مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی استان قزوین :

کارت ملی از اول اسفند جایگزین دفترچه بیمه می‌شود

مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی استان قزوین اعلام کرد: از اول اسفند بیمه شدگان و بازنشستگانی که صفحات دفترچه آن‌ها به پایان می‌رسد نیازی به دریافت دفترچه جدید ندارند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، بابایی مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی استان در گفتگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت:از اول اسفند صدور دفترچه درمانی در تمامی شعب و کارگزاری‌های سازمان متوقف خواهد شد و تمامی افراد تحت پوشش سازمان می‌توانند با ارایه کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمانی در اختیار خود از خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان برخوردار شوند. 

وی افزود: حذف دفترچه‌های کاغذی و توقف چاپ دفترچه‌های کاغذی در دستور کار است، اما صفحات موجود در دفترچه‌های کاغذی بیمه شدگان معتبر و قابل استفاده خواهد بود.

مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی استان تاکید کرد: در زمان مراجعه به پزشک و موسسات تشخیصی و درمانی الزامی به ارایه دفترچه درمانی از سوی بیمار نیست.

بابایی همچنین گفت: شعب و کارگزاری‌های تامین اجتماعی موظفند در هر بار مراجعه بیمه شده برای دریافت خدمات بیمه‌ای نسبت به ثبت، تکمیل و به‌روزرسانی اطلاعات هویتی بیمه شدگان و مستمری بگیران اعم از اصلی و تبعی اقدام و همچنین شرایط استحقاق درمان را بررسی کنند.

وی اعلام کرد: تمامی بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان به نشانی eservices.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن همراه خود در درگاه مذکور اقدام کنند.

مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی استان ادامه داد: تمامی بیمه شدگان در صورت ایجاد حساب کاربری می‌توانند خلاصه سوابق درمانی خود را با مراجعه به سامانه eservices.tamin.ir در پنجره (منوی) مخصوص بیمه شدگان ملاحظه کنند.

بابایی افزود: تمامی بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی قبل از مراجعه به مراکز درمانی می‌توانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از طریق یکی از روش‌های زیر اقدام و از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل کنند.
روش ۱: مراجعه به سایت medical.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
روش ۲: شماره‌گیری #۱۴۲۰*۴*، انتخاب گزینه ۱ (استعلام اعتبار درمانی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
روش ۳: شماره‌گیری #۱*۱۴۲۰*۴*، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
روش ۴: استفاده از اپلیکیشن موبایل، مراجعه به سایت pwa.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
روش ۵: شماره‌گیری #۱۶۶۶*، انتخاب گزینه ۱ (استحقاق‌سنجی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی استان گفت: در مواردی که بیمه‌شده بر اساس نتایج دریافتی از روش‌های فوق یا اعلام مراکز درمانی، فاقد استحقاق درمان می‌باشد، در صورت اعتراض می‌تواند موضوع را از طریق سامانه ۱۴۲۰ پیگیری کند.

تامین اجتماعی پیشرو در ارائه خدمات الکترونیکی

معاون خرید راهبردی اسناد پزشکی تامین اجتماعی هم در گفتگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: طرح ۳۰۷۰، به منظور تبدیل ۳۰ خدمت حضوری به ۳۰ خدمت الکترونیکیِ غیرحضوری از آبان سال جاری به مرحله اجرا درآمده است.

به گفته یوسفی؛ سازمان تامین اجتماعی در ارائه خدمات الکترونیکی پیشگام و پیشرو است و طرح ۳۰۷۰ بیانگر اهتمام و خیز بلند مسئولان تامین اجتماعی برای کاهش مراجعات حضوری و ارائه خدمات الکترونیکی باهدف رضایتمندی بیشتر است.

وی با اشاره به حذف دفترچه‌های کاغذی، استفاده از سامانه نسخه الکترونیک زمینه‌ساز تحول اساسی در خدمات درمانی دانست و گفت: این طرح زمینه ساز ایجاد پرونده الکترونیک سلامت و همچنین پیشگیری از هدررفت بسیاری از هزینه‌های غیرضروری خواهد شد.

معاون خرید راهبردی اسناد پزشکی تامین اجتماعی گفت: سیستم نسخه نویسی الکترونیک مشکلات متعدد نسخه نویسی کاغذی را بهبود داده و باعث صرفه جویی و کاهش هزینه‌های مراقبت، کاهش اشتباهات نسخه نویسی، خطا‌های دارویی، عوارض ناخواسته دارویی و بهبود دارو درمانی و سلامت بیمار می‌شود.

یوسفی گفت: تمامی پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیک سازمان (ep.tamin.ir) و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه نویسی الکترونیک اقدام کنند.

وی افزود: پزشکان و موسسات طرف قرارداد پس از احراز هویت فرد (رویت کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمانی) و استعلام برخورداری بیماران از استحقاق درمان (پوشش بیمه‌ی درمان) از روش‌های اعلامی سازمان، نسبت به نسخه‌نویسی و ارایه خدمات تشخیصی و درمانی در بستر الکترونیک و در صورت قطع بودن سیستم مکانیزه با استفاده از سرنسخه مخصوص مطب‏ پزشک و یا سرنسخه متعلق به موسسه درمانی به جای برگ دفترچه درمانی بیمار اقدام کنند.

به گفته یوسفی؛ روش‌های استعلام استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) برای "بیماران خاص" همانند سایر بیمه‌شدگان است با این تفاوت که این بیماران در کد پیگیری و استعلام برخورداری از خدمات درمانی با پسوند "خاص" مشخص می‌شوند.

وی ادامه داد: ارایه خدمات درمانی در بخش بستری در مواردی که "نوزاد" فاقد کدملی باشد تا زمان صدور شناسنامه و اختصاص کدملی به نوزاد (حداکثر تا یکماه پس از تولد) از طریق کدملی مادر امکان‌پذیر است.

مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی استان گفت: تا اطلاع ثانوی احراز هویت بیمه شدگان اتباع بیگانه با استفاده از کد اختصاصی مندرج در جلد دفترچه درمانی (۱۰ رقم اول شماره سریال دفترچه) صورت می‌گیرد؛ لذا ارایه "جلد دفترچه درمانی" برای برخورداری از خدمات تشخیصی و درمانی توسط اتباع ضروری است.

یوسفی گفت: ضمنا آن‌دسته از بیمه‌شدگان اتباع خارجی که جدیدالورود هستند، با ارایه شماره اختصاصی فراگیر (فیدا) می‌توانند از خدمات درمانی درتعهد سازمان بهره‌مند شوند.

وی افزود: ارایه خدمات تشخیصی و درمانی به بیماران اورژانسی منوط به دریافت استحقاق درمان نمی‌باشد و در حین درمان این فرایند انجام می‌شود.

به گفته یوسفی؛ از آنجایی‌که نسخه‌نویسی و پذیرش نسخ در بستر الکترونیک برای تکمیل پرونده سلامت بیمه‌شدگان ضروری است، پرداخت مطالبات مرتبط با نسخ الکترونیک در اولویت سازمان قرار دارد.

وی تاکید کرد: تمامی خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده توسط پزشک به صورت نسخه الکترونیک و یا کاغذی به استناد کدملی در پرونده سلامت شخص بیمه‌شده ثبت می‌شود؛ بنابراین تمامی پزشکان و موسسات تشخیصی و درمانی موظف هستند ضمن احراز هویت بیمه شده از ارایه خدمت به افراد با کد ملی "غیر" برابر مقررات و ضوابط خودداری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار