتر به توانمند سازی شرکت شهرک‌های کشاورزی تاکید کرد و افزود:تجمیع زمین‌های کشاورزی به تنهایی از عهده جهاد کشاورزی برنمی آید و باید این موضوع به صورت پایلوت از آذربایجان شرقی شروع شود.

فتحی رئیس سازمان کشاورزی استان نیزدراین جلسه  تمام ناکارآمدی‌ها در بخش کشاورزی را مربوط به نامناسب بودن نظام بهره برداری و ناکارایی بازار محصولات کشاورزی برشمرد و گفت:عمده مشکل در کشاورزی به نظام بهره برداری مربوط می‌شود،چرا تقسیم زمین به جای تجمیع اولویت قرار گرفته و قانون ارث مقدم شمرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.