چین: آمریکا از اتهام‌زنی به ما دست بردارد

سفارت چین در واشنگتن خواستار توقف اتهام‌زنی‌های آمریکا به پکن در خصوص پنهانکاری درباره شیوع ویروس کرونا شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، چین به اتهام زنی کاخ سفید در خصوص پنهان کاری در ارائه اطلاعات مربوط به همه گیری کرونا پاسخ داد.

در بیانیه‌ای که از سوی سفارت چین در واشنگتن منتشر شد، اینگونه استدلال می‌شود که آمریکا پیشتر شدیدا به همکاری‌های بین المللی درباره ویروس کرونا لطمه زد و حالا انگشت اتهام خود را به سوی کشور‌هایی نشانه رفته که صادقانه از سازمان جهانی بهداشت حمایت می‌کنند.

در این بیانیه دیپلمات‌های چینی از اقدام جو بایدن برای لغو تصمیم دولت دونالد ترامپ در خصوص خروج از سازمان جهانی بهداشت تمجید کردند. دیپلمات‌های چین ابراز امیدواری کردند که آمریکا بالاترین استاندارد‌ها را برای خود حفظ کند، یک نگرش جدی، شفاف و مسئولانه اتخاذ کند، مسئولیت شایسته خود را بر عهده بگیرد، با اقدامات واقعی از عملکرد سازمان جهانی بهداشت حمایت و به کمک‌های بین المللی در مبارزه با ویروس کرونا کمک کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد وی نگرانی عمیقی در مورد گزارش نشریه وال استریت ژورنال دارد که می‌گوید مقامات چینی از همکاری با تحقیقات سازمان بهداشت جهانی در مورد نحوه شروع و انتشار ویروس امتناع ورزیده اند و مانع انتشار گزارش نتیجه تیم تحقیقاتی این سازمان شدند. این مقام آمریکایی گفت ما نگرانی عمیقی در مورد نحوه انتقال یافته‌های اولیه تحقیقات کرونا و سوالاتی در مورد روند دستیابی به آن‌ها داریم.

مشاور امنیت ملی آمریکا افزود: ضروری است که این گزارش مستقل و یافته‌های کارشناسی عاری از مداخله یا تغییر توسط دولت چین باشد. برای درک بهتر این همه گیری و آماده شدن برای موارد بعدی، چین باید داده‌های خود را از نخستین روز‌های شیوع بیماری در دسترس قرار دهد.

شایان ذکر است، یک گروه ۱۳ نفره از دانشمندان تیم سازمان جهانی بهداشت در تاریخ ۱۴ ژانویه به منظور بررسی منشا ویروس کرونا وارد ووهان چین شدند. هیئت مشترک از بازرسان سازمان جهانی بهداشت و کارشناسان چینی که منشا بیماری کرونا را در ووهان بررسی می‌کنند روز سه شنبه اعلام کردند میزبان حیوانی، عامل انتقال این ویروس به انسان نبوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار