تولید ۵۵ میلیون قطعه انواع بچه ماهی و تخم چشم زده قزال آلا در آذربایجان غربی

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی از پیش بینی تولید ۵۵ میلیون قطعه انواع بچه ماهیان گرمابی، سردابی و زینتی و همچنین تخم چشم زده قزل آلای رنگین کمان در استان خبر داد.

محمدباقر قریشی مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه،  با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۴۲۰ مجتمع و مزرعه پرورش ماهی، ۵ مرکز تکثیر بچه‌ماهی سردآبی، یک مرکز تکثیر بچه‌ماهی گرمابی و ۱۰ مرکز تکثیر ماهیان زینتی فعال است، افزود: این بچه ماهی‌ها در مراکز تولید و تکثیر استان تولید و پس از طی دوران پرورش و رسیدن به وزن مناسب در مزارع پرورش ماهی و منابع آبی رهاسازی می‌شوند.

او  با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶۰۰ نفر در آذربایجان‌غربی در این صنعت به صورت مستقیم مشغول به کار هستند، ادامه داد: هم اکنون ۱۱ تعاونی صید و صیادی با هزار خانوار صیاد در ۱۰ دریاچه پشت سد و ۶ رودخانه دائمی استان مشغول فعالیت هستند.

قریشی از تولید بیش از ۱۶ هزار تن انواع آبزی طی سالجاری در استان خبر داد و اضافه کرد: این استان دارای ۵ مرکز تکثیر ماهیان سردآبی، یک مرکز تکثیر ماهیان گرم آبی با حدالقل ۷ میلیون بچه ماهی است که با صید شش هزار و ۵۰۰ تن رتبه اول را در بین استان‌های غیرساحلی در زمینه تولید ماهی در منابع آبی به خود اختصاص داده است.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی از فعالیت ۲۷۰ مزرعه پرورش ماهیان سردآبی با تولید سالانه هشت هزار تن ماهی، ۲۳ مرکز تکثیر ماهیان زینتی با تولید بیش از چهار میلیون بچه ماهی در استان خبر داد و اظهار کرد: همچنین ۸۰ مرکز پرورش ماهیان گرم آبی با تولید ۹۸۰ تن در سال در استان مشغول فعالیت است.

قریشی با اشاره راه اندازی یک مزرعه ۱۰ هکتاری آرتمیا در فسندوز میاندوآب با تولید ۱ تن سیست و ۱۰ تن بیومس آرتمیا گفت: در حال حاضر مجتمع دو هزار هکتاری دشت فسندوز میاندوآب برای پرورش آرتمیا راه اندازی شده که تاپایان سال ۲۰۰ هکتار آن به بهره برداری می‌رسد.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی در خصوص صادرات ماهی به کشور‌های همسایه گفت: پیش بینی می‌گردد در سالجاری ۳۰۰ تن انواع ماهی از استان به کشور‌های همسایه از جمله جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق صادر گردد که ارزش آن‌ها بیش از یک میلیون دلار می‌باشد.

او اضافه کرد: با توجه به کیفیت مطلوب ماهی تولید شده در آذربایجان‌غربی، راه‌اندازی واحد‌های بسته‌بندی آبزیان و توجه بیشتر به مقوله صادرات آبزیان و حمایت از صادرکنندگان می‌تواند نقش مهمی در افزایش صادرات این محصول داشته باشد و بهره‌وری و سود فعالان این بخش را افزایش دهد.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی در خصوص تحقق شعار سال در بخش صنعت آبزی پروری اظهار کرد: راه‌اندازی مراکز، مزارع و مجتمع‌های جدید تکثیر و پرورش آبزیان، ارتقا بهره‌وری در مزارع موجود از طریق اجرای سیستم مکانیزاسیون، حمایت کارشناسی و ارائه تسهیلات بانکی کم‌بهره به مزارع تکثیر و پرورش آبزیان و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی، آموزشی و برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها مختلف از جمله این برنامه‌هاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.