اجرای طرح هوشمند سازی بیمارستان‌ها در سال آینده

فرمانده مدیریت ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران گفت: طرح هوشمندسازی بیمارستان‌ها، سال آینده اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز در «دومین جشنواره بیمارستان بهره‌ور» با محوریت مدیریت هوشمند بیماری کرونا، نسل پنجم سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی رونمایی شد.

در این مراسم علیرضا زالی، فرمانده مدیریت ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران و رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی  با اشاره به لزوم اجرای طرح هوشمند سازی بیمارستان‌ها اظهار کرد: هوشمند سازی بیمارستان‌ها باید با اقدامات بهتری در سراسر کشور انجام شود، این طرح سال آینده اجرایی خواهد شد.

او ادامه داد: در حال حاضر استفاده بهینه از منابع بیمارستانی در دوران کرونا بسیار مهم است بنابراین ارائه خدمات حیاتی سلامت، باید به بهترین شکل به مراجعه کنندگان و بیماران ارائه شود. سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی یک سیستم جامع و یکپارچه تصمیم‌یار مدیریتی و هوش تجاری است که در آن اطلاعات عملکردی بیمارستان‌ها از پایگاه‌های داده‌ای متنوع یکپارچه‌سازی و استاندارد شده و در قالب گزارش‌های عملکردی و داشبورد‌های تخصصی در اختیار مدیران قرار می‌گیرد.

زالی بیان کرد: اقدامات و استاندارد سازی کار‌های مرتبط برای طراحی سامانه هوشمند بیمارستانی انجام شده است. یکسان سازی بیش از ۹ هزار قلم دارو و حدود ۸۸ هزار تجهیزات پزشکی در HIS بیمارستان‌ها اعمال شده است. در حال حاضر اطلاعات بیمارستان‌ها استاندارد سازی و این داده‌ها در ۱۳ سامانه بارگذاری شده است.

او بیان کرد: با شیوع بیماری کرونا، دانشگاه‌های علوم پزشکی پیشگام در راه مقابله با این بیماری شدند. طبق آمار، بالاترین حجم خدمات برای بیماران کرونایی، مربوط به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: تاکنون بالغ بر ۶۰۵ هزار بیمار در قالب بیماران مشکوک به بخش‌های سرپایی مراجعه و حدود ۸۷ هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه بستری شده اند.

زالی بیان کرد: در حال حاضر ۱۸ هزار تست PCR از بیماران مشکوک نمونه گرفته شده است. طبق آمار ۲۹۰۰ نفر از پرسنل ما به بیماری کرونا مبتلا که بعد از درمان در همان بخش‌های کرونایی، فعالیت خود را آغاز کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی گفت: طی ۹ ماه یک میلیون ۶۴ هزار مراجعه سرپایی غیر کرونایی و حدود ۱۱۰ هزار بیمار خدمات انتخابی غیر کرونایی و ۴ میلیون خدمات مانند آزمایشگاهی به بیماران غیر کرونایی داده شده است.

او یادآوری کرد: یک سامانه همگون بارگذاری شده است که باعث می‌شود تا میزان مراجعه مردم بسیار کاهش پیدا کند. به همین منظور آموزش‌ها به صورت پویا از طریق سامانه‌های مختلف و ذی‌ربط به مردم داده می‌شود. این سامانه دارای ۱۶ داشبورد زنده است و دسترسی اطلاعات به سایر استادان به اشتراک گذاشته می‌شود؛ قرار است این سامانه به صورت پایلوت در بیمارستان مفید انجام می‌شود.

میزان تخت‌ها در مراکز درمانی ساماندهی خواهد شد

در ادامه خدادوست، معاون توسعه و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برای پیش بینی نیاز‌های هر مرکز درمانی و تجهیزات مورد نیاز در بیمارستان‌ها سامانه هوشمند بسیار با اهمیت است. میزان تخت‌ها در مراکز درمانی ساماندهی خواهد شد، براین اساس مراجعه کنندگان مطلع می‌شوند که برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی باید به کدام مرکز درمانی مراجعه کنند.

خدادوست افزود: اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت در سامانه هوشمند برای ارائه بهتر به مردم بارگذاری شده است. توزیع دارو ردیابی و از هدر رفت احتمالی دارو جلوگیری خواهد شد. استفاده از این سامانه در دوران کرونا به کمک بیمارستان آمده است طوریکه تمام خرید‌ها به صورت اینترنتی انجام می‌شود.

او بیان کرد: به هنگام بودن اطلاعات و صحت داده‌ها از ویژگی این سامانه بوده و بهبود خدمات و بهره وری بیشتر از طریق این سامانه انجام می‌شود.

خدادوست گفت: تمام اطلاعات بهره ور از طریق همین سامانه امکان پذیر است. مدیریت اطلاعات با محوریت بیماری کرونا و با اهداف ده گانه ارزیابی از جمله حفظ سلامت بیماران، مدیریت منابع و مصارف در طرح هوشمند سازی بیمارستان‌ها و ... انجام می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار