مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: ۵۱ هزار و ۹۶۷ واحد خون از ابتدای امسال تاکنون در این استان اهدا شده است.

دکتر سهیلا خسروی مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهار داشت: ۵۱ هزار و ۹۶۷ واحد خون ۶۰ درصد نیاز سیستان و بلوچستان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

او  گفت: از ابتدای امسال  تاکنون ۶۶۰۹۹ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز سازمان انتقال خون در سراسر استان مراجعه کردند که از این تعداد ۶ هزارو ۶۱۶ نفر زن و ۵۹ هزارو ۴۸۳ نفر مرد بودند.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان افزود: میانگین مصرف ماهانه استان ۱۱ هزار و ۵۳۰ واحد خون و فرآورده خونی است.

او  بیان کرد: میزان مصرف خون و فرآورده های خونی در سیستان و بلوچستان از ابتدای سالجاری تا کنون ۱۲۶ هزارو ۸۲۰ خون و فرآورده ها، ۹۵ هزارو ۶۳۶ گلبول قرمز، ۱۶ هزارو ۲۱۷ پلاکت و ۲۲ هزارو ۴۹۳ فرآورده های پلاسمایی بوده است.

خسروی با اشاره به اینکه کمبودها از پایگاه‌های معین در سطح کشور دریافت می‌شود، گفت: تاکنون ۴۱ هزارو ۳۲۸ واحد خون از سایر استان‌ها بویژه تهران، بیرجند و سمنان دریافت شده است.

او ادامه داد:افزون‌بر سه هزارو ۲۰۰ نفر بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که ۶۸ درصد از خون اهدایی برای این بیماران مصرف می‌شود.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به افزایش بیماری‌های عفونی از جمله کرونا اهدای خون بصورت قابل توجهی در استان کاهش داشته در حالیکه پایگاه‌های انتقال خون در این استان از ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند و هم استانی‌های عزیز نباید نگران آلوده شدن به این ویروس در مراکز انتقال خون باشند.

وی اظهارداشت: همچنین ۳۲۰ نفر از بهبودیافتگان ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان موفق به اهدای پلاسما شدند.

خسروی با بیان اینکه ۵۸ واحد پلاسمای کرونا از سایر استان‌های کشور دریافت شده است، گفت: پلاسمای بهبودیافتگان ویروس کرونا بین ۳۶۰ مرکز درمانی استان توزیع شده است.

او دارا بودن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم‌خونی را از شرایط لازم برای اهداکنندگان خون عنوان کرد.

از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج‌ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش‌های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش‌های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور ادامه دارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
حالا اگ‌خون پولی بود همه میرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
ممنون از خبراتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
من حیف کم خونی دارم وگرنه خون میدادم
آخرین اخبار